×
×

۹ و ۱۰ آبان در سالن رودکی

  • کد نوشته: 4062
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲ام آبان ۱۳۸۹
  • ۰
  • ضبط پروژه موسیقی سیمرغ با آهنگسازی حمید متبسم و خوانندگی همایون شجریان از یکشنبه هفته آینده در سالن رودکی به صورت آنسامبل آغاز می‌شود. محمدرضا درویشی(آهنگساز و رهبر پروژه موسیقی سیمرغ) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اعلام این خبر گفت: ضبط این پروژه بزرگ موسیقی به دلیل تعداد بالای نوازنده‌ها در استودیوهای متعارف در […]

  • ضبط پروژه موسیقی سیمرغ با آهنگسازی حمید متبسم و خوانندگی همایون شجریان از یکشنبه هفته آینده در سالن رودکی به صورت آنسامبل آغاز می‌شود.
    محمدرضا درویشی(آهنگساز و رهبر پروژه موسیقی سیمرغ) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اعلام این خبر گفت: ضبط این پروژه بزرگ موسیقی به دلیل تعداد بالای نوازنده‌ها در استودیوهای متعارف در ایران امکان پذیر نبود؛ در همین راستا تصمیم گرفتیم آن را به صورت آنسامبل ضبط کنیم.
    وی افزود: تعداد نوازنده‌ها به همراه گروه کر در این پروژه موسیقی بیش از ۲۰ نفر است که اگر می‌خواستیم آن را در استودیو ضبط کنیم، فضا بسیار محدود بود و امکان ضبظ استاندارد وجود نداشت.
    به‌گفته این پژوهشگر موسیقی محلی‏، ضبط این اثر موسیقایی دو روز (۹ و ۱۰ آبان ماه) به طول می‌انجامد‎ و پس از ضبط برای انتشار آماده می‌شود.
    درویشی که در این اثر، به‌عنوان رهبر حضور دارد، درباره انتخاب سالن رودکی اظهار داشت: این سالن در مقایسه با سالن‌های دیگر از نظر آکوستیک از استاندارد خوبی بهره‌مند است.
    وی درباره اینکه چرا این اثر در زمان اجرای کنسرت در باشگاه انقلاب به صورت همزمان ضبط نشد، خاطرنشان کرد: برگزاری کنسرت در فضای باز امکان کنترل صدابرداری را بسیار پایین می‌آورد‎ لذا سعی کردیم اثر را در یک سالن با آکوستیک خوب ضبط کنیم.
    حمید متبسم پیش از این در نشست خبری در جمع خبرنگاران درباره این اثر موسیقایی گفته بود: پروژه‌ی موسیقی سیمرغ در شش مجموعه دیباچه، زادن زال، سام و زال، سیمرغ و زال، بازگشت زال و رودابه و زال تهیه شده که در مجموع از بین بیش از ۳۰۰ شعر؛ حدود ۶۰ شعر انتخاب شده که ارتباط داستانی هماهنگی با یکدیگر دارد.
    متبسم که داستان زندگی «زال» را برای این پروژه انتخاب کرده است، درباره این انتخاب اینگونه توضیح داد: من این داستان را به‌دلیل متنوع‌ بودن این تراژدی که پیوند عمیقی با زندگی انسان دارد، انتخاب کردم اما در انتخاب اشعار محسن بنایی کمکم کرد. ما بخش‌هایی از شاهنامه را انتخاب کردیم که صرفا داستان‌های پهلوانی که برای بسیاری از مردم آشناست، نباشد. زیرا شاهنامه به بخش‌های مهمی از زندگی انسان در تمام حالت‌ها می‌پردازد که در زندگی زال این تصاویر وجود دارد.
    همچنین درویشی درباره‌ی سازبندی پروژه سیمرغ گفت: در این ارکستر به جز ساز مثلث از هیچ ساز غیرایرانی دیگری استفاده نشده، سازهای این ارکستر شش تار، سه عود، سه بم‌تار، شش کمانچه، سه قیچک آلتو و دو قیچک تنور، یک سنتور را شامل می‌شود که سه نوازنده ساز کوبه‌ای، هشت خواننده‌ی کر زن و مرد و یک تک‌خوان که همایون شجریان است، ما را همراهی می‌کنند. به طوری‌که یک گروه ۴۰ نفره روی صحنه اجرای این موسیقی را برعهده دارند که این کار هم برای ارکستر و هم برای رهبر آن کاری بسیار دشوار است.

    https://musiceiranian.ir/?p=4062
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *