×
×

شیرازی‌ها در سوگ استاد شجریان در جوار حافظیه گرد آمدند

  • کد نوشته: 404643
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱۸ام مهر ۱۳۹۹
  • ۰
  • خبر آسمانی شدن استاد محمدرضا شجریان، خسرو آواز ایران در هفدهم مهرماه ۱۳۹۹، درست سه روز مانده به یادروز حافظ شیرازی، شیفتگان آن گرانمایه استاد را در مقابل حافظیه به‌صورت خودجوش گرد هم آورد.

    شیرازی‌ها در سوگ استاد شجریان در جوار حافظیه گرد آمدند
  • برای شیرازی‌های فرهنگ‌دوستی که از لحاظ مکانی دور از استاد آواز ایران‌اند، حافظیه تنها و نخستین مامنی بود که می‌شد در نخستین شب فراق به آن پناه برد.

    در ساعات آغازین اعلام خبر، برخی که زودتر خود را به آرامگاه حافظ رسانده بودند، در گوشه‌ای نوایی را زمزمه می‌کردند، از هر نقطه‌ و مصطبه‌ای که چند نفر روی آن نشسته یا در جوار آن ایستاده بودند، صدای آوازهای محبوب مردم و تصنیف‌های ماندگار استادشجریان شنیده می‌شد، بیش از همه اما “مرغ سحر” ناله‌ای بود که از دل بر می‌آمد.

    با گذشت زمان، دوستدارانش بر گرد مزار حافظ حلقه زدند و تصنیف‌هایی در رثای استاد آواز ایران خواندند.

    برخی تازه خبر خاکسپاری او را در جوار آرامگاه فردوسی شنیده بودند و حسرت می‌بردند که کاش در شیراز و در جوار حافظی به خاک سپرده می‌شد که بسیاری از غزل‌هایش را با شجریان شناختند.

    در بیرون از آرامگاه حافظ، مردم دو تابلو از عکس استاد شجریان به دیوار تکیه دادند و شمع‌ها روشن کردند، رهگذران هم یکی یکی ایستادند، شمعی برافروختند و اشک ریختند؛ در این میان، آرام هرآنچه را دوست داشتند با یکدیگر خواندند.

    این چنین اندوه و ناگواری رویداد تلخ خداحافظی استاد آواز ایران در پیوند با حافظ شیراز رقم زده شد، همزمان با تهران و همگام با طوس که آرامگاه استاد شجریان است و همسو با دیگر نقاط کشور.

    در بلوار چمران نیز مردم شمع به دست، گرد آمده و با هم نوای مرغ سحر را سر داده‌اند.

    پیام‌های تسلیت، بی‌معطلی از سوی بزرگان فرهنگ و هنر فارس و شیراز در حال انتشار است و در صفحات مجازی مربوط به شهر شیراز نیز عزاداری مجازی در سوگ این استاد جریان دارد و هرکس به فراخور ارادت و ادبش، پیامی ارسال می‌کند یا لحظه‌ای از آواز او را منتشر می‌سازد.

    به گزارش ایرنا، محمدرضا شجریان که پس از سال‌ها مبارزه با سرطان روز پنجشنبه درگذشت؛ حلقه‌ای از زنجیره گرانسنگ استادان موسیقی و آواز اصیل و سنتی بود که نامش در کنار اساتیدی؛ نظیر عبدالله دوامی، اسماعیل مهرتاش و حسین طاهرزاده در تاریخ موسیقی ایران قرار گرفت؛ نامی که تا سال‌ها ظهور جانشینی برای او غیرممکن به نظر می‌رسد.

    شجریان (زادهٔ اول مهر ۱۳۱۹ در مشهد) موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده و خوشنویس ایران زمین و نامزد ۲ جایزه گرمی بود که توسط سایت انجمن آسیا به‌عنوان پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی معرفی شد. همچنین روزنامهٔ ونکوورسان او را یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی در سال ۲۰۱۰ و یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده‌ بود.

    شجریان در طول فعالیت هنری خود موفق به تولید حدود ۶۰ آلبوم موسیقی، خوانندگی در تیتراژ فیلم‌هایی چون دلشدگان، ابجد و زمستان، و اجرای بیش از ده‌ها کنسرت داخلی و بین المللی شده است.

    منبع: ایرنا
    https://musiceiranian.ir/?p=404643
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *