×
×

بهت و حیرتی که ۴ سال دست از سرمان برنداشت

  • کد نوشته: 404159
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۱۷ام مهر ۱۳۹۹
  • ۰
  • محمدرضا شجریان که امروز ۱۷ مهر در ۸۰ سالگی از دنیا رفت، بدون تردید مشهورترین و از تاثیرگذارترین چهره‌های موسیقی سنتی ایران بود.

    بهت و حیرتی که ۴ سال دست از سرمان برنداشت
  • به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدرضا شجریان درگذشت. اما داستان وداع با مردی که نامش اعتبار آواز اصیل ایرانی بود، امری ناگهان نبود.

    هنوز دقایقی از آغاز سال نو (سال ۱۳۹۵) نگذشته بود که انتشار ویدئویی از استاد آواز ایران محمدرضا شجریان جامعه‌ی ایران را در بهت و حیرت فروبرد.

    شجریان در این ویدئو نه از کلمه‌ی بیماری صحبت کرده و نه به‌صورت مشخص به دلیل تراشیدن موی سر و ریزش آن اشاره ‌کرده است، اما برای کسانی که پیگیر وضعیت سلامتی این استاد موسیقی ایران هستند مشخص است که او در این ویدئو درباره‌ی بیماری سرطانی صحبت می‌کند که حدود ۱۵ سال است که همراه او شده است.

    خبر بیماری‌ شجریان که پخش شد، سیل واکنش‌ها از راه رسید. پرویز پرستویی، رامبد جوان، مهناز افشار و چهره‌های مشهوری از این دست که در شبکه‌های اجتماعی هواداران بسیاری دارند هر کدام به شیوه خود برای او آرزوی سلامتی کردند اما دلنوشته شبنم مقدمی چکیده حرف‌های همه‌شان بود:‌ «دورتان بگردم استاد، می‌شود این مهمان ناخوانده را جواب کنید؟ مرام‌تان نیست، می‌دانم! اما به خاطر ما… شما را به خدا جوابش کنید تا غصه مهمان حالا تا همیشه دل ما نشود… افتخار آفاق… خسرو خوبان… مهمان را همان جا بگذارید و بیایید خانه… قدم‌تان روی چشم ما…»

    از آن روز بیش از ۴ سال تلخ برای دوست‌داران محمدرضا شجریان سپری شد. دیگر صدای او را نشنیدند، کار تازه‌ای از او بیرون نیامد و آنچه شنیده می‌شد اخبار ناخوشایندی بود که از درمان استاد آواز ایرانی به گوش می‌رسید.

    محمدرضا شجریان یک مهر ۱۳۱۹ در مشهد به دنیا آمد. او که میان هوادارانش «خسرو آواز ایران» لقب گرفته بود، هنرمندی مردمی بود و خود بر این موضوع تاکید داشت.

    او از سال‌ها پیش نشان داده بود که کنار مردم ایستاده است، هنگامی که در اعتراض به کشتار ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ و فاجعه سینما رکس آبادان همراه با محمدرضا لطفی از رادیو بیرون آمد.

    علاقه‌مندان به شجریان در هر طیفی حضور داشتند و از مردمی که با ربنایش روزه‌شان را می‌گشودند تا هنرمندانی که از او الهام می‌گرفتند را شامل می‌شد. چنانچه اصغر فرهادی که برای نمایش فیلم «فروشنده» به کن رفته بود، آنجا از ارادتش به شجریان گفت و به خواست او صدای شجریان در کاخ جشنواره کن هم پخش شد.

    کارگردان برنده اسکار فیلم «جدایی» در این باره گفته بود: «صدای شجریان در مراسم فرش قرمز فیلم «فروشنده» به خواست من پخش شد. همه ما در آن لحظه حس عجیبی داشتیم که قابل توصیف نیست. خوشحالم که توانستم به این بزرگوار ادای دین کنم.»

    دو سالی پس از رسانه‌ای شدن بیماری شجریان، گاهی خبرهایی درباره وضعیت نابسامان سلامتی‌اش به گوش می‌رسید. همایون شجریان درباره این ماجرای تکراری توضیح داده بود: «روال منظمی وجود دارد و هر از چندگاهی شایعاتی درباره وخامت حال پدر منتشر می‌شود. بارها گفته‌ام گزارش حال ایشان را من و برادرم رایان از طریق اینستاگرام به اطلاع مردم خواهیم رساند.»

    البته که این شایعات را پایانی نبود و هر از گاهی تکرار و تکذیب می‌شدند. اما مشخص بود که محمدرضا شجریان دوران سختی را پشت سر می‌گذارد که در نتیجه درمان با روش‌هایی مثل پرتودرمانی بود.

    بستری شدن شجریان در اسفند ۹۸ با دیگر بارها تفاوت داشت. در حالی که در این طور مواقع همواره همایون با تکذیب اخبار ناگوار، هواداران پدرش را از نگرانی درمی‌آورد، در اسفند ۹۸ با یک توییت همه را در نگرانی فروبرد. مثل همیشه شایعات درباره درگذشت خواننده «مرغ سحر» بسیار بود اما تکذیب هم از راه می‌رسید.

    مرداد ۱۳۹۹ باز هم شجریان در بیمارستان بستری شد. این بار هم پس از طی چند روز درمان به خانه رفت تا مهر از راه رسید. مهری که زادروز استاد آواز ایران بود و نقطه پایان زندگیش هم شد.

    قلب محمدرضا شجریان، استاد آواز ایرانی، پس از چهار سال مبارزه با سرطان، ۱۷ مهر ۱۳۹۹ از تپش ایستاد.

    منبع: خبر آنلاین
    https://musiceiranian.ir/?p=404159
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *