×
×

مهم‌ترین مشکل بشر امروز از نگاه غلامحسین امیرخانی

  • کد نوشته: 400525
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۶ام شهریور ۱۳۹۹
  • ۰
  • مهم‌ترین مشکل بشر امروز از نگاه غلامحسین امیرخانی

  • ایرنا نوشت: رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور در مراسم رونمایی از لوح و تندیس ثبت میراث ملی زنده بشری غلامحسین امیرخانی در کاخ سعدآباد، او را «حکیم خط» نامید.

     مراسم رونمایی از تندیس و لوح ثبت میراث ملی زنده بشری غلامحسین امیرخانی خوشنویس پیشکسوت و رئیس انجمن خوشنویسان، با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی ارشاد و جمعی از خوشنویسان مطرح و اهالی هنر در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد.

    در این مراسم حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور درباره جایگاه استاد امیرخانی اظهار داشت: تفکر ما مردم معاصر این است که اشیاء میراث هستند؛ درصورتی‌که اشیاء مصنوع و انسان صانع آنهاست. انسان شیء را ساخته و به عنوان یک معنا در فرم زیبا به جامعه هدیه می‌کند. انسان میراث خداوند است؛ بنابراین شمّ خلاقیت و سازندگی دارد. بنده حدود ۱۵ سال است در گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر در خدمت استاد امیرخانی هستم و این همکاری فرصت بسیار مغتنمی است تا در محضرشان ادب بیاموزم.

    بلخاری افزود: من برای توصیف جایگاه استاد امیرخانی از واژه حکیم استفاده می‌کنم؛ زیرا حکیم سه ویژگی اصلی دارد. اول اخلاق؛ بیشتر افرادی که در این جمع حاضر هستند درباره شرافت، جوانمردی، تواضع و بزرگ‌منشی استاد حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. ویژگی دوم یک حکیم فرزانگی است؛ استاد امیرخانی اگر کل مثنوی را حفظ نباشند، بخش اعظمی از آن را حفظ هستند. ویژگی آخر حکیم هم خلاقیت است که ارتباط بسیار تنگاتنگی با ویژگی اول دارد؛ بنابراین با در نظر گرفتن این سه خصیصه، می‌توانم بگویم که استاد فرشچیان حکیم نقش و استاد امیرخانی حکیم خط هستند.

    در ادامه غلامحسین امیرخانی طی سخنانی گفت: در زندگی من ۵۰ معلم تأثیر فوق‌العاده‌ای داشتند. مهم‌ترین نکته‌ای که از آخرین استاد خود یاد گرفتم این بود که ادب ۱۵ مؤلفه دارد؛ یکی از آن‌ها سکوت است. اگر می‌خواستم ادب را رعایت کنم، می‌بایست الان سکوت می‌کردم.

    وی افزود: امثال من که توفیق داشتیم در زمینه یکی از هنرهای اصیل و تاریخی کشورمان فعال باشیم، مدام به این فکر می‌کنیم که آیا می‌شود چیزی بنویسیم که در عیار حافظ و مطابق با اشعار او باشد؟ عدم تعادل مهم‌ترین مشکل بشر امروز است. در حال حاضر به جای اینکه تکنولوژی در خدمت ما باشد، ما در خدمت تکنولوژی هستیم. البته جای شکر دارد که اساتید ما اهل مطالعه هستند.

    در ادامه محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: معنا و مفهوم میراث در دهه گذشته تغییر کرده است. یکی از افتخارات این وزارت، تهیه و تدوین فهرست حاملان میراث فرهنگی است. اساتیدی که نامشان در این فهرست قرار می‌گیرد، هر یک در رشته‌ای، خاک این مرز و بوم را غنا بخشیده و بر اعتبار و داشته‌های این سرزمین می‌افزایند.

    وی افزود: خوشنویسی به عنوان هنر مقدس و متعالی همواره اهمیت بسیاری برای ما داشته، از این رو پرونده خوشنویسی ایران به منظور پاسداری از این هنر و زحمات تمام کسانی که سردمداران آن بودند به یونسکو ارسال شد. این پرونده که قرار است سال آینده بررسی شود .

     مراسم رونمایی از تندیس و لوح ثبت میراث ملی زنده بشری، غلامحسین امیرخانی خوشنویس پیشکسوت و رئیس انجمن خوشنویسان عصر سه شنبه ۲۵ شهریور در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد.

    منبع: خبر آنلاین
    https://musiceiranian.ir/?p=400525
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *