×
×

برای پیانیست های تازه کار با ترجمه مسعود ابراهیمی
کتاب «مدرسه پیانو» از آ.نیکلایف منتشر شد

  • کد نوشته: 396725
  • حمیده موسوی
  • چهارشنبه, ۲۹ام مرداد ۱۳۹۹
  • ۰
  • چاپ اول کتاب «مدرسه پیانو» نوشته آ. نیکلایف و ترجمه مسعود ابراهیمی توسط انتشارات گیسا در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

    کتاب «مدرسه پیانو» از آ.نیکلایف منتشر شد
  • مدرسه پیانو منتشر شد

    کتاب «مدرسه پیانو» نوشته آ. نیکلایف و ترجمه مسعود ابراهیمی توسط انتشارات گیسا در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، چاپ اول «مدرسه پیانو» از آ.نیکلایف با ترجمه مسعود ابراهیمی منتشر شد.

    درباره این کتاب نوشته شده است که هدف اصلی چاپ این کتاب، بهبود کیفی رپرتوارِ پیانیست تازه کار است. بر هیچ کس پوشیده نیست که اصولاً اولین تماس عملی با هنر موسیقی چه نقش عظیمی در شکلگیری ذائقههای موسیقایی هنرجویان و ارتباط آنها با این هنر ایفا میکند. سرنوشت آیندۀ کودک، اینکه آیا او موسیقیدانی حرفهای و دوستدار پرشور موسیقی خواهد بود یا برای همیشه به آن بیاعتنا خواهد ماند، اغلب بهویژه به این مرحله بستگی دارد که مرحلهای پیچیدهتر و حساستر در تعلیم و تربیت موسیقیایی است. این موضوع تا حد زیادی به مهارت و استادی معلم و میزان استعداد هنرجو بستگی دارد. باوجوداین، هیچ تلاشی نمیتواند بدون مواد پرارزش (از نظر موسیقایی) و دارای کیفیت عالی (از نظر زیباشناختی) برای آموزش عملی به نتیجۀ مطلوب منتهی شود.
    نوازندۀ کوچک باید فقط با موسیقی دارای کیفیت عالی سروکار داشته باشد. این امر معیار ارزیابی کودک و غریزۀ موسیقایی او را پرورش میدهد که در آینده میتواند راهنمایی مطمئن برای وقوف به تنوع عظیم پدیدههای موسیقایی باشد.
    به همین دلیل، تعداد زیادی از آثار کلاسیکها، بازپردازیهای ملودیهای محلی و آثار آهنگسازان معاصر در این کتاب گنجانده شدهاند، آثاری که از شهرتی بسزا در عمل آموزشی برخوردارند و میتوانند نمونههایی پرارزش (از نظر زیباشناختی) از آثار موسیقاییـ آموزشی باشند.
    این کتاب برای دانشآموزان کلاسهای اول و دوم مدرسۀ موسیقی در نظر گرفته شده است. قسمت اول، که برای کار با دانش‌اموزان کلاس اول در نظر گرفته شده است، از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول به مرحله ابتدایی اموزش اختصاص دارد؛ یعنی اوازخوانی و پیدا کردن ملودی‌ها روی پیانو به صورت شنیداری، اشنایی با کلاویاتور و نت‌ها، فراگیری فنون اولیۀ نواختن پیانو. در بخش دوم قطعات و اتودهای پیچیده‌تری گنجانده شده‌اند که در حکم مصالحی برای تقویت و رشد مهارت‌های کسب‌شده هستند.
    در قسمت دوم، که برای دانش‌اموزان کلاس دوم در نظر گرفته شده است، مطالب بر اساس بخش‌های زیر گروه‌بندی شده‌اند: ۱) قطعات ۲) اثار دارای فرم بزرگ ۳) اتودها ۴) هم‌نوازی‌ها. در هر یک از این بخش‌ها، اثار به ترتیب پیچیدگی تدریجی تکالیف قرار گرفته‌اند.
    منبع: سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir
    https://musiceiranian.ir/?p=396725
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *