×
×

رو کم‌کنی نوازنده ایرانی مقابل ملکه انگلستان!

  • کد نوشته: 391327
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۳۰ام تیر ۱۳۹۹
  • ۰
  • رو کم‌کنی نوازنده ایرانی مقابل ملکه انگلستان!

  • روزنامه خراسان نوشت: برخی از مورخان معتقدند که «نِی»، سازی ایرانی است؛ این‌که چقدر می‌توان برای این ادعا، اعتبار قائل شد، چندان اهمیتی ندارد؛ اما تردیدی نیست که استادان بنامِ نی‌نواز بسیاری در تاریخ ایران تربیت شده و می‌شوند و هنر نوازندگی این ساز اصیل، نزد ایرانیان است و بس!

    یکی از نی‌نوازان نامدار ایرانی، نایب اسدا… اصفهانی است که استادان مشهوری مانند زنده‌یاد حسن کسائی، با یک واسطه، شاگرد او بوده‌اند.

    نایب اسدا… نوازنده محبوب ناصرالدین‌شاه قاجار هم بود. شاه تمام نوازندگان درباری خود را «عمله طرب» می‌نامید؛ به جز نایب اسدا… که وی را «آقا» خطاب می‌کرد. نایب ابداع‌کننده گوشه «بغدادی نایب» است و شهرت دارد که چون نی را به لب می‌گذاشت و نواختن آغاز می‌کرد، در و دیوار به صدا در می‌آمد و انسان و وحوش یک‌سره از خود بی‌خود می‌شدند.

    به همین دلیل، ناصرالدین‌شاه قاجار، نایب اسدا… را با خود به سفر فرنگ برد؛ هم برای شنیدن ساز و هم برای به رخ‌کشیدن هنر او نزد اروپایی‌ها. از قضا هنگامی که شاه قاجار وارد انگلیس شد و به دیدار ملکه ویکتوریا رفت، جشنواره موسیقی در لندن برقرار بود و شاه ایران، از سوی ملکه به این جشنواره دعوت شد.

    بدیهی است که ارکسترهای متعدد و نوازندگان چیره‌دست اروپایی، چنان جذابیتی داشت که ناصرالدین‌شاه را مبهوت خود کرد؛ اما او، پس از پایان برنامه‌ها، از ملکه خواست تا به نی‌نواز همراهش نیز، اجازه اجرا بدهند. آن‌گاه رو به استاد نایب اسدا… کرد و خواست تا نی‌نوازی کند.

    لحظاتی بعد، سالن محل برگزاری جشنواره، در سکوتی بهت‌آور فرو رفت و نت‌های موسیقی اصیل ایرانی، با نفس گرم نایب جان گرفت. هنگامی که استاد ایرانی، نی را از گوشه لبش برداشت، تشویق‌های پیاپی حضار، نشان داد که دلبری نایب با ساز ایرانی، کار خودش را کرده‌است. ویکتوریا که به شدت مفتون نی‌نوازی نایب شده بود، به پاس قدردانی از وی، گردنبند خود را تقدیم هنرمند ایرانی کرد.

     

    https://musiceiranian.ir/?p=391327
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *