×
×

از سوی فستیوال عودِ تطوانِ مراکش
مجید ناظم پور ستاره شد

  • کد نوشته: 387851
  • حمیده موسوی
  • یکشنبه, ۸ام تیر ۱۳۹۹
  • ۰
  • مجید ناظم پور، آهنگساز، نوازنده عود و پژوهشگر شناخته شده موسیقی کشورمان، موفق به دریافت لقب ستاره یِ جشنواره یِ عودِ تطوانِ مراکش شد.

    مجید ناظم پور ستاره شد
  • مجید ناظم پور

    مجید ناظم پور، آهنگساز، نوازنده عود و پژوهشگر شناخته شده موسیقی کشورمان، موفق به دریافت لقب ستاره یِ جشنواره یِ عودِ تطوانِ مراکش شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، مجید ناظم پور در چهاردهمین شب از جشنواره عود مراکش لقب ستاره را از آن خود کرد. او با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی اینستاگرامش، این خبر را اعلام کرده است.

    این موزیسین در یادداشتش نوشته: «خبر خوبی که امروز صبح خیلی بهم انرژی داد.
    افتخار دریافت لقب ستاره در فستیوال عود تطوان در کشور مراکش را متعلق به تمامی هموطنان عزیز وسرزمین جاودانی ام می دانم.»

    مجید ناظم پور (زادهٔ ۲۰ تیر ۱۳۵۲) در شهرضای اصفهان، پژوهشگر، آهنگ‌ساز، ردیف‌دان و نوازندهٔ عود اهل ایران است. محمد گلستانه، حسن منوچهری و حسین بهروزی نیا از نام هایی هستند که ناظم پور در مسیر هنری خود از آموزه ها و درسهایشان بهره برده. همچنین مبانی موسیقی را از شریف لطفی و ساخت ساز را از ابراهیم قنبری مهر آموخته که آشنایی با استاد قنبری مهر را بختی بزرگ و سبب تحولی عظیم در زندگی خویش می‌داند. در زمینه شناخت ردیف آوازی مکتب اصفهان نیز شاگرد خلیل‌الله مشکوه و نعمت‌الله ستوده بوده است.

    ناظم پور با تلاش سه ساله در کلاس های زبان عربی توانست به این زبان تسلط یافته و به کشورهای عربی سفر کند تا اندوخته ها و پرونده موسیقایی خود در زمینه ساز عوود را بیشتر و غنی تر سازد. او در این سفرها به پژوهش پیرامون مکاتب مختلف عودنوازی، شیوه‌های نوازندگی و آموزش و تاریخچه این ساز در جهان پرداخت و از راهنمایی استادان و پژوهشگران عرب استفاده نمود.

    هچنین کتاب «مروری بر تاریخ پنج هزار سالهٔ بربت» در زمینهٔ تاریخچهٔ ساز عود و کتابی شامل مجموعه قطعات ساخته خود را تألیف و منتشر کرده‌است. از آلبوم‌های منتشر شده وی می‌توان به راز ساحل، کنسرت بربت، فلسفه، حکمت و آلبوم‌های بررسی تاریخچهٔ عود و مکاتب عودنوازی در جهان اشاره کرد.

    او با توجه به رشته دانشگاهی اش در زمینه روان‌شناسی و عضویت در انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران، کتاب نوین «کاربرد موسیقی در هیپنوتیزم درمانی و مراقبه» را تألیف کرده که به لحاظ موضوعی، پژوهشی تازه به شمار می آید. سخنرانی و نوازندگی در سمینارها و فستیوال‌های تخصصی ساز عود در کشورهای مختلف مانند مراکش، الجزایر، سوریه، عمان، قطر، مالزی و تونس… از دیگر فعالیت‌های هنری او در زمینهٔ موسیقی است. هچنین کتاب «مروری بر تاریخ پنج هزار سالهٔ بربت» در زمینهٔ تاریخچهٔ ساز عود و کتابی شامل مجموعه قطعات ساخته او از دیگر آثار تالیفی ناظم پور است. آلبوم‌های راز ساحل، کنسرت بربت، فلسفه، حکمت و آلبوم‌های بررسی تاریخچهٔ عود و مکاتب عودنوازی در جهان نیز آثار صوتی و موسیقایی این آهنگساز و موسیقیدان سرشناس است.

    شایان ذکر است که تَطوان، یکی از شهرهای مهم و تاریخی کشور مراکش است و در فستیوال عود سال جاریِ این کشور، مجید ناظم پور به عنوان موزیسین منتخب از ایران برگزیده و لقب ستاره را دریافت کرده است.

    منبع: سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir
    https://musiceiranian.ir/?p=387851
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *