×
×

یادداشت امین سالمی در پی انتشار مجموعه ی تصویری «جهاندار ملک سخن»

  • کد نوشته: 3878
  • 30 مهر 1389
  • ۴ دیدگاه
  • موسیقی ایرانیان – مهناز تقی زاده: امین سالمی رهبر ارکستر آکادمیک تهران در پی انتشار مجموعه ی تصویری «جهاندار ملک سخن» با زیر عنوانی به نام «سمفونی حکیم ابوالقاسم فردوسی به کارگردانی محمد مهدی

  • موسیقی ایرانیان – مهناز تقی زاده: امین سالمی رهبر ارکستر آکادمیک تهران در پی انتشار مجموعه ی تصویری «جهاندار ملک سخن» با زیر عنوانی به نام «سمفونی حکیم ابوالقاسم فردوسی به کارگردانی محمد مهدی ابرشهر» یاداشتی را در اختیار سایت موسیقی ایرانیان قرار داده و ادعایی مبنی بر این مطرح کرده است که صاحب اثر این مجموعه وی می باشد و این آلبوم تصویری بدون اجازه او و غیر قانونی منتشر شده است.
    لازم به ذکر است که موسیقی ایرانیان در این اختلاف این چنینی کاملا بی طرف است و تنها وظیفه ی رسانه ای خویش مبنی بر انتقال گفته های هنرمندان را بر عهده دارد و هیچ گفته یا نوشته ای از هنرمندان را تایید یا رد نمی کند و آمادگی درج جوابیه طرف مقابل را دارد.

    در ادامه می توانید یادداشت امین سالمی را بخوانید:
    «یکی از موارد قانونی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که همیشه مقامات دولتی در مورد آن تاکید می کنند “حقوق مولفین و مصنفین” است و یکی از ادعاهایی که در چند سال کار موسیقی همیشه شنیده ایم استقلال دفتر موسیقی در صدور مجوز انتشار آلبوم های صوتی و تصویری موسیقی است و دیگر شعار ما ایرانی ها تعصب به نام بزرگانی چون حافظ و مولانا و فردوسی اما …
    در هفته گذشته بازار موسیقی ایران شاهد انتشار مجموعه ای بود به نام جهاندار ملک سخن با زیر عنوان عجیب “سمفونی حکیم ابوالقاسم فردوسی”
    دست اندرکاران انتشار این مجموعه ی هنری و حامیان حقوق مصنفین و مولفین هم معنی سمفونی را نمی دانند (به یقین) هم برای حقوق هنرمندان ارزش قائل نیستند (بی شک) و هم نام بزرگان هنر و ادبیات ایران بازیچه ایست برای  کسب در آمد های نامشروع و غیر قانونی.
    سال ۸۸ و در اسفند ماه، شخصی با نام مستعار افشار؟؟  ( با نام واقعی محمد مهدی ابرشهر) با اینجانب امین سالمی (رهبر و موسس ارکستر آکادمیک تهران) قراردادی جهت  اجرای ۲ شب  کنسرت برای  هزارمین سال سرایش شاهنامه با ادعای کذب علاقه شدید به هنر ایران و هنرمندان ایرانی و علاقمند به برگزاری پاسداشت برای نام آوران ایرانی منعقد کرده و قولهایی داد جهت فراهم آوردن امکانات مورد نیاز برای کنسرتی آبرومند و لایق نام فردوسی، ولی هر چه زمان گذشت هیچگونه همکاری برای فراهم آوردن این امکانات از طرف ایشان با مجموعه ارکستر صورت نگرفت و هیات مدیره ارکستر تصمیم به لغو برنامه به جهت حفظ آبرو ی ارکستر گرفت.
    ولی ایشان با پیش کشیدن بنیاد فردوسی و یونسکو بار دیگر ما را قانع کرد تا این برنامه را  اجرا کنیم و یک شب از اجراها نیز به دلایل مختلف از طرف ایشان کنسل شد که با اعتراض همکاران بنیاد محترم رودکی همراه شد ولی ایشان با زبان بازی و دروغ گویی کار خود را پیش برد و یک شب برنامه با مشکلات بسیار و استرس های ناشی از کمبود زمان تمرین و اضافه شدن بدون مجوز شاهنامه خوانی برگزار شد.
    حال علاوه بر عدم تسویه حساب مالی ارکستر (با تذکر این موضوع که دستمزد نوازندگان توسط اینجانب و آقای خزاعی در اسفند ۸۸  پرداخت شده است) و عدم پرداخت اجاره تالار وحدت به بنیاد رودکی؛ ایشان مجموعه را با عنوان صاحب امتیاز و تهیه کننده با اخذ مجوز انتشار از دفتر سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرکت پرده نقره ای واگذار کرده اند و این مجموعه اکنون منتشر شده است.  سوال اول بنده این است که ایشان که دیناری بابت اجرا هزینه نکرده اند و با جذب اسپانسرهایی که لوگو آنان روی پوستر اجرا موجود است کمک های مالی نیز از ایشان دریافت کرده اند چگونه تهیه کننده و صاحب امتیاز این مجموعه هستند؟
    و سوال دوم کدامیک از موارد زیر را ایشان خبر دارند:
    ۱-  قطعات اجرا شده در بخش اول و دوم برنامه فقط دارای مجوز اجرا از دفتر موسیقی بوده است و مجوز انتشار ندارد.
    ۲– ۶  قطعه از قطعات اجرا شده تنها از طرف آهنگسازان آن برای اجرا به ارکستر آکادمیک تهران واگذار شده بودند و اجازه انتشار ندارد.
    ۳–  مالکیت حقوقی و اجازه انتشار ۵ قطعه  (با حفظ نام آهنگساز) از قطعات اجرایی با پرداخت هزینه آهنگسازان متعلق به اینجانب امین سالمی بوده و بنده این قطعات را به هیچ شخص حقیقی یا حقوقی واگذار نکرده ام. (مدارک موجود است)
    ۴ – یکی از قطعات که از ساخته های اینجانب است، سال ۸۴ به تهیه کننده ی دیگری فروخته شده است و بنده تنها اجازه اجرای آن قطعه را دارم.(مدارک مستند موجود است)
    ۵ –  مجوز فیلم برداری از این مجموعه تنها به جهت نگهداری در آرشیو بوده است نه انتشار.
    سوال سوم؛ ایشان چگونه از دفتر سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مسئول صدور مجوز فیلم های سینمایی و ویدئویی تنها با محوریت فیلم سینمایی–داستانی یا  سریال های ویدئویی  است برای انتشار کنسرت موسیقی مجوز اخذ کرده اند؟ در صورتی که قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها مرجع صدور مجوز کنسرت (اجرا یا انتشار) را دفتر موسیقی معرفی می کند و چرا دفتر موسیقی از این ماجرا بی اطلاع است؟ (به استناد نامه  کتبی از دفتر موسیقی)
    و در آخر کلیه مجوز های موجود برای ارکستر به نام اینجانب و توسط بنده اخذ می شود و دفتر موسیقی به جز سرپرست گروه به نام هیچ کس مجوزی صادر نمی کند، بر فرض اگر مجوزی هم برای اجرا اخذ شده باشد به نام اینجانب باید باشد، ایشان چگونه و با کدام قرارداد امتیاز و مجوزی که به نام ایشان نیست را واگذار کرده اند؟
    حال قضاوت با شما هنرمندان و هنر دوستان گرامی
    (امین سالمی به نمایندگی از طرف هیات مدیره ارکستر آکادمیک تهران)»

       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *