×
×

گپ‌وگفتی با نخستین زن دارای مدرک دکترای نوازندگی گیتار

  • کد نوشته: 37355
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۷ام خرداد ۱۳۹۲
  • ۰
  • گیتار برای لیلی افشار به جزیی جدانشدنی از زندگی او تبدیل شده است. او این روزها برای برگزاری کلاس و گرفتن مجوز کنسرت در ایران است. گپ‌وگفتی کوتاه با نخستین زن دارای مدرک دکترای نوازندگی گیتار و استاد دانشگاه ممفیس امریکا انجام دادیم که از نظرتان می‌گذرد.

    گپ‌وگفتی با نخستین زن دارای مدرک دکترای نوازندگی گیتار
  • 852موسیقی ایرانیان – محمد تبریزی: گیتار برای لیلی افشار به جزیی جدانشدنی از زندگی او تبدیل شده است. او این روزها برای برگزاری کلاس و گرفتن مجوز کنسرت در ایران است. گپ‌وگفتی کوتاه با نخستین زن دارای مدرک دکترای نوازندگی گیتار و استاد دانشگاه ممفیس امریکا انجام دادیم که از نظرتان می‌گذرد.

    خانم افشار چه خبر از بازگشت‌تان به ایران؟
    قرار است در تهران، ساری و نیشابور برای تدریس گیتار مستر کلاس برگزار کنم. هدف اصلی دیگرم برگزاری کنسرت است. فعلاً پیگیر گرفتن مجوز هستم.

    مجوز کنسرت تک نفره؟
    بله! من تک نفره می‌نوازم. البته سال‌هاست که می‌خواهم همراه گروه ارکستر، کنسرت برگزار کنم و برای این موضوع هم چندین درخواست داده‌ام که تا الآن جوابی نگرفته‌ام. برگزاری کنسرت همراه گروه ارکستر همیشه یکی از آرزوهای من بوده که بتوانم آن را انجام دهم.

    کنسرت تک نفره برای مخاطب ایرانی جذابیت دارد؟
    کنسرت‌هایی که تا به حال در ایران برگزار کرده‌ام با استقبال خوبی مواجه ‌شده‌ و باعث‌ تمدید شب‌های کنسرت می‌شود. در خارج کشور هم همیشه صندلی‌های سالن پر می‌شود. در کنسرت‌هایم قطعات بین‌المللی از سراسر دنیا از جمله قطعاتی که خودم از موسیقی محلی ایرانی و آذربایجانی تنظیم کرده‌ام را می‌نوازم. چنین قطعاتی باب دل همه است.

    سبک آموزش موسیقی در دانشگاهی که مشغول تدریس هستید چگونه است؟
    آنجا کارهای سلفژ و تمرین گوش را زودتر شروع می‌کنند. به همین دلیل زمانی که وارد دانشگاه می‌شوند سطح‌‌شان بالا رفته و آشنایی نسبی پیدا می‌کنند. اما متوجه شده‌ام از لحاظ فهم موسیقی آن‌ها از بچه‌های ایرانی جلوتر نیستند. آنجا وقتی کسی تحصیلات دانشگاهی را تمام می‌کند در آن رشته کاره‌ای می‌شوند.

    دانشجویی که آنجا از دبیرستان به دانشگاه می‌رود باید چه چیز‌هایی را بخواند و چه‌ دوره‌هایی را طی کند؟
    قبل هر چیز از دانشجویان امتحان ساز و گیتار گرفته می‌شود. باید قطعات به خصوصی از دوره‌های مختلف را بنوازند. اگر اینها را قبول شوند امتحان تئوری و سولفژ می‌دهند. بعد از آن می‌گویند می‌توانند کدام کلاس‌ها را بروند. اگر ضعیف باشند از کلاس‌های اولیه شروع می‌کنند و اگر خوب باشند از دوره‌های بالاتر شروع می‌کنند. هرکس قبل از فارغ‌التحصیلی دو کنسرت برگزار می‌کند. دانشجویان در طول چهار سالی که می‌گذرانند باید با سازهای دیگر هم همکاری کنند. دلیل این کار این است که دانشجویان هم از لحاظ تک‌نفره قوی شوند هم از لحاظ گروهی.

    دانشجویان رشته موسیقی در کشورهای دیگر چه دغدغه‌هایی دارند؟
    می‌خواهند بهترین گیتاریست شوند و در سرتاسر جهان کنسرت برگزار کنند. من هم بهشان می‌گویم برای رسیدن به این هدف باید روزی ۱۰ ساعت کار و تمرین کنید.

    علاقه دارید در دانشگاه‌های ایران تدریس کنید؟
    بله! خیلی دوست دارم. اگر بتوانم هم ایران و هم امریکا درس بدهم خیلی خوشحال خواهم شد. اگر چنین دعوتی از من بشود باعث خوشحالی‌ام می‌شود.

    چه سبکی از گیتار را تخصصی نوازندگی می‌کنید؟
    کار خودم گیتار کلاسیک است. با تکنیک گیتار کلاسیک از تمام دوره‌ها می‌توانم بنوازم. قطعات ایرانی و آذری را برای گیتار کلاسیک روی صحنه جهانی می‌آورم.

    علاقه به همکاری با خوانندگان صاحب سبک و کاربلد داخل کشور دارید؟
    باید قطعات را شنید و تنظیم کرد. اگر قطعات درجه یک باشند حتماً قبول می‌کنم.

    موسیقی امروز داخل کشور را گوش می‌کنید؟
    من قطعات قدیمی و محلی ایرانی را دوست دارم و بیشتر در حال تنظیم این قطعات هستم. باید یک نفر این قطعات فولکلور و محلی را به صحنه جهانی بیاورد و من هم سعی می‌کنم با گیتارم این کار را انجام دهم.

    برای قطعاتی که تنظیم می‌کنید چقدر زمان می‌گذارید؟
    من پنج قطعه ایرانی که تنظیم کردم دو سال برایش وقت گذاشتم. نهایت تلاشم را می‌کنم تا بعد از این‌که قطعه حاضر شد افسوس نخورم که کاش این کار را می‌کردم.

    با تلفیق موسیقی کلاسیک جهانی و موسیقی ایرانی می‌شود به یک سبک جدید رسید؟
    خودم امروز چنین کاری را می‌کنم و امکان انجام این کار وجود دارد.

    https://musiceiranian.ir/?p=37355
       
    برچسب ها لیلی افشار

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *