عظیمینژاد آهنگساز، تنظیم کننده و نوازنده است و موسیقی تعداد قابل توجهی از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی را ساخته است؛ از موسیقی قطعاتی چون «آمدهام شاه پناهم بده» درباره امام رضا(ع) گرفته تا سریالهای ماورایی و ملودرامی چون «او یک فرشته بود»، «روز حسرت» و یا مجموعههای کمدی مثل «خانه ما»، «دودکش» یا حتی سینمایی مثل «همیشه پای یک زن در میان است»، «طلا و مس»، «میم مثل مادر» و… کارنامهای که به سه دهه کار میرسد و از موزیسینهای رکورددار آهنگسازی را در سینما و تلویزیون به شمار میرود.
در این مصاحبه که همزمان با روزهای نوروز ۹۹ انجام شد، درباره «عصر جدید» با این آهنگساز که کمتر اهل گفتگوست و چندان علاقهای به مصاحبه ندارد، به گفتگو نشستیم. بخشی از این گفتگو را بخوانید.
برنامههای کمی در حوزه موسیقی در تلویزیون داشتهایم و شاید همین باعث شده که معدود برنامههای سرگرمی در حوزه موسیقی با اقبال زیادی مواجه شوند مثل «شب کوک» که فقط یک فصل از آن روی آنتن رفت و حالا «عصر جدید» که اقبال زیادی برای علاقهمندان به خوانندگی نسبت به آن وجود دارد. خود شما چه بازخوردهایی نسبت به این برنامه دریافت کردهاید؟
«عصر جدید» برنامه تخصصی موسیقی نیست و قرار نیست نظراتی هم که من بهعنوان داور در برنامه دارم با زبان تخصصی باشد. «عصر جدید» برنامهای عمومی و سرگرمی است و در عین حال همین برنامه سرگرمی برای شرکتکنندهها بسیار جدی است آنها از طریق این برنامه دیده شدهاند و حضورشان در این برنامه سرنوشتشان را عوض کرده است؛ چه آنها که حذف میشوند و چه آنها که به مراحل بعدی میروند و این اتفاقی است که تاثیر آن پیش از این در فصل قبل در زندگی شرکتکنندهها دیده شده است. اگر خود افرادی که به مسابقه میآیند از فرصت «اجرا» به درستی استفاده کنند حتی اگر بعد از یک بار دیده شدن، حذف شوند باز هم سرنوشت و مسیر زندگی شان تغییر میکند.
ولی بازهم تعداد متقاضیان در حوزه موسیقی نسبت به دیگر حوزهها خیلی بیشتر است؟
خود برنامه به طور کلی با اقبال زیادی مواجه شده است. ما در شروع فصل یک اصلاً فکر نمیکردیم این برنامه اینقدر با اقبال مواجه شود. نه ما نه شرکتکنندهها چنین باوری نداشتیم اما برنامه بسیار مورد توجه قرار گرفت. در حوزه موسیقی هم درست است که ما با تقاضای زیادی مواجه هستیم بهطور مثال در همین فصل حدود ۳۴ نفر برای خوانندگی به مرحله اصلی مسابقه راه پیدا کردند اما اینکه چند نفر از اینها بالا میروند هنوز مشخص نیست.
چه ویژگیای در علاقمندان به استعدادهای خوانندگی هست که ممکن است شما را حرص دهد؟
چیزی که من در بچهها میبینم عدم توانایی روی کاری است که انجام میدهند؛ یا تمرین و ممارستشان کم است یا سواد موسیقاییشان پایین است. با شروع اجرای شرکتکنندگان مشخص میشود تلاش و ممارست آنها در حوزههای مختلف چقدر بوده است درواقع استعداد هست حتی حس و حال و انرژی هم وجود دارد اما تمرین و تلاش نیست. موسیقی اما در رادیو و تلویزیون به تدریج آن جایگاه را از دست داد، نگاه جدی به موسیقی هم فروکش کرد و به همین دلیل دیگر این رسانهها نتوانستند موسیقی خوب و حرفهای را به مردم عرضه کنند
در همین مسیر است که استعدادهایی مثل پارسا خائف هم موردتوجه واقع میشود و رشد میکند و البته یک نگرانی هم نسبت به مسیر حرفهای نوجوانانی مثل او بوجود آمد و گلایههایی از طرف استاد حسین علیزاده مطرح شد که البته پیش از این هم به آن پاسخهایی داده شد اما چگونه هدایت و کنترل روی این بچهها صورت میگیرد؟
این نگرانی نسبت به مسیر این افراد کاملا درست است حرف استاد علیزاده هم درست و منطقی است. یک نکته هم وجود دارد که طبق تحقیقاتی که درباره همه برنامههای استعدادیابی به عمل آمده است باید گفت خروجیهای نهایی این برنامهها معمولاً عمر کوتاهی دارند و تعداد کمتری به کار حرفهای موسیقی مشغول شدهاند. با این حال ما در «عصر جدید» این حساسیت و نگرانی را داریم که بچهها این مسیر را به درستی طی کنند و همانطور که گفتم دائم از آنها خواهش میکنیم نوعی خودمراقبتی داشته باشند. خود من هم چندین بار با علیخانی، داوران و تیم اتاق فکری که داریم حرف زدهام تا بتوانیم فضایی فراهم کنیم که این بچهها رها نشوند و بیشتر در مسیرهای درست هدایت شوند.
دیدگاهتان را بنویسید