×
×

همراه با یادداشتی از محمد موحد نیا، آهنگساز این اثر

  • کد نوشته: 35932
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۳۰ام اردیبهشت ۱۳۹۲
  • ۰
  • «سرود وطن» به یاد همه ی آنانی که در طول تاریخ تا به امروز برای آزادی، شرافت و عزت ایران عزیز، جان فشانی کردند، تولید شده است.

    همراه با یادداشتی از محمد موحد نیا، آهنگساز این اثر
  • محمد موحد نیا

    محمد موحد نیا

    موسیقی ایرانیان –  محمد موحد نیا: «سرود وطن» به یاد همه ی آنانی که در طول تاریخ تا به امروز برای آزادی، شرافت و عزت ایران عزیز، جان فشانی کردند، تولید شده است.

    موسیقی وطن را سالها پیش ساخته بودم و آنقدر این نغمات در ذهنم جاری بود تا اینکه بعد از درگذشت استاد پرویز مشکاتیان ، ( که حال عجیبی بر من و ما حاکم بود ) قصد کردم که کلامی بر روی آن بگذارم ، سپس برای گروه سازهای ایرانی تنظیم نمودم و با صدای خواننده و گروه کر نیز ترکیب شد.

    دیگر آنکه در قسمتی از موسیقی به اقتضای کلام ، جای خروش و نعره ی یک ساز کوبه ای را کم می دیدم . اندیشیدم که تیمپانی و سنج گویای این احساس من است . بنا بر علاقه و آشنایی قبلی که با برخی سازهای کوبه ای داشتم ، تیمپانی و سنج را خودم بر روی ارکستر اجرا کردم .

    نکته ی دیگر اینکه، اگرچه خواننده پرتوان و عزیز ما با ظرافت و دقت تمام ، مجموع این آثار را خواند و بلکه حق مطلب را بیش از پیش ادا نمود ، ولی از دیدگاه فنی کار ، بر ما پوشیده نیست که گروه کُر در سرود وطن تاثیر عمیقی نهاد و حلاوت و صلابت کار را بیشتر نمود، (خصوصا در بخش پایانی که اورتور تکرار شده و به کادانس وصل می شود) بسا حالی که خودم از بخش پایانی سرود وطن می برم به مراتب برایم پر رنگ تر از قسمتهای دیگر آن است .

    نمونه های دیگری از همین نوع آثار حماسی را در مجموعه ی ساخته هایم دارم که بر روی برخی از آنها اشعاری نهاده ام. امیدوارم بتوانم در آینده ای نزدیک آنها را منتشر سازم.

    این قطعه را تقدیم میکنم به مخاطبان هنردوست موسیقی ایرانیان:  + دانلود قطعه «سرود وطن» / به خوانندگی علی یاری‌پور و آهنگسازی محمد موحدنبا

    https://musiceiranian.ir/?p=35932
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *