×
×

هوشنگ ظریف، موسیقی دانِ برجسته کشورمان درگذشت

  • کد نوشته: 353597
  • حمیده موسوی
  • یکشنبه, ۱۸ام اسفند ۱۳۹۸
  • ۰
  • هوشنگ ظریف نوازنده و مدرس پیشکسوت تار و استاد برجسته موسیقی کشورمان، شامگاه ۱۷ اسفند دار فانی را وداع گفت.

    هوشنگ ظریف، موسیقی دانِ برجسته کشورمان درگذشت
  • استاد ظریف درگذشت

    هوشنگ ظریف نوازنده پیشکسوت تار و مدرس برجسته موسیقی کشورمان، شامگاه ۱۷ اسفند دار فانی را وداع گفت.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، استاد هوشنگ ظریف، امشب هفدهم اسفند بر اثر ایست قلبی درگذشت و این در حالی ست که همسر ایشان پری صالحی زمان معینی برای مراسم تشییع وی با توجه به شرایط فعلی اعلام نکرده است.

    این پیشکسوت نامدار و صاحب سبک موسیقی ایرانی از مدتها پیش در شرایط جسمی خوبی به سر نمی برد و همسرشان بانو صالحی، پیشکسوت ویولون و قیچک خبر درگذشت او را اعلام کرد و مؤسسه هنرمندان پیشکسوت نیز این خبر را تأیید کرد.

    استاد ظریف زاده یِ آذرِ ۱۳۱۷ در تهران، هنرآموخته هنرستان موسیقی ملی و هنرکده عالی موسیقی بوده که در محضر موسی معروفی و علی اکبر شهنازی آغاز به تلمذ و فراگیری تار کرد. وی از سال ۱۳۳۷ در وزارت فرهنگ و هنر، سازمان پیش آهنگی ایران، سازمان خدمات اجتماعی کشور ، هنرستان عالی موسیقی ملی، واحد موسیقی سازمان زرتشتیان ایران (فروهر)، هنرستان‌های پسران و دختران، دانشگاه‌های موسیقی به تدریس موسیقی مشغول بود.

    این موزیسین سرشناس از سال ۱۳۴۲ به مدت ۱۷ سال به تدریس تار در هنرستان موسیقی پرداخت و بیش از ۵٠ سال از عمرش را به آموزش موسیقی پرداخت که این فعالیت ارزشمند تأثیر و یادگارهایی ماندگار در تاریخ موسیقی ایران بر جای گذاشته و با بهره گیری از محضر استادانی چون علی‌اکبرخان شهنازی، روح‌الله خالقی، موسی و جواد معروفی، چنان مهارتی در نواختن «تار» کسب کرد که شاگردانش هر کدام چهره‌های تارنوازی شدند که می توان به چهره‌هایی چون حسین علیزاده، داریوش طلایی، ارشد طهماسبی و حمید متبسم و محمد شجاعی اشاره کرد. او سال‌ها سولیست تار در ارکسترهای متعدد سازمان ملی وابسته به وزارت فرهنگ و هنر در اجرای برنامه‌های موسیقی ارکسترهای مزبور در سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران بود و اجراهای متعددی با گروه فرامرز پایور داشت و با این گروه در کشورهای اروپایی و آسیایی زیادی به اجرای موسیقی ایرانی پرداخت. همچنین نوازندگی تار در برنامه‌های موسیقی ملی ایران در رادیو و تلویزیون ایران به مدت ۲۰ سال، اجرای برنامه‌های موسیقی اصیل و سنتی ایران در شهرهای مختلف ایران و کشورهای دنیا ازجمله آمریکا، شوروی سابق، کانادا، ژاپن، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، مصر و… همراه با ارکسترهای موسیقی سنتی وابسته به وزارت فرهنگ و هنر سابق از دیگر فعالیت های وی بود. زنده‌یاد ظریف علاوه بر سمت استادی تار با سازهای سه‌تار و تنبک نیز آشنایی کامل داشت و شاگردان متعددی را در هنرستان و مؤسسات فرهنگی و کلاس‌های خصوصی و عمومی تعلیم داد.

    وی برای تدوین متد نوازندگی تنبک با حسین تهرانی همکاری داشت که حاصل این همکاری در کتابی تحت عنوان آموزش تنبک به چاپ رسید. دیگر همکاری او در تصحیح ردیف‌های آوازی محمود کریمی استاد آواز ایران بود که تحت عنوان کتاب ردیف آوازی موسیقی سنتی ایران به بازار عرضه شد. نت نگاری و ویرایش چهار کتاب درباره استاد لطف‌الله مجد، جلیل شهناز و فرهنگ شریف و ابراهیم سرخوش، مجموعه‌های صوتی تک‌نوازی‌ ازجمله دشتی و اصفهان، هم‌نوازی با استاد فرامرز پایور در آثار متعدد، اجرای گوشه‌هایی از ردیف موسی خان معروفی به کوشش کامبیز روشن‌روان، کتاب دستور مقدماتی تار، کتاب اول و دوم هنرستان و کتاب مجموعه قطعات تألیف خود اشاره کرد. این موسیقی دانِ فقید شش سال متوالی عضو هیئت‌مدیره خانه موسیقی و چهار دوره رئیس هیئت‌مدیره کانون نوازندگان سازهای ایرانی بود.

    شایان ذکر است که استاد هوشنگ ظریف، شامگاه ۱۷ اسفند، بر اثر ایستِ قلبی و در سن ۸۱ سالگی دار فانی را وداع گفت.

    موسیقی ایرانیان درگذشت این هنرمند بزرگ را به خانواده، همه اهالی موسیقی و دوستدارانش تسلیت عرض می کند.

    https://musiceiranian.ir/?p=353597
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *