×
×

خبرهای خوش محسن چاوشی برای مخاطبین اش

  • کد نوشته: 34901
  • 19 اردیبهشت 1392
  • ۲۴ دیدگاه
  • بالاخره انتظار مخاطبین آقای خاص به پایان رسید و آلبومی که پنج سال برای شنیدنش صبر کرده بودند، منتشر شد. «من خود آن سیزده ام» آلبومی است که قرار بود به عنوان اولین آلبوم مجاز چاوشی وارد بازار شود اما در نهایت زمستان ۹۱ وارد بازار شد. محسن چاوشی می گوید خوشحال است که این آلبوم به عنوان آلبوم اولش وارد بازار نشده چون بعد از «سنتوری» فضا برای انتشار «سیزده..» آماده نبود و او در مدت تلاش کرده تا گوش مخاطبش را برای شنیدن این آلبوم با چنین سبکی از ترانه و موسیقی آماده کند

    خبرهای خوش محسن چاوشی برای مخاطبین اش
  • موسیقی ایرانیان – مصطفی امامی: بالاخره انتظار مخاطبین آقای خاص به پایان رسید و آلبومی که پنج سال برای شنیدنش صبر کرده بودند، منتشر شد. «من خود آن سیزده ام» آلبومی است که قرار بود به عنوان اولین آلبوم مجاز چاوشی وارد بازار شود اما در نهایت زمستان ۹۱ وارد بازار شد. محسن چاوشی می گوید خوشحال است که این آلبوم به عنوان آلبوم اولش وارد بازار نشده چون بعد از «سنتوری» فضا برای انتشار «سیزده..» آماده نبود و او در مدت تلاش کرده تا گوش مخاطبش را برای شنیدن این آلبوم با چنین سبکی از ترانه و موسیقی آماده کند. «من خود آن سیزده ام» بی شک موفق ترین آلبوم چند وقت اخیر است. به همین دلیل با محسن چاوشی همکلام شدیم تا هم در مورد موفقیت «سیزده…» و هم در مورد آلبوم بعدی صحبت کنیم.

    چی شد که برای آلبوم «من خود آن سیزده ام» به سراغ اشعار کلاسیک رفتی؟

    راستش همیشه به اشعار کلاسیک و ادبیات کهن ایران علاقمند بودم.قبل از اینکه مجوز «یه شاخه نیلوفر» را بگیرم، دو تا از اشعار مولانا را (که بعدآ در آلبوم سیزده منتشر شد) را ساخته بودم و با این اشعار رابطه خوبی برقرارکرده بودم. آن زمان «کو به کو» و یکی دیگر از اشعار مولانا را ساخته بودم که با این مطلع شروع می شد «بشنیده ام که عزم سفر می کنی، نکن…» که البته این آهنگ در نهایت آلبوم سیزده قرار نگرفت و منتشر نشد.در نهایت همانطور که گفتم، به این سبک از اشعارعلاقه داشتم اما این فرصت دست نداد تا این علاقه را وارد کارم کنم تا اینکه به «من خود آن سیزده ام» رسیدم و این آلبوم نقطه خوبی بود تا بتوانم با دیدی جدی تر به این نوع ادبیات نگاه کنم و از اشعار شعرای کلاسیک استفاده کنم.در اینجا لازم است از علیرضا رضایی تشکر کنم که برای شناخت بیشتر این سبک از ادبیات، کمک های زیادی به من کرد و با معرفی کتاب های مختلف باعث شد به شناخت بهتری نسبت به  ادبیات کلاسیک دست پیدا کنم.

    کدام یک از آهنگ های این آلبوم به حس خود ِ محسن چاوشی دلپذیر تر است؟

    اگر بخواهم با صداقت صحبت کنم آهنگ «شیر مردا» به حس این روزهای خودم نزدیک تر است.

    «بهرام گور» آهنگی است که در سه دقیقه ابتدایی، خبری از صدای تو نیست و دقایق پایانی، خوانش تو شروع می شود، از ارائه چنین سبکی به مخاطبت نترسیدی؟

    نه ترسی از این موضوع نداشتم. من همیشه در کارهایم ریسک می کنم . من می خواستم با این آهنگ خودم را محک بزنم که ببینم آیا می توانم موسیقی بی کلام بسازم یا خیر. البته باید به این نکته هم توجه داشت که موسیقی بی کلامی که در ابتدای این آهنگ وجود دارد، فضا را برای اجرای آن چند بیت توسط من، آماده می کند.

    فکر می کنی این تراک، تجربه موفقی در زمینه ساخت موسیقی بی کلام برایت بود؟

    این را باید به عهده شنونده ها گذاشت، ولی فکر می کنم توانستم از عهده این کار بر بیایم.

    «من خود آن سیزدهم» ۴۸ ساعته به انتشار مجدد رسید، چنین استقبالی را پیش بینی می کردی؟

    فکرش را نمی کردم که این اتفاق بیفتد. وقتی متوجه این قضیه شدم و استقبال مردم و رضایت آن ها به گوشم رسید، خستگی این پنج سال از تنم خارج شد و احساس کردم زحماتم نتیجه خوبی به همراه داشته است.

    در آلبوم قبلی نشان دادی تنظیم را به خوبی می شناسی، چرا در این آلبوم زیاد روی موضوع تنظیم تمرکز نداشتی؟

    من در این مورد ترجیح دادم ریسک نکنم. البته روی تنظیم همه قطعات آلبوم نظارت کامل داشتم و اینطور نبود که کار را به تنظیم کننده ها بسپارم و بروم! مخصوصاً روی ترانه «بهرام گور» که توسط شهاب اکبری تنظیم شد، نظارت دقیق تری داشتم و کار با وسواس زیادی پیش رفت.

    می توان گفت «من خود آن سیزدهم» نقطه عطف کار چاوشی است؟

    بله، من هم موافقم که این آلبوم تا امروز به عنوان نقطه عطف آثار من محسوب می شود.

    «من خود آن سیزدهم» قرار بود به عنوان آلبوم اولت منتشر شود، اگر این اتفاق می افتاد قطعاً مسیر حرفه ای ات به طور کلی تغییر می کرد، قبول داری؟

    شک نکن این اتفاق می افتاد. البته الان که داریم با هم صحبت می کنیم، از این موضوع خوشحالم که این آلبوم به عنوان آلبوم اول من وارد بازار نشد چون من باید گوش مخاطب را برای شنیدن این آلبوم، که ازچنین اشعار و سبکی برخوردار است، آماده می کردم. بعد از «سنتوری» فضا برای انتشار «من خود آن سیزدهم» آماده نبود. در این چند سال سعی کردم گوش مخاطب را برای شنیدن این اثر آماده کنم و حتی از تهیه کننده هم خواهش کردم این آلبوم را منتشر نکند تا من بستر لازم برای انتشار آن را فراهم کنم. اینجا جا دارد از آقای دهقان برای صبوری که در مورد انتشار آلبوم به خرج دادند تشکر ویژه ای داشته باشم.

    محسن چاوشی

    محسن چاوشی

    فکر می کنی بعد از این آلبوم افراد بیشتری به طرفداران محسن چاوشی اضافه شدند؟

    بهتر است بگوییم مخاطب! فکر می کنم این اتفاق افتاد. یک سری آدم که اصلاً به آهنگ های محسن چاوشی گوش نمی دادند، با شنیدن این آلبوم به جمع مخاطبین من اضافه شدند و این اتفاق خوبی است.

    علیرضا عصار و فرمان فتحعلیان بعضی از اشعاری که تو در «من خود آن سیزدهم» خواندی را در آلبوم های قبلی خود اجرا کرده بودند، چرا به سراغ این اشعار رفتی؟

    من این آهنگ ها را با صدای این دوستان نشنیده بودم. از طرف دیگر این اشعار جزو آثار ملی است و هر کسی حق دارد از آن استفاده کند. بعد از این هم اگر کسی از این اشعار استفاده کند، اتفاقات خوبی می افتد.

    تو با تراک «پرچم سفید» و حالا با تراک « من خود آن سیزده ام» نشان دادی که خیلی راحت می توانی در قالب یک آهنگِ چند دقیقه ای، برای مردم قصه روایت کنی. چطوری توانستی به این قصه گویی و موسیقیِ روایی دست پیدا کنی؟

    سعی می کنم اول خودم شعر را با تمام وجود درک کنم و بعد آن را اجرا کنم. من این اشعار را طوری خواندم که شاعر روایت کرده، همین.

    تو در این سال ها که کاری کردی که مردم تو را باموسیقی ات بشناسند نه تصویرت، وقتیاسم تو را در اینترنت سرچ می کنیم، بیشتر از اینکه عکس خودت را ببینیم، تصاویری از کاور آلبوم هایت را مشاهده می کنیم، این موضوع برنامه ریزی شده بود یا اتفاقی؟

    واقعاً برنامه ریزی برای این کار نداشتم. من سعی کردم به جای وقت گذاشتن برای عکاسی و پرداختن به مسائل حاشیه ای، روی کارم تمرکز کنم.

    درست روزهای ابتدایی انتشار «من خود آن سیزده ام» بود که تو را در استودیو و مشغول ضبط تراک های جدید دیدم، کارهای آلبوم جدید را آغاز کرده ای؟

    من همیشه در حال ساخت کارهای جدید هستم. چه قرار باشد آلبوم جدیدی منتشر کنم چه نه! من هیچ وقت هیچ آهنگی را مشخصاً برای آلبوم نساخته ام. این قطعات در نهایت در کنار هم جمع می شوند و یک آلبوم را تشکیل می دهند.

    بهروز صفاریان در آلبوم جدیدت چه نقشی دارد؟

    من و بهروز صفاریان قبل از اینکه با هم وارد همکاری شویم، دوستان خوبی برای هم بودیم وهر وقت در مسائل کاری با مشکل مواجه می شدم از مشورت های بهروز استفاده می کردم، علارغم این موضوع اما فضاهای متفاوتی در موسیقی نسبت به هم داشتیم وبه همین دلیل شکل گیری همکاری ما  یک مقدار سخت بود. اما خوشبختانه با صحبت هایی که داشتیم به جمع بندی رسیدیم و بالاخره همکاری مشترکمان را آغاز کردیم.

    بهروز در آلبوم جدیدت صرفاً به عنوان تنظیم کننده حضور دارد؟

    بهروز در آلبوم بعدی هم به عنوان تنظیم کننده حضور دارد و هم به عنوان مشاور هنری. در واقع در نهایت همه چیز از فیلتر او عبور خواهد کرد و نهایی خواهد شد.

    خودت هم در زمینه تنظیم کار خواهی کرد؟

    بله، انشالله در آلبوم بعدی در بخش تنظیم هم حضور دارم. در مورد بقیه تنظیم کننده های آلبوم هم باید بگویم هنوز حضور دوستان دیگر قطعی نشده.

    و با کدام ترانه سراها همکاری خواهی داشت؟

    در آلبوم بعدی با حسین صفا، مونا برزویی، روزبه بمانی و حسین غیاثی همکاری خواهم داشت.

    همکاری ات با روزبه هم یکی از سورپرایز های آلبوم بعدی تو خواهد بود. حضور بهروز صفاریان چقدر باعث شکل گیری همکاری چاوشی و روزبه بمانی شده؟

    من دو سال پیش، یعنی زمانی که هنوز با بهروز در مورد همکاری و آلبوم جدید صحبت نکرده بودم، با روزبه بمانی در مورد کار صحبت کرده بودم و با هم در ارتباط بودیم.

    وقرار است چند ترانه از روزبه داشته باشی؟

    هنوز تعداد ترانه ها مشخص نیست

    آغاز همکاری تو و بهروز صفاریان باعث ایجاد گمانه زمانی هایی در این مورد شد که بهروز آمده تا به عنوان رهبر ارکستر چاوشی در اولین کنسرت او، روی استیج قرار بگیرد، این موضوع را تایید می کنی؟

    بهروز صفاریان را همه می شناسند و از توانایی های او با خبرند، بدون شک کسی بهتر از بهروز برای رهبری ارکستر من وجود ندارد. راجع به کنسرت هم با هم صحبت هایی داشته ایم و قراراست انشالله با هم روی صحنه حاضر شویم.

    اواخر سال گذشته شایعه شده بود که سالن ۱۲ هزار نفری آزادی را برای اولین کنسرت ات اجاره کرده ای، این موضوع صحت دارد؟

    نمی دانم این شایعات را چه کسانی و بر مبنای چه دلیلی می سازند اما باید بگویم، نه! این شایعه هم مثل خیلی از شایعه های دیگر صحت ندارد.

    اصلاً برنامه ریزی برای کنسرت داری؟

    بله، برنامه ریزی های لازم در این مورد انجام شده است. البته هنوز تاریخ و مکان آن مشخص نیست و به محض نهایی شدن، نتیجه را اعلام خواهم کرد.

    ترانه «تبر» را تو سال ها پیش اجرا کردی و این روزها دوباره توسط روزبه نعمت اللهی اجرا شده، در این زمینه چه نظری داری؟

    من اطلاعی راجع به این موضوع نداشتم. خانم رضایی صاحب اثر است و می تواند آن را به هر کسی که دوست دارد واگذار کند.

    و آخرین سوالم هم در مورد آهنگی است که این روزها به نام تو در فضای مجازی منتشر شده. آهنگ «رویا» را تو خوانده ای؟

    من از این آهنگ اطلاعی ندارم و آن را نشنیده ام. فقط می توانم بگویم این آهنگ متعلق به من نیست.

       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *