×
×

پیشنهاد الهی قمشه‌ای برای جشن شب یلدا

  • کد نوشته: 333865
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۳۰ام آذر ۱۳۹۸
  • ۰
  • پیشنهاد الهی قمشه‌ای برای جشن شب یلدا

  • حسین الهی قمشه‌ای ادیب و نویسنده معاصر ایرانی در مراسم رونمایی از کتاب زن توسعه یافته، که جمعه شب به همت بنیاد سلامت ابریشم در سالن بین المللی همایش های رایزن برگزار شد، گفت: شب یلدا شب زایش نور است، به این معنی که خورشید از روز اول دیماه شروع به بالا آمدن می کند و این نشان می دهد که ما بطرف بهار و گرما و نعمت های بیشتر در حال حرکت هستیم.

    وی افزود: شب یلدا در واقع از نظر نجومی یک شب معینی است که خورشید در نسبت مشخصی قرار میگیرد و در آن شب بر مدار راس الجدی عمود می شود و از فردای این شب خورشید کمی بالاتر می آید و بهترین ها نوید ها داده می شود.

    این سخنران و ادیب شناخته شده با ذکر مثال هایی از قصه ها و اشعار فارسی ضمن اشاره به اینکه  زیبایی سند حقانیت همه چیز است ادامه داد: در حال حاضر بیشترین هزینه در دنیا برای زیبایی می شود چرا که همه چیز در گرو زیبایی است و باقی چیزها را هم که انسان می خواهد برای زیبایی است.

    وی با بیان اینکه امشب می خواهم راجع به سلامت در ادبیات صحبت کنم، گفت: انسان ریشه در جهان زیبایی دارد و نشانه آن هم موسیقی، شعر، هنر و فرهنگ است. می خواهم امشب نسخه ای به شما بدهم، در اوضاع فعلی رمز حفظ سلامت جسم و جان، دور هم جمع شدن است.

    الهی قمشه ای با بیان اینکه در دورهمی های دوستانه و خانوادگی برکات زیادی وجود دارد، اظهار نمود: می توانیم هفته ای یک روز یا دو هفته یک روز دور هم جمع بشویم و به کارهای فرهنگی بپردازیم. مثلا اول یک قطعه موسیقی روح نواز پخش کنیم، سپس یک غزل از مولانا، حافظ یا سعدی بخوانیم و بعد هم یک نفر قصه ای آموزنده روایت کند، همچنین کتاب های خوب را به یکدیگر معرفی کنیم و برای دورهمی های بعدی هم برنامه ای داشته باشیم تا همه انگیزه داشته باشند و سهم هر کس مشخص باشد.

    وی در بخش دیگری از اظهاراتش توصیه کرد ما به عنوان خانواده های ایرانی می توانیم یک شبی را در هفته معین کنیم و بدور از تشریفات و تجملات پذیرایی از مهمان، دوستان و اقوام را دعوت کنیم و جنبه های فرهنگی وجودمان را ارتقا دهیم و از این شبها به طرف نور حرکت کنیم. نور میعاد نهایی همه خوبیهاست اگر نور الهی در دل انسان تابیده شود انسان دیگر دچار هیچ غمی نمی شود.

    این مترجم و نویسنده سرشناس با اشاره به اینکه در خانه هایمان را به روی یکدیگر باز کنیم و نور زیبایی و دانایی را وارد زندگی هم کنیم، گفت: بهترین نوع عشق، عشق ورزیدن به هم نوع است. وقتی سختی ها به ما انسان ها روی می آورد باید به آغوش یکدیگر پناه ببریم و از محبت یکدیگر بهره مند بشویم.

    الهی قمشه ای در پایان ابراز امیدواری کرد شب یلدا آغازی در تحول ارتباطات فرهنگی ایرانی ها باشد.

     

    https://musiceiranian.ir/?p=333865
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *