×
×

جزئیات برگزاری یادمان استاد محمد نوری در فرهنگسرای ارسباران

  • کد نوشته: 333830
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۳۰ام آذر ۱۳۹۸
  • ۰
  • یادمان نودمین زاد روز «استاد محمد نوری» روز سه شنبه ۳ دی با حضور اهالی موسیقی و علاقه مندان این هنرمند فقید موسیقی کشورمان در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.

    جزئیات برگزاری یادمان استاد محمد نوری در فرهنگسرای ارسباران
  • یادمان نودمین زاد روز «استاد محمد نوری» روز سه شنبه ۳ دی با حضور اهالی موسیقی و علاقه مندان این هنرمند فقید موسیقی کشورمان در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.

    آیین یادمان نودمین زاد روز «استاد محمد نوری» ساعت ۱۹  روز سه شنبه ۳ دی با حضور اهالی موسیقی و علاقه مندان این هنرمند فقید موسیقی کشورمان در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.

    بازخوانی ۲ اثر از محمد نوری با خوانندگی  پژمان مصلح به همراه گروه موسیقی ، اجرای آثاری از فرامرز پایور توسط فرهاد احمدی (تار)، علیرضا فریدون پور (آواز)، سعید رودباری (تمبک) و محمد انصاری (سنتور) ، همنوازی سه تار و آواز (امیر متولی و رادفر ریاحی)، دو نوازی سنتور و تمبک (رضا مهدوی و فریبرز جعفری) و تک نوازی پیانو پیام سوری  اجراهای موسیقی این برنامه است.  سخنرانی محمد سریر و میلاد کیایی، پخش کلیپ، شرح فعالیت های هنری محمد نوری ا بخش های دیگر برنامه را تشکیل می دهند.

    زنده یاد محمد نوری متولد دی ماه ۱۳۰۸  تهران است که آواز را نزد باغچه‌بان و تئوری موسیقی را نزد سیروس شهردار و فریدون فرزانه، اساتید هنرستان عالی موسیقی، فراگرفت. وی شیوه آواز خود را متأثر از بافت و غنای زخمه‌ایِ اساتیدی چون حسین اصلانی، ناصر حسینی، و محمد سریر می‌داند. دهه بیست، دوران آغاز نوعی تفکر در شعر و موسیقی آوازی درمیان مردم ایران، به‌ویژه نسل جوان بود که بخشی را می‌توان متأثر از نشر و پخش وسیع‌تر موسیقی علمی و آثار فولکلور کشورهای مختلف جهان ازطریق رادیو و صفحات گرامافون دانست. محمد نوری در همین سال‌ها  با خواندن اشعار نوینی که برروی نغمه‌های روز مغرب‌زمین و برخی قطعات کلاسیکِ آوازی سروده شده‌بود، کار خوانندگی را آغاز کرد.

    محمد نوری طی سال‌های بعد، با تکیه بر تحصیلات هنرستانی و دانشگاهی خود، توانست هویت مستقلی به این اندیشه و گرایش ببخشد و با اجرای آثار اساتیدی که قبلاً ذکر آنان رفت، فضای متفکرانه‌ای به گونه آوازیِ خویش دهد. این خواننده طی پنج دهه بیش از سیصد قطعه آوازی اجرا کرد. او همچنین به تقریر و ترجمه مقالات و سرودن اشعاری برای ترانه‌ نیز پرداخت. محمد نوری در سال های پایانی عمر چند اجرا به نفع بیماران خاص داشت. وی ترانه‌های زیادی با تم میهنی چون «جان مریم»، «شالیزار»، «واسونک»، «جمعه بازار»، «ایران» را اجرا کرده‌است.

    محمد نوری فارغ‏‌التحصیل هنرستان تئاتر، زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران، و مبانی تئاتر از دانشکدهٔ علوم اجتماعی بود. او پس از مدتی سکوت، فعالیت هنری خود را با آلبوم «در شب سرد زمستانی» همراه با فریبرز لاچینی  و احمدرضا احمدی در سال ۱۳۶۸ از سر گرفت و این همکاری بعدها با آلبوم «آوازهای سرزمین خورشید» ادامه یافت.  زنده یاد نوری در سال ۱۳۸۵ از سوی سازمان صدا و سیما به عنوان چهره ماندگار موسیقی انتخاب و معرفی شد.

    این هنرمند سرانجام پس از سال‌ها مبارزه با بیماری سرطان مغز استخوان و وخامت وضعیت جسمانی در شامگاه ۹ مرداد ۱۳۸۹ در گذشت.

    https://musiceiranian.ir/?p=333830
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *