×
×

موسیقی گاه ناجی سینما بوده است

  • کد نوشته: 332674
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۴ام آذر ۱۳۹۸
  • ۰
  • امیر بهاری در مجموعه نشست‌های پژوهشی تاریخ سینمای ایران، موضوع «تاریخ موسیقی در سینمای ایران» را مورد بررسی قرار می‌دهد.

    موسیقی گاه ناجی سینما بوده است
  • امیر بهاری در مجموعه نشست‌های پژوهشی تاریخ سینمای ایران، موضوع «تاریخ موسیقی در سینمای ایران» را مورد بررسی قرار می‌دهد.

    در ادامه مجموعه نشست‌های پژوهشی تاریخ سینمای ایران، دوشنبه ۲۵ آذرماه نشست تخصصی «تاریخ موسیقی در سینمای ایران» برگزار می‌شود و امیر بهاری پژوهش‌های خود پیرامون این موضوع را ارائه می‌دهد.

    در خلاصه این پژوهش آمده‌است:

    «تاریخ موسیقی در سینمای ایران» به موسیقی فیلم در سه دهه ۳۰ ،۴۰ و ۵۰ می‌پردازد و تمرکز اصلی روی دهه ۳۰ است چراکه این دهه دوران ویژه‌ای از تاریخ ایران است و بررسی نسبت موسیقی و سینما در این دوران می‌تواند کلیت نگاه جامعه را به موسیقی برای ما توضیح دهد. موسیقی در این دوران یاری دهنده و در برخی موارد حتی ناجی سینماست. بخش عمده پژوهش «تاریخ موسیقی در سینمای ایران» بر اساس محتوای درون فیلم‌هاست. این پژوهش در دو بخش ارائه می‌شود؛ موسیقی انتخابی که اغلب صداگذاران و یا خود کارگردان از صفحه‌های خارجی موجود در ایران برای فیلم‌ها انتخاب می‌کردند و دوم تصنیف‌ها که اغلب رادیویی بودند و سهم زیادی در موفقیت فیلم‌ها در این دوره دارند.»

    گفتنی است،‌ امیر بهاری از سال ۱۳۸۰ با نوشتن نقد تئاتر در روزنامه ایران کارش را آغاز کرد و سپس به عنوان روزنامه نگار حوزه فرهنگ، فعالیت خود را در روزنامه‌های «فرهنگ آشتی»، «گلستان ایران»، «اعتماد»، «تهران امروز»، «روزگار» ادامه داد. او همچنین تجربه مسئولیت صفحات موسیقی روزنامه‌های «فرهیختگان» و «اعتماد» و مجلات «شهرکتاب»، «شیوه» ، «تبار» و «اندیشه پویا» را در کارنامه خود دارد. بهاری از سال ۱۳۸۳ تا امروز در مجلاتی چون «فیلم‌نگار»، «شبکه آفتاب»، «سینما ادبیات»، «فرهنگ و آهنگ» ، «۲۴»، «تجربه»، «مهرنامه»، «گزارش موسیقی»، «فیلم»، «آسمان»، «هنر موسیقی» حضور داشته و مقالاتی تخصصی در حوزه موسیقی و سینما منتشر کرده است.

    مجموعه نشست‌های پژوهشی تاریخ سینمای ایران دوشنبه هر هفته ساعت ۱۶ در مرکز هنر پژوهی نقش جهان برپا می‌شود و محمدرضا مقدسیان مجری و منتقد سینما، اجرای آن‌ را برعهده دارد.

    این نشست‌ها‌ از سوی معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی و با همکاری معاون فرهنگی و هنری فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

    پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان به تاریخ سینمای ایران برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های ۱۴و۱۳-۸۸۵۵۳۹۱۲ تماس بگیرند و یا به مرکز هنرپژوهی نقش جهان به نشانی خیابان ولی عصر (عج)، ضلع جنوب غربی پارک ساعی، شماره ۲۱۶۹، مراجعه کنند.

    https://musiceiranian.ir/?p=332674
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *