×
×

ارکستر ملی در بزرگداشت پرویز مشکاتیان نواخت

  • کد نوشته: 328990
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۰ام آذر ۱۳۹۸
  • ۰
  • همزمان با شب اختتامیه جشنواره موسیقی دانشجویی صبا، برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی و ارکستر ملی ایران آثاری از پرویز مشکاتیان را اجرا کرد.

    ارکستر ملی در بزرگداشت پرویز مشکاتیان نواخت
  • همزمان با شب اختتامیه جشنواره موسیقی دانشجویی صبا، برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی و ارکستر ملی ایران آثاری از پرویز مشکاتیان را اجرا کرد.

    جشنواره موسیقیایی صبا شب گذشته ۹ آذر طی مراسمی در تالار وحدت بصورت رسمی به کار خود پایان داد.

    در شب اختتامیه جشنواره دانشجویی صبا ارکستر ملی ایران در این رویداد به رهبری میهمان مهدی قاسمی و خوانندگی وحید تاج به روی صحنه رفت و آثار برگزیده پرویز مشکاتیان چون: «بیداد» و «سرو آزاد» با تنظیم «بهزاد عبدی»، «محبوب من، وطن» با تنظیم کارن کیهانی و همچنین «چهار مضراب دودِعود» را اجرا کرد.

    بخش آغازین آیین اختتامیه دومین جشنواره موسیقی صبا پخش تیزر جشنواره بود و سپس گروه موسیقی چکاد به سرپرستی عابد خدامی به اجرا پرداخت.

    در ادامه با پخش تصاویری از زندگی‌نامه استاد مشکاتیان با صدای مرحوم پرویز مشکاتیان، بابک خضرائی، پژوهشگر موسیقی، و بیژن کامکار به‌عنوان اولین سخنرانان برنامه در باره پرویز مشکاتیان به ایراد سخنرانی پرداختند.

    تسلط ستودنی مشکاتیان بر ادبیات فارسی

    بیژن کامکار درباره مشکاتیان، گفت: او قطعات شیکی هم می‌ساخت. روزی به او گفتم چگونه این آثار را خلق می‌کنی‌؟ ‌گفت: این آهنگ‌ها از بچگی درون من بود؛ نمی‌دانستم چگونه این آثار را خلق کنم اما حالا این علم را پیدا کرده‌ام.

    وی افزود: یکی از نقاط قوت پرویز تسلطش به ادبیات ایران بود. هنوز مرگ پرویز را باور نکردم. فکر می‌کنم او به مسافرت رفته است. کاش در مسافرت بود و می‌آمد که او را ببینیم.

    حمید عسکری رئیس دانشکده موسیقی دانشگاه هنر دراین مراسم، گفت: جشنواره موسیقی صبا در بخش رقابتی تمرکزی آگاهانه در گروه‌نوازی دارد، این جشنواره به تجربه ثمربخش ارکان هنر کشور بدل شده و در برگزاری این رویداد نقش مهمی دارد.

    تلاش در جهت رفع نواقص

    دبیر هنری این جشنواره هم در سخنانی گفت: انتقادهایی در دوره نخست بر این جشنواره وارد شدکه در این دوره تلاش برای رفع آن صورت گرفت، بعنوان مثال سالن برگزاری مورد نقد قرار گرفته بود که امسال طی رایزنی‌ها و کمک مدیرعامل بنیاد رودکی و مدیرعامل انجمن موسیقی توانستیم از تالار رودکی استفاده کنیم.

    پوریا رمضانیان افزود: یکی دیگر از نقدها در دروه‌ نخست صبا به پراکندگی استانی بود که صرفا از تهران شرکت کننده داشتیم اما امسال شاهد حضور شرکت‌کنندگان از شهرهای دیگر ایران مانند خرم‌آباد، دزفول، بهشهر، کرمان، کرمانشاه، مشهد، اصفهان و شیراز نیز بودیم.

    وی افزود: نوع داوری‌ها نیز نسبت به سال گذشته تغییر و بهبود زیادی داشته است؛ داوری امسال در اکثر بخش‌ها هفت‌نفره بود؛ جدول امتیازدهی به شرکت‌کنندگان هم به‌صورت رسمی منتشر می‌شود

    این جشنواره به‌علاوه اختتامیه امشب، تنها با ٢۵ میلیون تومان در حال برگزاری است! هرچند جا دارد تا از زحمات انجمن موسیقی ایران و بنیاد رودکی تشکر ویژه داشته باشم.

    رمضانیان افزود: برگزاری این جشنواره به بودجه ٣٠٠ میلیونی نیاز دارد تا دانشجویان بتوانند با خیال آسوده به اجرا و تماشا بپردازند، هدف ما توسعه این جشنواره و اجرای بی‌دغدغه دانشجویان است که طبیعتا با این بودجه  نمی‌شود جشنواره بزرگی را به راه انداخت.

    درادامه بیانیه هیات داوران جشنواره صبا توسط محمدرضا تفضلی، آهنگ‌ساز و عضو هیئت داوران قرائت و سپس برگزیدگان این جشنواره جوایز خود را دریافت کردند.

    هنرمشکاتیان آیینه دار درد میهنش بود

    در ادامه این برنامه آوا مشکاتیان فرزند مرحوم پرویز مشکاتیان نیز ضمن تشکر از عوامل این جشنواره، حضور در این مراسم را افتخاری بزرگ برای خود عنوان کد و گفت: از ماه‌ها پیش شاهد تلاش‌های بی‌دریغ دانشجویان و هنرمندان برای برگزاری این جشنواره و این اختتامیه بودم.

    او ادامه داد: موسیقی پرویز مشکاتیان جدای از زیبایی‌ها درد میهنش را آیینه‌داری می‌کند.گمان می‌کنم در این شب خاطره‌انگیز و بزرگداشت او همه ما از نبود او غمگین هستیم. در انتها تندیسی از صبا به یادگار تقدیم آوا مشکاتیان شد.

    این جشنواره در حالی شب گذشته در بخش رقابتی به کار خود پایان داد که از روز دوشنبه ۱۱ آذرماه بخش های غیر رقابتی شامل کنسرت و کارگاه ها به قوت به کار خود ادامه خواهند داد.

    دومین دوره این رویداد با دبیری پوریا رمضانیان با حمایت دانشگاه هنر تهران و همکاری بنیاد رودکی، انجمن موسیقی و دفتر موسیقی در سالن‌های مجموعه‌ بنیاد رودکی، حوزه‌ هنری، موزه ‌موسیقی، عمارت روبه‌رو، سالن پژوهشکده‌ دانشگاه هنر و آمفی‌تئاتر دانشکده‌ موسیقی دانشگاه هنر میزبان جشنواره‌ موسیقی صبا خواهند بود که قرار است در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی از روز ۲ آذر ماه در تالار فارابی آغاز و شب گذشته در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

    https://musiceiranian.ir/?p=328990
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *