×
×

هنرمندی دیگر جامه از خاک برگرفت و جاودانه شد

  • کد نوشته: 327051
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۴ام آذر ۱۳۹۸
  • ۰
  • هنرمندی دیگر جامه از خاک برگرفت و جاودانه شد

  • امروز هنرمندی گرانمایه جامه از خاک برکشید و به جاودانگی رسید. ابراهیم معمارزاده در سراسر عمرش با روحیه‌ای از سر ذوق، آثاری بدیعی را از خود به جای گذاشت و با سعی و تلاش خستگی‌ناپذیر، شاگردان زیادی را تربیت کرد.

    به گزارش ایسنا، مراسم تشییع پیکر ابراهیم معمارزاده صبح امروز دوشنبه (۴ آذر ماه) از مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در مراسم تشییع پیکر این هنرمند، تنی چند از هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی و شاگردان، دوستداران و خانواده مرحوم معمارزاده و مجید رجبی معمار (مدیرعامل خانه هنرمندان) حضور داشتند.

    پیکر ابراهیم معمارزاده پس از تشییع در خانه هنرمندان ایران، در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده می‌شود. ابراهیم معمارزاده شنبه (دوم آذرماه) بر اثر ایست قلبی درگذشت. وی متولد سال ۱۳۱۱ بود.

    در ابتدای این برنامه عباس مجیدی ـ رییس انجمن مجسمه‌سازان ایران ـ گفت: خیلی متاسفم که دوباره برای از دست دادن هنرمند بزرگ دیگری در کنار هم جمع شده‌ایم. همین چند وقت پیش بود که معدود آثاری از او در خانه هنرمندان در نمایشگاه «روشنای بزرگان» به نمایش گذاشته شد. به هر حال آثار و افکار اوست که به جا می‌ماند. از طرف انجمن مجسمه‌سازان نهایت تاسف خود را ابراز می‌کنم.

    عباس مشهدی‌زاده ـ مجسمه‌ساز ـ نیز بیان کرد: امروز برای از دست دادن شخصیتی دوست‌داشتنی کنار هم جمع شده‌ایم. این مسیری است که همه ما در جهان طی خواهیم کرد. او اهل خراسان بود، زمانی که او را دیدم وقار خاصی داشت که کمتر در بین دیگران دیده می‌شد. این وقار در کارهایی هم که به آرامی با ساخت اسب‌هایش انجام داد، دیده می‌شد. آنچه که می‌توان از او گفت وقار، آرامی و نرمی اوست که گفتنی و ستودنی بود. کمتر کسی را دیده‌ام که اینگونه آرام، زندگی هنری خود و خانواده‌اش را گذرانده باشد. به خانواده و دوستان او تسلیت می‌گویم. امیدوارم با آرامش محض درگذشت او را بپذیرند.

    حسین معمارزاده ـ برادر این هنرمند تازه درگذشته ـ نیز گفت: از طرف خودم به عنوان برادر و سایر خانواده، از مدیرعامل خانه هنرمندان و انجمن مجسمه‌سازان تشکر می‌کنم. یقین داشته باشید جلسات هنری و برنامه امروز که برای برادرم برگزار شد ریشه‌دار هستند. افرادی مانند برادرم با خلق آثار خود اعتبارآفرینی کرده‌اند. وقتی برادرم در بستر ناتوانی بود چند بار تلفنی و حضوری با او احوال‌پرسی کردم. آخرین بار ۱۰ روز قبل به او گفتم به‌زودی به تهران می‌آیم و با او ملاقات می‌کنم. به من گفت که زودتر بیا که چشم به راهم. این جمله را هیچ‌گاه نگفته بود و مانند داغی در دلم ماند.

    همچنین محمد معمارزاده، پسرعموی ابراهیم معمارزاده اظهار کرد: امروز هنرمندی گرانمایه جامه از این خاک برگرفت و به جاودانگی رسید. او نمونه بارز یک هنرمند بود که در سراسر عمر خود با روحیه‌ای از سر ذوق، آثاری بدیعی را به جای گذاشت. او با سعی و تلاش خستگی‌ناپذیر شاگردان زیادی را تربیت کرد. روحش شاد و کردار و اندیشه‌اش پر رهرو باد.

    در پایان پوریا معمارزاده، پسر این هنرمند درباره پدرش بیان کرد: پدر من همان‌طوری که سبک خاصی در مجسمه‌سازی داشت و همان‌گونه که خودش می‌گفت که «آثار من منحصر به فرد هستند»، اخلاقش هم منحصر به فرد بود. امیدوارم اگر کم گذاشتم مرا ببخشد. خیلی دوستش داشتم. بهترین پدر بود. الان که از دستش داده‌ام می‌فهمم. پدرم شعر می‌گفت. شعری داشت که همیشه در هر حالی که بود می‌خواند.
    او سپس به یاد پدر شعر را اینگونه برای حاضران خواند: «آن هوا و جوش دور جوانی رفته …»

    ابراهیم معمارزاده در قطعه ۸۸ هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده خواهد شد. مراسم ترحیم این هنرمند پنجشنبه، هشتم آذر ماه از ساعت ۴ تا ۵.۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

    زنده‌یاد معمارزاده فارغ‌التحصیل رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و فوق‌لیسانس مجسمه‌سازی از دانشگاه بروکسل بلژیک بود. او دارای درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و سابقه تدریس در دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه الزهرا، دانشگاه سوره تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تبریز، نیشابور و اصفهان را در کارنامه خود داشت و نمایشگاه‌های متعددی در ایران و اروپا برگزار کرده است.

    انتهای پیام

    https://musiceiranian.ir/?p=327051
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *