×
×

سیدمجتبی حسینی: موسیقی نواحی شرحِ شریفِ سرزمین‌هاست

  • کد نوشته: 320676
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۴ام آبان ۱۳۹۸
  • ۰
  • معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران پیامی را منتشر کرد.

    سیدمجتبی حسینی: موسیقی نواحی شرحِ شریفِ سرزمین‌هاست
  • معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران پیامی را منتشر کرد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، به نقل از ستاد خبری دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران پیام داد.

    در پیام سیدمجتبی حسینی چنین آمده است:

    « هوالسمیع. موسیقی نواحی، شرحِ شریفِ سرزمین‌هاست. شرحی که به سزاواری، روایت‌گوی دین و دنیای آدمی‌ست. ساز و آوازی که در ستایش وُ نیایش وُ سور وُ سوگ، قرین آدمی ست و به خُلق و خویِ کوه و دشت و دریا و جنگل و کویر و به لحن و لهجه یِ خورشید و خاک و آب و آتش، سرگرم گفتگوست. موسیقی نواحی، موزه ی مزامیر و مضامینی است که به مرحمت پنجه وُ حنجره‌ی پیران ارجمند هنر بالیده است و به رنجِ بسیار این گنج به گرانمایگان امروز، بذل شده است.

    موسیقی نواحی، نهی اهریمن و نقش اهوراست که به نوا و نغمه، خنیاگر رستگاری انسان است. استعانت از شعر، بارش باورهای دینی و فضیلت‌های آیینی‌ست در آواها و آوازهایی که به هم‌جانی و هم‌جهانی مردمان نظر دارد. خوشا این کهن هنر که نه از آن مردمان عزلت گُزین که گویای مردمانی است که به شکرگزاری و امید، به وقت کاشت و داشت و برداشت، به هنگام صید و در پای دار و در آوار درد و آواز شادمانی، جمله به همراهی و همدلی، چشم به خداوندگار خویش داشته‌اند و به ساز و سخن، به ثنای حق زبان گشوده‌اند.

    این جشنواره‌ بر آن سر است که این میراثِ معرفت‌آفرین که سینه به سینه و به مشقت، روایت‌گر آداب و آیین نواحی ایران‌زمین بوده است، چنان باقی بماند که هنرمندان و پژوهش‌گران به دانستگی از آن سود جویند و توان موسیقایی نواحی، به تناورتر شدن موسیقی ایران بلکه جهانِ موسیقی بینجامد.

    بدین مختصر، آرزومندم این اتفاق خردمندانه، تجلی‌گاه تابناک اعاظم موسیقی نواحی و ماذنه‌ی سعادت هنرمندان سرزمینم در شمار آید که پیوسته رضایت دوست را در نظر داشته و دارند. سلسله‌ موی دوست حلقه دام بلاست /هرکه در این حلقه نیست، فارغ ازین  ماجراست.

    سیدمجتبی حسینی»

    https://musiceiranian.ir/?p=320676
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *