×
×

در مراسم رونمایی آلبوم «شرح پریشانی»:

  • کد نوشته: 3188
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۳ام مهر ۱۳۸۹
  • ۰
  • حجت اشرف‌زاده با معرفی برنامه‌های اولین سالروز درگذشت پرویز مشکاتیان گفت: با تمام توانم برای رستم موسیقی ایران در نیشابور خواهم خواند و این بزرگترین افتخارم در عرصه موسیقی است. به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،این خواننده در نشست خبری که صبح امروز ـ سوم مهرماه ـ در محل بنیاد «نهاله رودکی» […]

  • حجت اشرف‌زاده با معرفی برنامه‌های اولین سالروز درگذشت پرویز مشکاتیان گفت: با تمام توانم برای رستم موسیقی ایران در نیشابور خواهم خواند و این بزرگترین افتخارم در عرصه موسیقی است.

    به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،این خواننده در نشست خبری که صبح امروز ـ سوم مهرماه ـ در محل بنیاد «نهاله رودکی» برپا شده بود، با اشاره به برنامه‌های نکوداشت زنده‌یاد پرویز مشکاتیان در سخنانی مطرح کرد:در اولین سالگرد فقدان بزرگمرد موسیقی ایرانی ستادی با حضور خانواده، فرمانداری، استانداری، شهرداری و شورای شهر نیشابور تشکیل شد تا روز هشتم مهرماه در کنار پرده‌برداری از تندیس ایشان، مراسمی نیز برپا کنیم.

    وی ادامه داد: بی‌شک بنده کوچکتر از آن هستم که بخواهم درباره پرویز مشکاتیان حرف بزنم، اما از آنجا که دست پرورده او بوده و متاثر از نگاه ایشان در کارهایم هستم، شاید حرفهایی برای گفتن داشته باشم.

    اشرف‌زاده در ادامه به آخرین حضور پرویز مشکاتیان در مراسم نکوداشت زنده‌یاد بسطامی اشاره کرد وافزود: ایشان در آن مراسم سخنان و اشعاری بر زبان آوردند که زبان حال و گویای امروز موسیقی ایران و مردمان این سرزمین است. در کشور ما موسیقی عضوی جدانشدنی از زندگی مردم محسوب می‌شود که از لالایی‌های مادران تا غمگساری برای رفتگان همواره با اسطوره‌ها وداستان‌ها همراه شده است و مشکاتیان در آن شب به یاد ماندنی متاسف از این نکته بود که این روزها کمتر به این عضو مهم زندگی توجه می‌شود.

    وی خاطرنشان کرد: ای کاش ما یاد می‌گرفتیم تا قدر بزرگانمان را آن زمان که هستند بداریم و دستشان را به گرمی بفشاریم و از توانایی‌های آنان برای زیبایی و آبادانی بهره بگیریم. شاید به همین دلیل باشد که امسال همراه با اولین سالمرگ مشکاتیان ستاد بزرگداشت و نکوداشتی برای ایشان در نیشابور تشکیل شد.

    اشرف‌زاده همچنین به انتشار آلبوم «شرح پریشانی» با موسیقی فرج‌نژاد و صدای خودش اشاره کرد و افزود: این آلبوم با اشعاری از علیرضا بدیع، حافظ و مولانا و صدای بنده تقدیم به پرویز مشکاتیان شده است، زیرا احساس می‌کردیم قطعات این آلبوم با فضای فکری و روحی استاد همسوست و بخشی از تنهایی او را بازگو می‌کند.

    وی تاکید کرد: با تمام توانم برای رستم موسیقی ایران در نیشابور خواهم خواند و این بزرگترین افتخارم در عرصه موسیقی است.

    این هنرمند همچنین درباره چگونگی انتخاب اشعار در این آلبوم توضیح داد:روند شکل‌گیری آلبوم و انتخاب اشعار، نوع تفکر و ساخت آهنگسازی اثر با مشورت ایشان پش از مرگشان انجام شده بود. علیرضا بدیع شاعر جوان و زبده نیشابوری نیز ارتباط تنگاتنگ و احساسی با استاد داشتند و تا آنجا که می‌دانم ایشان نگاه خاصی به اشعار علیرضا داشته است. بی‌شک همشهری بودن او نیز استاد را متاثر کرده بود، اما در نهایت این آلبوم برآورده عشق ما به موسیقی و جایگاه فکری پرویز مشکاتیان است.

    اشرف‌زاده با تاکید بر جایگاه ویژه مشکاتیان به عنوان یک هنرمند بیان داشت: پرویز مشکاتیان نه تنها یک آهنگساز و نوازنده خاص بلکه متفکری بود که نگاهش با هنر و ادبیات پیوند خورده است و از نوشته‌ها و سخنان او می‌توان این نکته را دریافت که او تنها یک موسیقیدان نبود. به همین دلیل ما هم تلاش کردیم تا شعر وادبیاتی را در کارمان به کار گیریم که متناسب با ذهنیت استاد باشد.

    این هنرمند جوان با اظهار تاسف از مرگ ناگهانی این بزرگمرد موسیقی ایران عنوان کرد: پیش از این قرار بود تا زمان به پایان رسیدن بخش آوازی این آلبوم ایشان قطعات رابشنوند وما را راهنمایی کنند. دوست داشتیم لبخند رضایت را بر لب او ببینیم که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و پیش از ضبط این آلبوم ایشان ما را تنها گذاشتند. به همین دلیل هم بخش آوازی کار را به استاد تقدیم کرده‌ایم و قرار است در مراسم نکوداشت ایشان این بخش را اجرا کنیم.

    او تصریح کرد: ذهن جویای هر هنرمندی در نهایت باید به سمت کمال برود. خدمت در وجود اساتید بزرگی همچون پرویز مشکاتیان برای ما یک افتخار است و آنچه در ایشان در تمام این سالها دیده‌ام هیچ ارتباطی به همشهری بودن ما با هم ندارد، زیرا در تفکر او و نگاهش به زندگی مجموعه‌ای از هنر،‌تاریخ و ادبیات در کنار هم قرار گرفته است و این نکته باعث ایجاد یک حس غرابت میان ما می‌شود.

    اشرف زاده تصریح کرد: وقتی کسی را به عنوان اسطوره در تاریخ معرفی می‌کنیم باید در تک تک کلمات او عشق و میهن‌دوستی را دریافت. چه بسا که در مورد استاد مشکاتیان نیز این نکته صدق می‌کند. ایشان تا پای جان بر سر اهداف خود ایستاد و برای آن تلاش کرد. نگاه او به موسیقی اقوام و فرهنگ بومی مناطق ایران حس ویژه‌ای در آثارش ایجاد کرد. ما نیز در جمع‌آوری قطعات این آلبوم تلاش کردیم تا با احساس خراسانی و آوازهای این خطه کار کنیم. زیرا ایشان فرزند به حق نیشابور بود.

    او همچنین درباره ساز «رسا» در این آلبوم توضیح داد: آقای فرج نژاد از سازی با نام «رسا» در این قطعات استفاده کرده که هم تداعی‌کننده دوتار و هم تنبور است. این ساز قابلیت تداعی احساس موسیقی اقوام را در خودش دارد. همچنین در این آلبوم ایشان تک‌نوازی دارند که برگرفته از یکی از ملودی‌های شمال خراسان به نام «شب بارانی» است.

    این هنرمند موسیقی‌دان در بخش دیگری از این نشست درباره برنامه‌های نکوداشت پرویز مشکاتیان در نیشابور توضیح داد: تندیس استاد توسط علیرضا قدمیاری ساخته شده است و قرار است در زاویه زیبایی روبه کوههای بینالود در کنار مزار ایشان نصب شود. گل‌افشانی مقبره ایشان نیز از دیگر برنامه‌های این بخش است و بعد از آن مراسم اصلی در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برپا می‌شود.

    اشرف‌زاده در پایان گفت:دو گروه «شادیاخ» و «سپهر» به سرپرستی روزبه و قربانی نیز با هم ادغام شدند تا مجموعه آثار زنده‌یاد مشکاتیان را در این مراسم اجرا کنند. در بخش آوازی نیز گروه ما قراراست بخش آوازی آلبوم «شرح پریشانی» را بنوازد.

    https://musiceiranian.ir/?p=3188
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *