خزایی اظهار داشت: غنا و گستردگی موسیقی اصیل ایرانی جهانی است، محتوا و ریشه عمیق آن را در آواهای ایرانی میشنویم.
حمید خزایی، در گفتگو با خبرنگار موسیقی آریا، با اشاره به دلایل تغییر ذائقه علاقمندان موسیقی به خصوص نسل جوان به موسیقی پاپ را فضای فرهنگی و رسانهای موجود در جامعه دانست و گفت: گرایش رسانهها به این نوع موسیقی باعث شده تا سلیقه جامعه به سمت موسیقی پاپ تغییر کند.
وی افزود: متاسفانه در موسیقی ایرانی، با یکسری تعصبات و چارچوبهای خشکی روبرو هستیم که اهالی فن، دورآن کشیدهاند که این امر مانع پیشرفت موسیقی ایرانی به نحو مطلوب و عدم تامین ذائقه مردم را به شکل عادی شده است.
خواننده آلبوم «اشک بهار» در خصوص غنای موسیقی ایرانی اظهار داشت: غنا و گستردگی موسیقی اصیل ایرانی جهانی است و ریشههای که در آواهای ایرانی میشنویم، به نوعی در یکی از هفت دستگاه و پنج آواز جای دارد.
خزایی با تاکید بر اینکه موسیقی ایرانی از فضای بسیارغنی و تاثیرگذاری برخودار است، افزود: متاسفانه نگاه ما به این موضوع همواره کلیشهای بوده است و حاضر نشدهایم که محتوای عمیق موسیقی اصیل ایران را با توجه به شرایط روز منتقل کنیم.
وی نقش اهالی موسیقی، در تنزل جایگاه موسیقی سنتی را بیتاثیر نداست و افزود: در حال حاضر شرایط جامعه به نحوی است که مخاطبان موسیقی ایرانی تنها قشری هستند که ریشههای موسیقی ایرانی را میشناسد و با آن در ارتباط هستند.
خواننده گروه «میراث» با تفاوت قائل شدن میان خواننده موسیقی پاپ و سنتی گفت: متاسفانه بنا به دلیل و شرایط نامناسب موسیقی کشور، این تصور میشود که هرکس اراده کند میتواند خواننده شود.
وی در ادامه با تشریح اینکه عملکرد رسانهها به این موضوع دامن زده است گفت: هم اکنون موارد بسیاری را شاهد هستیم که یک شبه خواننده شدهاند.
خزایی افزود: البته این ظاهر امر است، چراکه به هر کس که به هر شکل صدا ایجاد میکند، نمیتوان خواننده گفت.
این خواننده سنتی با بیان اینکه این اتفاق را در عرصه موسیقی پاپ، به گونهای باب شده است خاطر نشان کرد: این نوع موسیقی پاپ از ریشه غلط است، چراکه هیچ کس، یک شبه و بدون زحمت در هیچ هنری، از جمله موسیقی نمیتواند برای خود جایگاهی کسب کند.
وی یادآور شد: در موسیقی سنتی هیچ کس یک شب روی صحنه نمیرود و یک شب خواننده نمیشود.
حمید خزایی تصریح کرد: باید در نظر گرفت که ما خواننده فاخر پاپ داریم، خوانندههای بسیار توانمند که اگر بیش ازیک خواننده موسیقی زحمت کشیدهاند، کمتر زحمت نکشیدهاند و آواز میخوانند مانند؛ نیما مسیحا، مانی رهنما و حامی….
حمید خزایی؛ در پاسخ به این سوال که آیا مرزبندی میان موسیقی پاپ و سنتی صحیح است یا خیر؟ گفت: مرزبندی موسیقی به تکنیکها و فرمها بستگی دارد نه به خواستها.
وی افزود: معتقدم مرزبندیها نباید سلیقهای باشد، بلکه باید بر اساس تکنیک و اصول موسیقی تقسیم بندی شود به طور مثال: موسیقی میتواند در قالب پاپ، کلاسیک ایرانی، موسیقی اصیل ایرانی یا ارکسترال پاپ و… باشد.
خزایی یادآور شد: نوع سازبندی و فرم موسیقی به ما این اختیار را میدهد که تشخیص دهیم که کدام ژانر از موسیقی است.
وی با اشاره به اینکه این مزربندی دلیلی بر جدایی موسیقی اصیل ایرانی و پاپ نیست، گفت: موسیقی سنتی ایرانی و پاپ فاخر تفاوتی با هم ندارند و در کنار یکدیگرند، کما اینکه در سالهای خیلی دور موسیقی سنتی و پاپ ارتباط تنگاتنگی با هم داشته و ریشههای آنها با هم مشترک بودهاند.
این خواننده سنتی، یکی از اتفاقات ناخوشایندی که در عرصه موسیقی کشور رخ داده مرزبندی میان مخاطبان عنوان کرد و افزود: این فضا برای مخاطب ایجاد نشده است که کارهای خوب را براساس سلیقه خود گوش دهد و در این میان کار فاخر غیر حرفهای حق انتخاب را داشته باشد.
وی افزود: متاسفانه با این نوع مرزبندی میان مخاطبان این موضوع القاء شده است که مخاطب موسیقی پاپ، نمیتواند موسیقی سنتی گوش دهد و بالعکس.
خزایی در پاسخ به این سوال که وضعیت موسیقی ایران را درخارج مرزهای از چه جایگاهی برخوردار است گفت: متاسفانه حال حاضر موسیقی ایرانی در خارج از مرزها چندان وضعیت مناسبی ندارد، چراکه گروههایی که برای ارائه کنسرت به خارج از گشور میروند، دارای صلاحیت و کیفیت لازم نیستند، البته گروهها و خوانندههای مطرح و سرشناس موسیقی از این قائله مستثنی هستند.
وی با تاکید بر اینکه باید توجه جدی و نظارت بر کیفیت آثار هر گروهی که به عنوان نماینده ایران در خارج از کشور جهت ارائه موسیقی حضور پیدا میکند وجود داشته باشد گفت: آثاری که در خارج از کشور ارائه میشوند، باید درشان و منزلت موسیقی کشورمان باشد.
حمید خزایی بیان کرد: وضعیت موسیقی کشورمان نیاز به رسیدگی بیشتر دارد، چراکه جایگاه موسیقی کشورمان بالاتراز این است که در دنیا به چشم موسیقی «مقامی» به ما نگاه کنند. موسیقی ما با گستردگی و پیشینه که دارد، میتواند با ثبت و ضبط عرضه شود.
وی افزود: در خارج از کشور تا حدودی ما را با موسیقی محلی میشناسند و در این راستا باید فعالیت زیادی انجام شود تا از این فرم خارج شویم.
خزایی در ادامه در رابطه با نقش خانه موسیقی در حفظ موسیقی اصیل ایرانی گفت: خانه موسیقی ارگان تشریفاتی است مانند سایر ارگانها و با تمام احترامی که به مسولین خانه موسیقی دارم باید بگویم تاکنون اتفاق جدی از طرف خانه رخ نداده است.
وی در ادامه توضیح داد: معتقدم ساختار خانه موسیقی نیاز به همبستگی بیشتر دارد و اگر این هم پیمانی در خود خانه با رویکرد جدی بر وضعیت موسیقی کشور رخ دهد باعث میشود که کارهای بزرگتری اتفاق بیفتد، نه اینکه در سال چند نفر به لیست بیمه خانه افزوده شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: خانه موسیقی بیشتر جنبه تشریفاتی دارد تا اجرایی و عاجزانه از مسولین خانه موسیقی تقاضا دارم، خانه موسیقی خانهای برای اهالی موسیقی باشد نه محلی برای تشریفات.
گفتنی است؛ حمید خزاعی در سیام مرداد ماه یک هزار و سیصد و پنجاه و هفت در شهر اراک دیده به جهان گشود، علاقه وی به موسیقی ایرانی از سنین کودکی و نوجوانی باعث شد که در سال ۱۳۷۴ با ساز تمبک آشنا شده و همینطور عشق به آواز ایرانی باعث شد تا از سال ۱۳۷۶ به طور جدی به آموزش و فراگیری ردیف آوازی نزد آقای مهیار شادُروان بپردازد.
همزمان ضمن آشنایی با سه تار نزد استاد بهروز مبصری به افزایش معلومات خود در زمینه موسیقی سازی و آوازی پرداخت و در همین زمان با ساز تار نزد استاد فرهاد موسویزاده آشنا شد.
از سال ۱۳۸۰ تاکنون نزد استاد معصومه مهرعلی به ادامه یادگیری آواز ایرانی مشغول میباشد. ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۵ نزد استاد کمال الدین عباسی به فراگیری آواز ایرانی پرداخت. در سال ۱۳۸۳ جهت یادگیری تکنیکهای آوازی مدتی از محضر استاد محمد مقدسی استفاده کرد.
در سال ۱۳۸۷ به همت و همراه امین سالمی ارکستر آکادمیک تهران را تاسیس کرده و تا کنون این ارکستر را همچنان به عنوان اولین و بزرگترین ارکستر خصوصی کشور در قالب موسیقی ملی حفظ کرده.
وی کنسرتهای متعددی با گروههای مختلف موسیقی سنتی ایرانی اجرا کرده است.
در طول سالهای اخیر از رهنمونهای اساتیدی چون حسین دهلوی، دکتر هما سادات افسری، دکتر ابوطالب میرعابدینی، عبدالنقی افشار نیا، جلال ذوالفنون، محسن الهامیان و عبدالکریم پاک سیرت در زمینههای مختلف موسیقی استفاده کرده است
از جمله فعالیتهای منتشر شده وی میتوان به آلبوم اشک بهار و خوانندگی در فیلم سینمایی پشت دروازه تاریخ و چندین مجموعه تلویزیونی اشاره کرد.
حمید خزایی، در گفتگو با خبرنگار موسیقی آریا، با اشاره به دلایل تغییر ذائقه علاقمندان موسیقی به خصوص نسل جوان به موسیقی پاپ را فضای فرهنگی و رسانهای موجود در جامعه دانست و گفت: گرایش رسانهها به این نوع موسیقی باعث شده تا سلیقه جامعه به سمت موسیقی پاپ تغییر کند.
وی افزود: متاسفانه در موسیقی ایرانی، با یکسری تعصبات و چارچوبهای خشکی روبرو هستیم که اهالی فن، دورآن کشیدهاند که این امر مانع پیشرفت موسیقی ایرانی به نحو مطلوب و عدم تامین ذائقه مردم را به شکل عادی شده است.
خواننده آلبوم «اشک بهار» در خصوص غنای موسیقی ایرانی اظهار داشت: غنا و گستردگی موسیقی اصیل ایرانی جهانی است و ریشههای که در آواهای ایرانی میشنویم، به نوعی در یکی از هفت دستگاه و پنج آواز جای دارد.
خزایی با تاکید بر اینکه موسیقی ایرانی از فضای بسیارغنی و تاثیرگذاری برخودار است، افزود: متاسفانه نگاه ما به این موضوع همواره کلیشهای بوده است و حاضر نشدهایم که محتوای عمیق موسیقی اصیل ایران را با توجه به شرایط روز منتقل کنیم.
وی نقش اهالی موسیقی، در تنزل جایگاه موسیقی سنتی را بیتاثیر نداست و افزود: در حال حاضر شرایط جامعه به نحوی است که مخاطبان موسیقی ایرانی تنها قشری هستند که ریشههای موسیقی ایرانی را میشناسد و با آن در ارتباط هستند.
خواننده گروه «میراث» با تفاوت قائل شدن میان خواننده موسیقی پاپ و سنتی گفت: متاسفانه بنا به دلیل و شرایط نامناسب موسیقی کشور، این تصور میشود که هرکس اراده کند میتواند خواننده شود.
وی در ادامه با تشریح اینکه عملکرد رسانهها به این موضوع دامن زده است گفت: هم اکنون موارد بسیاری را شاهد هستیم که یک شبه خواننده شدهاند.
خزایی افزود: البته این ظاهر امر است، چراکه به هر کس که به هر شکل صدا ایجاد میکند، نمیتوان خواننده گفت.
این خواننده سنتی با بیان اینکه این اتفاق را در عرصه موسیقی پاپ، به گونهای باب شده است خاطر نشان کرد: این نوع موسیقی پاپ از ریشه غلط است، چراکه هیچ کس، یک شبه و بدون زحمت در هیچ هنری، از جمله موسیقی نمیتواند برای خود جایگاهی کسب کند.
وی یادآور شد: در موسیقی سنتی هیچ کس یک شب روی صحنه نمیرود و یک شب خواننده نمیشود.
حمید خزایی تصریح کرد: باید در نظر گرفت که ما خواننده فاخر پاپ داریم، خوانندههای بسیار توانمند که اگر بیش ازیک خواننده موسیقی زحمت کشیدهاند، کمتر زحمت نکشیدهاند و آواز میخوانند مانند؛ نیما مسیحا، مانی رهنما و حامی….
حمید خزایی؛ در پاسخ به این سوال که آیا مرزبندی میان موسیقی پاپ و سنتی صحیح است یا خیر؟ گفت: مرزبندی موسیقی به تکنیکها و فرمها بستگی دارد نه به خواستها.
وی افزود: معتقدم مرزبندیها نباید سلیقهای باشد، بلکه باید بر اساس تکنیک و اصول موسیقی تقسیم بندی شود به طور مثال: موسیقی میتواند در قالب پاپ، کلاسیک ایرانی، موسیقی اصیل ایرانی یا ارکسترال پاپ و… باشد.
خزایی یادآور شد: نوع سازبندی و فرم موسیقی به ما این اختیار را میدهد که تشخیص دهیم که کدام ژانر از موسیقی است.
وی با اشاره به اینکه این مزربندی دلیلی بر جدایی موسیقی اصیل ایرانی و پاپ نیست، گفت: موسیقی سنتی ایرانی و پاپ فاخر تفاوتی با هم ندارند و در کنار یکدیگرند، کما اینکه در سالهای خیلی دور موسیقی سنتی و پاپ ارتباط تنگاتنگی با هم داشته و ریشههای آنها با هم مشترک بودهاند.
این خواننده سنتی، یکی از اتفاقات ناخوشایندی که در عرصه موسیقی کشور رخ داده مرزبندی میان مخاطبان عنوان کرد و افزود: این فضا برای مخاطب ایجاد نشده است که کارهای خوب را براساس سلیقه خود گوش دهد و در این میان کار فاخر غیر حرفهای حق انتخاب را داشته باشد.
وی افزود: متاسفانه با این نوع مرزبندی میان مخاطبان این موضوع القاء شده است که مخاطب موسیقی پاپ، نمیتواند موسیقی سنتی گوش دهد و بالعکس.
خزایی در پاسخ به این سوال که وضعیت موسیقی ایران را درخارج مرزهای از چه جایگاهی برخوردار است گفت: متاسفانه حال حاضر موسیقی ایرانی در خارج از مرزها چندان وضعیت مناسبی ندارد، چراکه گروههایی که برای ارائه کنسرت به خارج از گشور میروند، دارای صلاحیت و کیفیت لازم نیستند، البته گروهها و خوانندههای مطرح و سرشناس موسیقی از این قائله مستثنی هستند.
وی با تاکید بر اینکه باید توجه جدی و نظارت بر کیفیت آثار هر گروهی که به عنوان نماینده ایران در خارج از کشور جهت ارائه موسیقی حضور پیدا میکند وجود داشته باشد گفت: آثاری که در خارج از کشور ارائه میشوند، باید درشان و منزلت موسیقی کشورمان باشد.
حمید خزایی بیان کرد: وضعیت موسیقی کشورمان نیاز به رسیدگی بیشتر دارد، چراکه جایگاه موسیقی کشورمان بالاتراز این است که در دنیا به چشم موسیقی «مقامی» به ما نگاه کنند. موسیقی ما با گستردگی و پیشینه که دارد، میتواند با ثبت و ضبط عرضه شود.
وی افزود: در خارج از کشور تا حدودی ما را با موسیقی محلی میشناسند و در این راستا باید فعالیت زیادی انجام شود تا از این فرم خارج شویم.
خزایی در ادامه در رابطه با نقش خانه موسیقی در حفظ موسیقی اصیل ایرانی گفت: خانه موسیقی ارگان تشریفاتی است مانند سایر ارگانها و با تمام احترامی که به مسولین خانه موسیقی دارم باید بگویم تاکنون اتفاق جدی از طرف خانه رخ نداده است.
وی در ادامه توضیح داد: معتقدم ساختار خانه موسیقی نیاز به همبستگی بیشتر دارد و اگر این هم پیمانی در خود خانه با رویکرد جدی بر وضعیت موسیقی کشور رخ دهد باعث میشود که کارهای بزرگتری اتفاق بیفتد، نه اینکه در سال چند نفر به لیست بیمه خانه افزوده شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: خانه موسیقی بیشتر جنبه تشریفاتی دارد تا اجرایی و عاجزانه از مسولین خانه موسیقی تقاضا دارم، خانه موسیقی خانهای برای اهالی موسیقی باشد نه محلی برای تشریفات.
گفتنی است؛ حمید خزاعی در سیام مرداد ماه یک هزار و سیصد و پنجاه و هفت در شهر اراک دیده به جهان گشود، علاقه وی به موسیقی ایرانی از سنین کودکی و نوجوانی باعث شد که در سال ۱۳۷۴ با ساز تمبک آشنا شده و همینطور عشق به آواز ایرانی باعث شد تا از سال ۱۳۷۶ به طور جدی به آموزش و فراگیری ردیف آوازی نزد آقای مهیار شادُروان بپردازد.
همزمان ضمن آشنایی با سه تار نزد استاد بهروز مبصری به افزایش معلومات خود در زمینه موسیقی سازی و آوازی پرداخت و در همین زمان با ساز تار نزد استاد فرهاد موسویزاده آشنا شد.
از سال ۱۳۸۰ تاکنون نزد استاد معصومه مهرعلی به ادامه یادگیری آواز ایرانی مشغول میباشد. ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۵ نزد استاد کمال الدین عباسی به فراگیری آواز ایرانی پرداخت. در سال ۱۳۸۳ جهت یادگیری تکنیکهای آوازی مدتی از محضر استاد محمد مقدسی استفاده کرد.
در سال ۱۳۸۷ به همت و همراه امین سالمی ارکستر آکادمیک تهران را تاسیس کرده و تا کنون این ارکستر را همچنان به عنوان اولین و بزرگترین ارکستر خصوصی کشور در قالب موسیقی ملی حفظ کرده.
وی کنسرتهای متعددی با گروههای مختلف موسیقی سنتی ایرانی اجرا کرده است.
در طول سالهای اخیر از رهنمونهای اساتیدی چون حسین دهلوی، دکتر هما سادات افسری، دکتر ابوطالب میرعابدینی، عبدالنقی افشار نیا، جلال ذوالفنون، محسن الهامیان و عبدالکریم پاک سیرت در زمینههای مختلف موسیقی استفاده کرده است
از جمله فعالیتهای منتشر شده وی میتوان به آلبوم اشک بهار و خوانندگی در فیلم سینمایی پشت دروازه تاریخ و چندین مجموعه تلویزیونی اشاره کرد.
دیدگاهتان را بنویسید