مهرداد بابایی، مشاور بخش موسیقی و سرپرست گروه آوازی «مری پاپینز»، تاکید میکند اجرای آثار موزیکال در ایران نیازمند بازیگرانی است که موسیقی را بشناسند و به خوبی بخوانند و خوانندگانی که توان اجرا روی صحنه را داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بازیگران و گروه موسیقی و آوازی نمایش «مری پاپینز» این روزها در حال سپری کردن تمرینهای فشرده هستند. این اثر موزیکال، قرار است آبان امسال روی صحنه برود.
مهرداد بابایی، مشاور بخش موسیقی و سرپرست گروه آوازی موزیکال «مری پاپینز» در باره ویژگیهای موسیقایی این اثر اجرایی گفت: «موسیقی و ارکستراسیون «مری پاپینز» متفاوت است. این نمایش فارغ از قصه جذاب و شخصیتهای خاصش، موسیقی و ارکستراسیون جالبی دارد که آن را متفاوت از کارهای قبلی میکند. در اجرای موسیقی این اثر از ارکستر بادی، پرکاشن، ویولن سل و کنترباس استفاده شده است که آن را نسبت به موزیکال های قدیمی تر متمایز میکند.»
وی درباره همکاریاش با این گروه توضیح داد: «بعد از اینکه تیم تولید، تصمیم به روی صحنه بردن موزیکال «مری پاپینز» گرفتند، تهیهکننده کار با من تماس گرفت و از آن زمان آمادهسازیهای اولیه موسیقی اثر که شامل نتهای آوازی، پارتیتور ارکستر و سکشنهای سازی بود، آغاز شد.»
بابایی که با تجربه قبلی این گروه در موزیکال «بینوایان» هم همکاری داشته است، ضمن مفید دانستن این تجربهها که آزمون و خطاها را کمتر می کند و زمینه ساز تربیت افراد حرفهای برای تولید موزیکال میشود، گفت: «موزیکال «مری پاپینز» به بازیگرانی نیاز داشت که موسیقی را بشناسند، توانایی و استعداد خواندن هم داشته باشند، برای همین در زمینه انتخاب بازیگران، مشورتهای مفیدی انجام شد تا بازیگرهایی انتخاب شوند که حداقل گوش موسیقایی خوبیداشته باشند که در مراحل آمادهسازی، روی صدا و یادگیری قطعات بتوانیم با آنها بهتر تمرین کنیم.»
وی افزود: «در موزیکال «مری پاپینز»، کار با بازیگران حرفهای یکی از انرژی بخشترین قسمتهای کار بوده است، چرا که آنها بسیار مصمم و جدی تمرینهایشان را پیگیری میکردند و با اینکه تمرینهای بسیار فشردهای داشتند، بسیار علاقمند در تمرینهای موسیقی شرکت میکردند، تا حدی که میتوانم بگویم، فوق تصور من برای این بخش وقت گذاشتند و طبیعتاً پیشرفت بسیار خوبی هم داشتند.»
این هنرمند با اشاره به این مطلب که تئاتر موزیکال به تازگی در حال شکل گرفتن و اجرای دوباره در کشور است، تولید آثاری با چنین ابعادی را نیازمند برنامهریزی جدی و متفاوت دانست و افزود: «بیشتر بازیگرهای ما آموزش موسیقی و آواز ندیده و تنها تعداد محدودی از آنها از سر تجربه و علاقه شخصی موسیقی را دنبال کردهاند، بنابراین برای رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند به صبوری و آموزش هم زمان هستیم.»
سرپرست گروه آوازی موزیکال «مری پاپینز» یکی دیگر از نقطه ضعفهای موجود برای اجرای نمایش موزیکال را خوانندههایی برشمرد که توانایی اجرای روی صحنه را دارند اما در زمینه نمایش و بازیگری هیچ تجربهای نداشتهاند.
بابایی گفت: «اگر بخواهیم شکل استانداردی از تئاتر موزیکال را تولید کنیم باید هر دو این بخشها باهم تلفیق شوند و مهارتهای مشترکی را بهدست بیاورند، به این معنا که بازیگرهای عزیز ما مسئله آواز را جدی بگیرند و همینطور خوانندههای خوبی که داریم و به این زمینه از کار علاقمند هستند، به دنبال یادگیری و کسب تجربه بازیگری باشند.»
مشاور بخش موسیقی «مری پاپینز» در پایان تاکید کرد: «ساخت چنین موزیکالهایی نه تنها در بخش نمایش اثربخش است که در زمینه موسیقی هم موثر است، اما اگر میخواهیم به نتیجه مطلوبی برسیم باید این روند ادامهدار باشد و من امیدوارم هرچه بیشتر شاهد تهیه و تولید چنین آثار و همکاری گروههای موسیقی و نمایشی باشیم.»
«مری پاپینز» سومین اثر از گروه تولید کننده موزیکالهای «الیورتوئیست» و «بینوایان» است که آبان امسال با کارگردانی احمد سلیمانی روی صحنه تالار وحدت میآید.
این اثر، اقتباسی آزاد از نمایشنامه «مری پاپینز» نوشته جولین فلوز با ترجمه احمد کولیوندی و دراماتورژی و ترانه سرایی محمدرضا کوهستانی است که داستان دیدار یک پرستار کودکان با خانواده آقای بنکس روایت میکند و به مرورِ اتفاقات اسرارآمیزی میپردازد که یکی پس از دیگری در خانه آقای بنکس رخ میدهند.
دیدگاهتان را بنویسید