×
×

نظر بازیگر «آژانس شیشه‌ای» درباره پیاده‌روی اربعین

  • کد نوشته: 308149
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۸ام مهر ۱۳۹۸
  • ۰
  • نظر بازیگر «آژانس شیشه‌ای» درباره پیاده‌روی اربعین

  • تسنیم نوشت: قاسم زارع بازیگر فیلم‌های دفاع‌مقدسی سینما و تلویزیون می‌گوید آنقدر عاشقان «حسین بن علی» پرشور در پیاده‌روی اربعین حسینی حضور پیدا می‌کنند که همه را حیرت‌زده کرده‌اند.

    او همچون «سیدجواد هاشمی» معروف به حضور موثر در فیلم‌های دفاع‌مقدس است، حتی عمده شوخی که با او می‌شود این است که “در فیلم‌های دفاع‌مقدس زیادی بازی کرده‌اید اما معمولاً در آنها زنده می‌ماندید!» او در گفت‌وگوییبا خنده پاسخ داد “در فیلم‌ها شهید نشده‌ام! در زمان جنگ تا خط مقدم هم رفتم؛ اما شهید یا مجروح نشدم و زنده برگشتم! زمان جنگ پسرم سه ساله بود و مدام به خانواده‌ام فکر می‌کردم و دوست داشتم زنده و سالم پیش آنها برگردم.”

    بخش‌هایی از گفتگو با قاسم زارع را مرور می‌کنیم

    *در «بوی پیراهن یوسف» دیده شدید، در «آژانس شیشه‌ای» درخشیدید اما همیشه در فیلم‌های دفاع‌مقدس زنده ماندید…

    (با خنده!) نه در فیلم‌ها هم شهید نشده‌ام! در زمان جنگ تا خط مقدم هم رفتم، اما شهید یا مجروح نشدم و زنده برگشتم! زمان جنگ پسرم سه ساله بود و مدام به خانواده‌ام فکر می‌کردم و دوست داشتم زنده و سالم پیش آنها برگردم.

    به دعوت عباس شیخ بابایی در اولین فیلم جنگی به نام “راهیان شهادت” بازی کردم و حضور در اینگونه آثار ادامه یافت، اما با بازی در فیلم “بوی پیراهن یوسف” که نقش آزاده‌ای را بازی کردم، بازی‌ام دیده شد. بعد هم در فیلم “آژانس شیشه‌ای” بازی کردم که کار خیلی خوبی بود.

    “آژانس شیشه‌ای” یکی از شاهکارهای سینمایی دفاع‌مقدس است؛ به همین دلیل همه بازیگرانش دیده و در ذهن مردم ماندگار شدند.

    * می‌گفتید «حاجی سیّدتو کشتند!» یا «نخودا را بریزید» خیلی این عبارت‌ها در میان مردم پیچید…

    خیلی دردناک است که برخی از جوانان امروزی، به تمام اتفاقات گذشته، می‌خندند؛ مثلاً به من می‌گویند «حاجی سیّدتو کشتند؛ چیزی به تو دادند» رسماً ما را مسخره می‌کنند و هیچ جوابی هم نداریم؛ چه چیزی باید به این جوان گفت که در جریان اختلاس و زد و بند و  اتفاقاتی از این دست قرار می‌گیرد؛ شاید بخشی از این رفتارها را در فیلم «نفوذی» دیدیم و نقش “جورابچی” گونه‌ای واضح از این تناقض در رفتار،گفتار، عقبه و سبقه است.

    *کدام نقش و کاراکتر دفاع‌مقدسی‌تان را بیشتر از همه دوست دارید؟

    من همیشه افتخار کرده‌ام که در عمده کارنامه‌ام، کارهای ارزشی و دفاع‌مقدسی ثبت شده‌اند. هیچ‌وقت برایم نقش کوتاه و بلند مهم نبوده، تأثیرگذاری در نقش از همه‌چیز مهمتر است. میان مردم به من می‌گویند که ما عاشق آن نقشی هستیم که در «بوی پیراهن یوسف» داشتید.

    *به چه ژانری علاقه دارید؟

    تمام ژانرها را دوست دارم؛ من اعتقادم بر این است که باید راجع به تمام ژانرها و قصه‌ها صحبت شود و مسائل سیاسی، اجتماعی، کمدی و… باید مد نظر قرار بگیرند. فکر می‌کنم کارهایی که الان در زمینه کمدی ساخته می‌شوند زیاد خوب نیستند، لازم است که بیشتر در این زمینه کار کنیم؛ ما باید در تمامی زمینه‌ها فیلم و سریال بسازیم و اجازه بدهیم بیننده در میان انبوهی از کارها بر اساس سلیقه‌اش انتخاب کند که کدام اثر را ببیند.

    *در سال‌هایی که از عمر فعالیت هنری شما می‌گذرد گاهی شاهد بازی‌تان در نقش‌های تکراری هستیم. 

    بله، متأسفانه این موضوع وجود دارد؛ بر اثر اینکه کارگردان‌ها یا تهیه‌کنندگان ریسک نمی‌کنند، پیشنهادات تکراری به بازیگران داده می‌شود. گاهی اوقات کارگردان‌ها فراموش می‌کنند که می‌شود هنرپیشه‌ای را در شکل‌های دیگر هم دید؛ کمتر اتفاق می‌افتد که از بازیگری خواسته شود تا نقشی متفاوت را ایفا و تجربه کند. وقتی فردی در نقشی خوب می‌درخشد، مدام از او می‌خواهند که همان نقش را ایفا کند، نقش‌های تکراری برای بازیگر زیبنده نیست اما چاره‌ای نیست و بازیگر باید این نقش‌ها را قبول کند.

    *جایی شنیدم که در «جشن سربرون» مجتبی راعی حضور دارید و در کار جدید علی عطشانی هم نقش‌آفرینی می‌کنید؟

    در «جشن سربرون» مجتبی راعی نقش «سیدضیاء» را بازی می‌کنم؛ در فیلم‌سینمایی «سلفی با دموکراسی» علی عطشانی هم حضور خواهم داشت؛ این فیلم چند روز دیگر در تهران کلید می‌خورد و راجع به بچه‌های جنگ است.

    *به ایام اربعین حسینی نزدیک می‌شویم؛ شما در نهضت پیاده‌روی که چند سال است به راه افتاده، حاضر نشدید و نظرتان درباره آن چیست؟

    من نرفتم و تا الان سعادت و توفیق نداشتم؛ خوشحالم می‌بینم که هنرمندان خوش ذوق ما تئاتری را در آنجا به روی صحنه برده‌اند؛ امیدوارم امام حسین(ع) ما را هم بطلبد.

    آنقدر عاشقان «حسین بن علی» پرشور در پیاده‌روی اربعین حسینی حضور پیدا می‌کنند که همه را حیرت‌زده کرده‌اند؛ این عاشقی‌ها حال ما را عوض کرده،‌ چون می‌روند به سمت عشقشان؛ پیاده راه می‌افتند، می‌روند و همه عشق و صفا و تربیت اسلامی و اهل‌بیتی‌شان را به رخ همگان می‌کشند.

    ۲۴۱۲۴۱

    https://musiceiranian.ir/?p=308149
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *