×
×

فرخی را با دهان دوخته اینجا زندانی کردند

  • کد نوشته: 302592
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۲۱ام شهریور ۱۳۹۸
  • ۰
  • ایسنا نوشت: فرخی یزدی شاعر لب دوخته آزادی‌خواه پس از شکنجه در دارالحکومه یزد و در حالی که دهان وی به فرمان حاکم دوخته شده بود، به زندان شهربانی تنها زندان تاریخی یزد افتاد. سید مصطفی فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی یزد در رابطه با محکومیت فرخی یزدی در این زندان قدیمی، تصریح می‌کند: به […]

  • ایسنا نوشت: فرخی یزدی شاعر لب دوخته آزادی‌خواه پس از شکنجه در دارالحکومه یزد و در حالی که دهان وی به فرمان حاکم دوخته شده بود، به زندان شهربانی تنها زندان تاریخی یزد افتاد.

    سید مصطفی فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی یزد در رابطه با محکومیت فرخی یزدی در این زندان قدیمی، تصریح می‌کند: به احتمال زیاد اشخاص معروف دیگری نیز در طول تاریخ در این زندان به اسارت افتاده‌اند که فرخی نسبت به بقیه از شهرت بالاتری برخوردار بوده است.

    فاطمی اضافه می‌کند: زمانی که فرخی اشعار تندی را نسبت به حاکم وقت یزد می‌سراید، وی را در دارالحکومه که در مکان فعلی اداره کل میراث فرهنگی بوده است، به فلک می‌بندد اما از آنجایی که فرخی در میان شکنجه نیز زبان به ناسزاگویی می‌گشاید، حاکم وقت یعنی ضیغم‌الدوله دستور دوختن لب‌های او را می‌ ‎ دهد و با آمدن خیاط‌باشی این اقدام میسر می ‎ شود.

    وی از زندانی شدن فرخی در زندان شهربانی یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: زمانی که شکنجه به پایان می‌رسد، فرخی یزدی را در زندان شهربانی به اسارت می‌گیرند اما مادر فرخی به مسجد می‌رود و مردم را فرامی‌خواند لذا مردم در آن روز مغازه‌ها را می‌بندند و در تلگراف‌خانه تجمع می‌کنند و تلگرافی را به وزیر داخله می‌نویسند که البته حاکم آن را تکذیب می‌کند ولی سرانجام به علت تجمع مردم، فرخی را در مقابل ارگ حکومتی پس از یک روز زندانی شدن، تحویل می‌دهد.

     

    https://musiceiranian.ir/?p=302592
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *