×
×

نت های بیست و هشتمین دوره در خط پایان

  • کد نوشته: 30107
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲ام اسفند ۱۳۹۱
  • ۱ دیدگاه
  • بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر سه شنبه ۱ اسفند با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. در ادامه می توانید گزارش تصویری و متنی موسیقی ایرانیان از این مراسم را دنبال کنید

    نت های بیست و هشتمین دوره در خط پایان
  • موسیقی ایرانیان – سودا مولائی: بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر سه شنبه ۱ اسفند با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

    به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، مراسم اختتامیه این جشنواره سه شنبه شب با حضورسیدمحمد حسینی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حمید شاه آبادی (معاون امور هنری وزیر ارشاد)، سیدمحمد می‌رزمانی (مدیرکل دفتر موسیقی)، حسن ریاحی (دبیر جشنواره)، علی ترابی (دبیر اجرایی جشنواره) و اهالی موسیقی در تالار وحدت برگزار شد.

    این مراسم از ساعت ۴۵/۱۹ و با تلاوت قرآن کریم توسط سید جواد موسوی و در ادامه پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. احسان علیخانی در ابتدای مراسم اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر که به عنوان مجری برنامه به حاضران در سالن خوشامد گفت و با مقدمه کوتاهی از تارا پیرزاده نوازنده ۱۰ ساله تار دعوت کرد تا به اجرای اولین بخش این مراسم بپردازد.

    پس از اجرای این نوازنده ۱۰ ساله که با استقبال و تشویق‌های حاضران مواجه شد احسان علیخانی از حسن ریاحی دعوت کرد تا پشت تریبون قرار بگیرد و گزارشی از عملکرد خود و همکارانش در جشنواره موسیقی فجر را ارائه دهد.

    حسن ریاحی نیز پس از تشکر و خوشامدگویی به اهالی موسیقی گفت: زمستانهای جوانی من سرد و ساکت سپری شد اما زمستانهای جوانی شما گرمند و پرهیاهو. زمستانهای جوانی من یکنواخت بودند و کم تحرک اما زمستانهای جوانی شما متنوعند و پر طپش. در زمستانهای جوانی من نه از جشنواره خبری بود و نه از همایش و جایزه‌های رنگارنگ اما در زمستانهای جوانی شما فرصتی به نام جشنواره موسیقی فجر فراهم آمده تا من و شما بتوانیم در کنار یکدیگر به ارزیابی نشسته و نخبگان بر‌ترین هنر بشری را شناسایی نموده و به شیفتگان و دلدادگان این مجموعه معرفی نماییم. از طرف دیگر نیز به محاسبه و ارزیابی پیشرفت‌هایمان بنشینیم، کاستی‌ها را شناسایی کنیم، تلاش‌ها را ارج نهیم، فرصت‌ها را به یکدیگر هدیه کنیم، استعدادهای درخشان را تشویق نماییم و در ‌‌نهایت و بدون وابستگی به سلیقه و پسندی خاص، سرآمدهای عرصه موسیقی کشور را در زمینه‌های گوناگون گزینش نموده و از ایشان صمیمانه قدردانی کنیم.

    وی ادامه داد: هیچ جشنواره‌ای در منظر برگزارکنندگانش، هدف نیست بلکه وسیله‌ای است برای توزین و محک و امید اینکه منتخبان این دوره نیز مانند ادوار گذشته با ترازوی عدالت هیئت داوری که از بین امین‌ترین موسیقیدانان برجسته ایران گزینش شده‌اند، مواجه باشند و بتوانند از شایستگی‌های خود بهره مناسب را ببرند.

    پس از این بخش، علیخانی از سیدمحمد می‌رزمانی، حسن ریاحی و داوود گنجه‌ای دعوت کرد تا به روی سن بیایند و جوایز تقدیر شدگان بخش‌های «آهنگسازی شاخه بیداری اسلامی»، «آهنگسازی شاخه کلاسیک ایرانی»، «آهنگسازی شاخه کلاسیک ایرانی» و «آهنگسازی شاخه پایانامه» را اهداء کنند.

    هیئت داوران بخش آهنگسازی شاخه پایان نامه لوح تقدیر خود را به بهرنگ خلیلی برای پایان نامه‌اش با موضوع «موومان سمفونیک» از تهران و مهدی پناهی برای پایان نامه‌اش با موضوع «کاپریچیو برای ویولن و ارکس‌تر» از تهران اهدا کردند.

    در شاخه آهنگسازی با موضوع بیداری اسلامی علیرضا متوسلی آهنگساز قطعه «بیداری اسلامی» از تهران، صابر جعفری آهنگساز قطعه «بیداری» از تهران، ابراهیم زمانی آهنگساز قطعه «وارثان صبح امید» از تهران و رمضان عظیمی آهنگساز قطعه «بیداری اسلامی» از تهران مورد تقدیر قرار گرفتند.

    هیئت داوران در بخش کلاسیک غیر ایرانی از شروین عباسی از تهران به خاطر ساخت قطعه «کوئینتت برای فلوت»، از جواد آبراهه از تبریز به خاطر ساخت قطعه‌ای با عنوان «کوارتت زهی (۳ موومان)» و از امین رفیعی فر از اصفهان به خاطر ساخت قطعه «کوارتت زهی شماره ۱» با اهدای جایزه تقدیر کردند. همچنین در این بخش هیئت داوران لوح تقدیر خود را به مرتضی قربانی شیرکوهی آهنگساز قطعه «بومی (کوئینتت)» از کرج، امیر ختایی آهنگساز «پوئم سمفونی شماره ۱» از مشهد و فراز خنافری آهنگساز قطعه «مرگی دیگر» از تهران اهدا کردند.

    در بخش کلاسیک ایرانی نیز هیات داوران از حمید مرادیان آهنگساز قطعه «آلام دشت رقصان» از تهران، حسین خوش چهره آهنگساز قطعه «زاهد شهر» از تهران و علی امیدی آهنگساز تصنیف «نهان چون جان» از یزد با اهدای جایزه تقدیر کردند.

    پس از اهداء جوایز تقدیر شدگان این بخش، فیلم کوتاهی از مراحل شکل گیری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر و اجراهای برگزار شده برای حاضران به نمایش در آمد.

    در بخش بعدی برنامه، «رنو گارسیا فونس» نوازنده اسپانیایی کنترباس به روی صحنه آمد تا دیگر اجرای شب اختتامیه را برای حاضران به نمایش بگذارد. فونس در این اجرا سه قطعه را برای حاضران نواخت که یکی از این قطعات در دستگاه ماهور اجرا شد و با ابراز احساسات برخی از دوستدارانش روبرو شد.

    پس از این اجرا نیز علیخانی حکم دکتر حسن ریاحی را به عنوان دبیر دوره بعدی جشنواره موسیقی فجر قرائت کرد و از حمید شاه آبادی دعوت به عمل آورد تا به روی سن بیاید و حکم دبیر دوره بیست و نهم جشنواره را به او اهداء کند.

    در ادامه برنامه نیز فیلم‌های کوتاهی از امیراشرف آریانپور، منصور نریمان و احمدعلی راغب به عنوان بزرگان موسیقی کشورمان پخش شد و با تشویق‌های حاضران در سالن این اساتید هدایایی را به رسم یاد بود از سیدمحمد حسینی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حمید شاه آبادی و حسن ریاحی دریافت کردند.

    پس از این بخش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تشکر و قدردانی از دست اندرکاران جشنواره، برای آن‌ها آروزی موفقیت کرد. سیدمحمد حسینی همچنین در ادامه سخنانش قطعه‌ای ادبی را به عنوان سخنرانی برای اهالی موسیقی قرائت کرد.

    پس از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گروه صنم به سرپرستی امیرعباس ستایشگر و به خوانندگی پوریا اخواص به روی صحنه آمد و قطعاتی از موسیقی ایرانی را اجرا کردند.

    سامان احتشامی و نوازندگانش نیز دیگر گروه اجرا کننده مراسم اختتامیه بودند که به روی سن آمدند. احتشامی در این برنامه یکی از قطعاتش را به زلزله زدگان آذربایجان تقدیم کرد.

    در ادامه برنامه نماهنگ جالبی به کارگردانی رامین یوسفی از درگذشتگان سال ۱۳۹۱ جامعه موسیقی به نمایش در آمد که در میان این درگذشتگان افرادی چون زنده یادان همایون خرم، حسن کسایی، جلال ذوالفنون، غلامحسین سمندریان، سرور احمدی، حسین سمندری و بسیاری دیگر دیده می‌شدند. حاضران در سالن پس از پخش این فیلم کوتاه برای لحظاتی، ایستادند و با تشویق‌های ممتد خود به آن‌ها ادای احترام کردند.

    در ادامه برنامه نیز حمید شاه آبادی، سیدمحمد می‌رزمانی، حسن ریاحی و شاهین فرهت به روی سن آمدند و جوایز برگزیدگان بخش‌های «آواز جمعی»، «موسیقی کلاسیک ایرانی» و «موسیقی کلاسیک غیر ایرانی» را اهداء کردند.

    در این بخش هیات داوران شاخه آواز جمعی، رتبه دوم این بخش را مشترکا به «گروه کر فرهنگسرای بهمن» به رهبری آرش فلاحی از تهران و «گروه کر مهر وطن» به رهبری مسعود نکویی از کرمان اعطا کردند. همچنین رتبه سوم این بخش نیز مشترکا به «گروه کر ملل» به رهبری دونا قوامی تهرانی از تهران و «گروه آوازی سونات» به رهبری محسن بافنده از ساری رسید. این در حالی است که هیئت داوران بخش آواز جمعی، هیچ گروهی را حائز رتبه اول ندانستند.

    در بخش کلاسیک ایرانی گروه «سماع قزوین» به سرپرستی فریدون محمدبیگی از قزوین حائز کسب رتبه اول شد و تندیس زرین جشنواره موسیقی فجر را دریافت کرد. همچنین گروه «چنگ» به سرپرستی رامین صفایی از تهران رتبه دوم و گروه «نسیم» به سرپرستی نسیم احمدیان از اصفهان رتبه سوم شاخه موسیقی کلاسیک ایرانی را کسب کردند.

    در بخش کلاسیک غیر ایرانی نیز هیئت داوران «کوارتت گیتار باران» به سرپرستی عمید عسکری از تهران را به عنوان رتبه اول، «کوارتت زهی کادانس» به سرپرستی پویا بلوری از تهران را به عنوان رتبه دوم انتخاب کردند. این درحالی است که هیئت داوران شاخه گروه نوازی کلاسیک غیر ایرانی، هیچ گروهی را حائز رتبه سوم تشخیص نداد.

    در پایان این مراسم نیز حمید شاه آبادی برای لحظاتی پشت تریبون قرار گرفت و از زحمات علی ترابی دبیر اجرایی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر تقدیر و تشکر کرد.

    بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شب گذشته در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

    https://musiceiranian.ir/?p=30107
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *