×
×

بسته خبری موسیقی ایرانیان برای بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر- ۳

  • کد نوشته: 29817
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۲۷ام بهمن ۱۳۹۱
  • ۰
  • دومین شب از بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با به روی صحنه رفتن ۱۴ اجرای مختلف برگزار شد که ضمن رضایت نسبی مخاطبان از اکثر این اجراها، ۳ گروه«ادیب»، «ارکستر آی سو» و «رسیتال پیانو» به عنوان ستارگان شب دوم جشنواره مطرح شدند.

    بسته خبری موسیقی ایرانیان برای بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر- ۳
  •  

    در شب دوم بیست و هفتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر صورت گرفت

    درخشش«ادیب»، «آی سو» و «رالف فان رات»

     دومین شب از بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با به روی صحنه رفتن ۱۴ اجرای مختلف برگزار شد که ضمن رضایت نسبی مخاطبان از اکثر این اجراها، ۳ گروه«ادیب»، «ارکستر آی سو» و «رسیتال پیانو» به عنوان ستارگان شب دوم جشنواره مطرح شدند.

    به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، گروه موسیقی ایرانی«ادیب» به سرپرستی و خوانندگی محمد معتمدی در حالی شب گذشته از ساعت ۲۱ در تالار وحدت به روی صحنه رفت که این اجرا مورد تحسین اهالی موسیقی حاضر در سالن قرار گرفت.

     با اینکه محمد معتمدی ظرف یک سال گذشته کم سر و صدا تر از سایر خوانندگان هم نسلش حرکت کرده بود اما اجرای شب گذشته گروه«ادیب» نشان داد که او طی این مدت سخت مشغول تلاش برای ارتقاء سطح کیفی کارش بوده است.

    گروه ادیب در این اجرا معتمدی با نوازندگانی چون هادی آذر پیرا(نوازنده تار و سه تار) و احمد مستنبط(تنبک)به روی صحنه آمد که پیش از این همگی در مکتب خانه میرزا عبدالله زیر نظر محمدرضا لطفی دوره هایی را پشت سر گذاشته بودند و پس وقفه ای کوتاه با تشکیل گروهی جدید سعی در ارائه نگاهی جدی به موضوع موسیقی ایرانی و آواز داشته باشند.

    بخش اول این برنامه در فضای دلنشین«اصفهان» تدارک دیده شده بود که با تکنوازی و همنوازی سه تار و تنبک در کنار آواز محمد معتمدی به اجرا در آمد. در بخش دوم برنامه نیز هوشمند عبادی(نوازنده نی) و محمدباقر زینالی(عود) به گروه اضافه شدند تا کمی رنگ صوتی گروه نیز نسبت به بخش اول برنامه تغییر کرده باشد.

    هر چند فرم اجرای گروه ادیب فرمی سنتی در موسیقی ایرانی محسوب می شود اما معتمدی و همراهانش در این اجرا تکیه بسیار ویژه ای بر روی شعر و موسیقی درونی کلام در اجرای آوازها داشتند؛ این تکیه البته در تنظیم و پرداخت تصانیف نیز به شکل قابل توجهی خود نمایی می کرد و اجرای قابل تامل خواننده در بخش های مختلف برنامه، حاضران را در بسیاری از مواقع به تحسین واداشت.

    یکی دیگر از اجراهای درخشان شب گذشته جشنواره موسیقی فجر به اجرای ارکستر آی سو به رهبری کریستیان شولتس اختصاص داشت که این برنامه از ساعت ۳۰/۱۸ در تالار وحدت به روی صحنه رفت. ارکستر آی سو که ارکستری ایرانی اتریشی محسوب می شود در این برنامه«سمفونی ۹» از دورژاک، «چهار قطعه برای ارکستر» اثر حامی حقیقی، «سوئیت دریای سیاه» از کریستیان شولتس، «پانیس آنجلیکوس» اثر سزار فرانک و آخرین رکوئیم ساخته موتزارت را به اجرا در آورد.

    هر چند هسته اصلی این گروه را نوازندگان جوان و دانشجویان موسیقی تشکیل می دادند، اما اجرای موفق این ارکستر موجب جلب رضایت مخاطبان موسیقی کلاسیک جشنواره شد به طوری که پس از پایان اجرای این ارکستر، حاضران در سالن برای دقایقی به تشویق اعضای آن پرداختند.

    از دیگر اجراهای پر طرفدار«رالف فان رات» پیانیست شهیر هلندی بود که از ساعت ۲۱ در تالار رودکی به روی صحنه رفت. رالف فان رات در این برنامه که به عنوان«رسیتال پیانو» برگزار می شد قطعاتی از کلود دبوسی، جوپ فرانسیس و علیرضا مشایخی، چارلز کوچلینی و کلود دبوسی برای حاضران اجرا شد که مورد توجه حاضران قرار گرفت.

    فان رات ده‌ها جایزه‌ ملی و بین‌المللی در حوزه‌ نوازندگی پیانو به‌دست آورده و در کنار ارکسترهای بزرگی چون ارکستر فیلارمونیک روتردام، ارکستر لندن سیمفونیتا، اکستر فیلارمونیک رادیو هلند، ارکستر سمفونیک رادیو فرانکفورت، ارکستر سمفونیک آرهوس، ارکستر فیلارمونیک دورتموند و همراه با رهبران مشهوری چون جو آن فاله‌تا، والری گرجیف، اتو تاوسک، دیوید رابرتسون تکنوازی کرده است.

    همین سابقه کاری و البته توانایی او باعث شده بود تا مخاطبان جدی تر موسیقی این فرصت را برای دیدن اجرای زنده فان رات از دست ندهند و در نهایت با رضایت کامل از اجرای این پیانیست شهیر هلندی سالن رودکی را ترک کنند.

    برج میلاد نیز شب گذشته، ساعات شلوغی را پشت سر گذاشت که طی آن رضا یزدانی و بابک جهانبخش به ترتیب در سئانس های ۳۰/۱۸ و ۳۰/۲۱ کنسرت های بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر را در سالن همایش های برج میلاد برگزار کردند.

    همان طور که از قبل نیز پیش بینی می شد برنامه های پاپ جشنواره موسیقی فجر در شب دوم نیز همچون شب اول جشنواره با استقبال مخاطبان مواجه شد.

    فرهنگسرای ارسباران نیز مطابق برنامه میزبان سه گروه«کر فرهنگسرای بهمن»، «کر فرهنگسرای سرو» و «وابات» بود که بیشتر مخاطبان این بخش را علاقمندان به«کر» و دانشجویان موسیقی تشکیل می دادند.

    از دیگر برنامه های شب گذشته جشنواره موسیقی فجر«رسیتال ویلن و پیانو(تینا جامه گرمی)» و «رسیتال پیانو(آرش گوران» در تالار رودکی و اجرای«نوای مهر صد دستگاه» و «مهر استان مرکزی» در سالن پژوهشکده فرهنگ و هنر بود.

    اجراهای روز چهارم با صدای رشید وطن دوست ادامه می یابد

     شنبه ۲۸ بهمن ماه، چهارمین روز از بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با هنرنمایی ۱۲ گروه موسیقی و اجرای دو فیلم مستند موسیقی ادامه می یابد.

    به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت گروه رستاک به سرپرستی سیامک سپهری و ساعت ۲۱ در همان تالار کوارتت تارکوفسکی از کشور فرانسه و آلمان به روی صحنه خواهند رفت .

    سالن رودکی در ساعت ۱۸:۳۰ اجرای  رسیتال ویلنسل و پیانوی مهرداد عالمی و رسیتال پیانوی مرتضی شیرکوهی را در بخش استعدادهای دررخشان خواهد داشت. ساعت ۲۱ گروه مدیانت به سرپرستی آلوین آوانسیان و گروه کوارتت زهی کادانس که سرپرستی آن را پویا بلوری به عهده دارد در بخش رقابتی به روی صحنه سالن رودکی می روند.

    در فرهنگسرای ارسباران ساعت ۱۸:۳۰ گروه سهند به سرپرستی رشید وطن دوست  و ساعت ۲۱ گروه همنوازان خاموش به سرپرستی آرمین جوانبخت و مجتبی عسگری در بخش نسل دیگر به روی صحنه می روند. ساعت ۱۹ این روز پژوهشکده فرهنگ و هنر میزبان گروه های بخش رقابتی با حضور هفت حصار به سرپرستی راستین شفیعی و مهربانگ ساری که سرپرستی آن به عهده فرزاد محمدنژاد است ، خواهد بود .

    برج میلاد در اجرای اول صحنه در ساعت ۱۸:۳۰ را به بهنام صفوی و سانس دوم ۲۱:۳۰ را به محمد علیزاده اختصاص می دهد و خانه هنرمندان که محل پخش فیلم های مستند است ” اهمیت عارف بودن ” و ” مرغ سحر ”  که کارگردانی هر دوی آنها به عهده مهدی باقری بوده را نمایش می دهد.

    در آیین پایانی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر:

    ۳ پیشکسوت موسیقی ایران تقدیر خواهند شد

    به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در مراسم اختتامیه این جشنواره از ۳ پیشکسوت موسیقی ایران احمد علی راغب، امیر اشرف آریان پور و منصور نریمان تقدیر به عمل خواهد آمد.

    احمدعلی راغب موسیقی را از کودکی نزد مادرش آموخت و فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۴۲ آغاز کرد و در ارکستر فرهنگ و هنر گیلان و رادیو گیلان به فعالیت پرداخت. پس از چندى در ارکستر ایرانى مفتاح، زیر نظر استاد مهدى مفتاح به عنوان آهنگساز و نوازنده عود شروع به کار کرد و قطعاتی نیز براى خوانندگان معروف و طراز اول ساخت. نغمه توحید، مارش حرکت، سرود خوش‌آمدی امام، آمریکا ننگ به نیرنگ تو و «بانگ آزادی»،  از آثار ماندگار وی هستند. وی در حال حاضر عضو شورای نظارت و ارزیابی و شورای موسیقی استان‌های مرکز موسیقی و سرود است.

    دکتر امیر اشرف آریانپور مدرک دکتراى خود را در ادبیات فارسى، روزنامه نگارى و علوم ادارى از دانشگاه تهران اخذ کرده و پس از چهار سال در هنرستان هاى موسیقى تهران و هفت سال در رشته موزیکولوژى (موسیقى شناسى) در وین مشغول به تحصیل بوده و پس از آن تحصیلات خود را در رشته تاریخ هنر دردانشگاه فرانکفورت پى گرفت. دکتر آریانپور پس از اتمام تحصیلات خود مدت زیادى در هنرستان ملى موسیقى تهران و در دانشگاههاى تهران، دانشگاه هنر، دانشگاه صدا و سیما، دانشگاه آزاد اسلامى، دانشگاه سوره و دانشگاه علمى کاربردى مشغول به تدریس بوده‌‌است.  همچنین وی مدتى به سردبیرى و ریاست مجله موسیقى و انجمن فیلارمونیک ایران (انجمن دوستداران موسیقى ایران) منصوب شده و هم اکنون علاوه بر تدریس در دانشگاههاى مختلف موسیقى، مسؤولیت گروه پژوهش هنر، در دانشگاه آزاد اسلامى را برعهده دارد.

    منصور نریمان نوازندگی سه تار ، تار و نی را از پدرش آموخته و در همان سنین نوجوانی شروع به کار در رادیو مشهد کرد. او پس از تسلط کافی بر شیوه نوازندگی عود، در بعضی برنامه‌ها به اجرای موسیقی با این ساز پرداخت و به عنوان تکنواز رسمی رادیو در کنار اساتید دیگر نظیر جلیل شهناز، فرهنگ شریف، پرویز یاحقی و دیگر تک نوازان آن دوره به فعالیت خود در رادیو تهران ادامه داد. در سال ۱۳۴۱ از او برای تدریس تخصصی ساز عود در هنرستان موسیقی دعوت به عمل آمد. در این سالها تصمیم به نگاشتن کتابی برای تدریس این ساز گرفت. این کتاب با نام «شیوه بربت نوازی» در سال ۱۳۷۲ همراه با دوره عالی که شامل پنج اتود متنوع است به چاپ رسید. از تالیفات دیگر نریمان می‌توان به کتاب «۴۲ قطعه برای عود» و «ردیف موسیقی ایرانی برای بربت» اشاره کرد.

    آیین پایانی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر اول اسفند ساعت ۱۹ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

     

    در بخش جنبی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر

    از شمال تا جنوب با رستاک

     گروه موسیقی رستاک در بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر به اجرای قطعاتی تازه از موسیقی مناطق مختلف ایران چون مازندران، قشقایی، فارس، کرمانج و بوشهر می ‌پردازد.

    سیامک سپهری، سرپرست گروه موسیقی رستاک در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با اعلام این خبر گفت: رستاک به اجرای چند قطعه تازه می‌پردازد که موسیقی استان فارس و بوشهر و شمال خراسان و مازندران را دربرمی‌گیرد؛ همچنین چند قطعه از آلبوم «همه اقوام من» چون «رعنا، بارون بارونه، لیلا و…» اجرا می‌شود.

    این نوازنده تار درباره تنظیم قطعات در گروه رستاک تصریح کرد: آنچه در این گروه اتفاق می‌افتد به تنظیم قطعات مربوط می‌شود و تلاش ما براین است که به دو عنصر کلام و اصل ملودی، خدشه‌ای وارد نشود چراکه مهم‌ترین دغدغه رستاک، معرفی فرهنگ های محلی است.

    سپهری درباره  شیوه کاری این گروه  افزود: رستاک، ارتبط گسترده‌ای با مخاطبان برقرار کرده و به همین دلیل مردمی شده از سوی دیگر، رستاک یک گروه موسیقی محلی است به این دلیل که می‌کوشد قطعات و ملودی‌های هر منطقه را به همان شکل و شیوه اجرا کند.

    گروه رستاک از نوازنده‌های هر منطقه برای اجرای موسیقی همان محل بهره می‌برد؛ او درباره این شیوه اجرایی خود گفت: ما خود را موظف می‌دانیم تا آنجا که ممکن است این استادان و موسیقی‌شان را به مخاطب خود معرفی کنیم اما بهتر است واقع‌بینانه به مساله نگاه کنیم آن زمان به این نتیجه می‌رسیم که نمی توان در همه اجراها و آلبوم‌ها از حضور نوازنده‌های محلی استفاده کرد.

    گروه موسیقی رستاک به سرپرستی سیامک سپهری، شنبه ۲۸ بهمن ماه، ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

    بخش پاپ بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر از ۲۵ بهمن تا ۱ اسفند با حضور ۹ گروه پاپ در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود.

     

    در چهارمین روز از فیلم مستند موسیقی صورت می گیرد

    روایت زندگی مردان شاعر ایران

    شنبه ۲۸ بهمن  در چهارمین روز برگزاری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر  دو فیلم مستند موسیقی ایرانی به نمایش در خانه هنرمندان به نمایش گذاشته می شود.

    به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر،   مستند ۳۵ دقیقه ای ” اهمیت عارف بودن ”  به کارگردانی مهدی باقری شرح حالی است درباره عارف قزوینی ، شاعر دوره مشروطه که متولد سال ۱۲۶۱ در قزوین بود. تصنیف های ساخته شده از او اکثرا وطنی – سیاسی و یا عاشقنه است که در هر دو زمینه هم عارف بسیار بی باک و سنت شکن بوده است . تصنیف های عارف چون همیشه شرح وضعیت زمانه بوده تاثیر زیادی در مجامع آن روز داشت . از نکات حائز اهمیت درباره عارف قزوینی این است که از جمله اولین کسانی بود که به برگزاری کنسرت و جنبه مردمی و غیر مجلسی بودن آن اصرار ورزید. ” اهمیت عارف بودن ” نگاهی دارد به تاثیر آثار او بر موسیقی آوازی ایرانی .

    تصنیف مرغ سحر سروده محمدتقی بهار است که در سال ۱۲۶۵ در مشهد متولد شده بود. بعدها روزنامه نوبهار را که ناشر افکار حزب دموکرات بود منتشر کرد و بعد ها تصانیف و شعرهای مشهوری را سرود. مستند ۳۳ دقیقه ای ” مرغ سحر ”  که دومین ساخته مهدی باقری است که در همین شب نشان داده می شود و درباره تصنیف مرغ سحر وعلت ماندگار بودن این تصنیف از دوران مشروطه تا به امروز سخن می گوید .

    بخش فیلم‌های مستند موسیقی در ایام جشنواره در ساعت ۱۰:۳۰ در خانه هنرمندان برگزار می شود. ورود برای عموم آزاد است.

    عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

    مصمم به حمایت از موسیقی های فاخر هستیم

    عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مصمم به حمایت از موسیقی های فاخر هستیم، گفت: مجلس از موسیقی هایی که در راستای اعتلای ارزش های ملی و عرفانی است؛ حمایت می کند.

    “جمشید جعفرپور” در گفت و گو با ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر اظهار داشت: معتقدم موسیقی از جمله هنرهایی است که می تواند، عامل ارتقا و پیشرفت فرهنگی و روحیه جامعه باشد.

    وی افزود: متاسفانه سابقه ای که موسیقی از قبل از انقلاب در کشور دارد، سبب شده که یک ذهنیت منفی در مورد این هنر در اذهان عمومی جامعه خصوصا قشرهای متدین تر و مذهبی تر شکل بگیرد.

    نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: عموما کاربرد موسیقی قبل از انقلاب در مجامع و محافلی بود که هیچ نسبتی با مسائل معنوی، عرفانی و حتی ملی نداشت.

    وی ادامه داد: بر همین اساس بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی یک نگاه منفی به این هنر وجود داشت که البته به مرور بخشی از این دیدگاه به سبب وجود نمونه هایی مناسب و مطلوبی از موسیقی در شعر، آهنگ و اجرا اصلاح شد.

    این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر همین اساس توانستیم رد پای  موسیقی را در سال های آتی در محافل دینی و انقلابی ببینیم.

    جعفرپور در ادامه  اظهار داشت: جشنواره های موسیقی فجر یکی از مکان هایی بود که می تواند ویترین موسیقی کشور در طول یک سال باشد.

    وی تصریح کرد: البته مهم این است که سیاست گذاری حاکم بر جشنواره های موسیقی فجر به گونه ای بشد که بتواند دغدغه های دینی و ملی کشور را پاسخ دهد.

    نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم اگر بتوانیم موسیقی های اصیل کشور را که برگرفته از جهت گیری های ملی و مذهبی کشور باشد را ترویج کنیم، بطور حتم بیشتر مورد توجه مردم قرار می گیرد.

    وی تصریح کرد: هم اکنون بطور مثال موسیقی های محلی و بومی متاسفانه خیلی مهجور مانده است و آنگونه که باید مورد استقبال قرار نمی گیرد.

    جعفرپور خاطرنشان کرد: امیدوارم به این نوع از موسیقی در جشنواره های فجر بیش از گذشته توجه شود و مسوولان اهتمام جدی در تشویق و تقویت هنرمندان پیشکسوتی که اغلب در شهرستان ها نیز هستند؛ داشته باشند.

    وی گفت: متاسفانه هم اکنون بازار این هنر در دست افرادی است که موسیقی را صرفا در تهران تولید می کنند و در این بین هنرمندان شهرستانی جایگاهی ندارند.

    این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر همین اساس معتقدم در جشنواره های موسیقی فجر باید به گروه های شهرستانی توجهی ویژه داشته و از آنان حمایت کنند.

    کتاب بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر منتشر شد

    کتاب راهنمای جشنواره بیست و هشتمین  بین المللی جشنواره موسیقی فجر به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شد.

    به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین  جشنواره بین المللی فجر  این کتاب در ۱۲۷  صفحه در قطع پالتویی چاپ و منتشر شده تمامی اطلاعات مربوط به این جشنواره را شامل می شود .

    نام افراد برگزار کننده جشنواره و سمت آنها ، اسامی هیئت داوران در هر بخش ،‌ نام گروه های هر بخش،‌اعضای گروه ها تاریخچه ای از گروه از جمله مواردی است که در این کتاب به چاپ رسیده است.

    همچنین این کتاب قطعاتی که نوازندگان در طول اجرا می نوازند را معرفی می کند و اطلاعات هر سالن مثل آدرس، تلفن تماس، ظرفیت سالن و سایر موارد را در بر می گیرد.

     

    کریستیان شولتس بعد از کنسرت شب گذشته«ارکستر آی سو»

    خوشحالم با موزیسین های جوان ایرانی کار می کنم

    خوشحالم با موزیسین های جوان ایرانی کار می کنم چرا که آنها علاوه بر موزیسین بودن قلب رئوف، مهربان و بزرگی دارند و از کار کردن در کنار آنها احساس خوبی به انسان دست می دهد.

    کریستیان شولتس رهبر«ارکستر آی سو» پس از کنسرت شب گذشته این ارکستر در گفتگو با ستاد خبری بیست و هشتیمن جشنواره موسیقی فجر گفت: امشب استقبال خوبی را از سوی مخاطبان ایرانی شاهد بودم که اصلا انتظارش را نداشتم و اصلا فکر نمی کردم چنین استقبالی از این اجرا شود.

    این رهبر اتریشی که ارکستر آی سو را در تالار وحدت رهبری کرده بود در ادامه افزود: من یکشنبه گذشته در اپرای لایپزیک به عنوان رهبر قطعه «آرایشگر» رویسینی را رهبری کردم و دقیقا به دلیل همین اجرا بود که کمی دیرتر به ارکستر آی سو در ایران ملحق شدم؛ با وجود اینکه به سالن تالار وحدت نیز آشنایی نداشتم در مجموع از اجرا راضی هستم.

    وی همچنین تصریح کرد: ما پروژه«ارکستر آی سو» را حدود دو سال است که آغاز کرده ایم و ما به طور پی در پی در طی این مدت کار کرده ایم. از همان ابتدا با کنسرت هایی در سالن های کوچک تر مانند سالن مدرسه خرد آثاری را به روی صحنه بردیم. سال قبل نیز قدم بزرگتری را برداشتیم و در سالن رودکی به روی صحنه رفتیم که طی آن سمفونی ۹ شوبرت را اجرا کردیم.

    کریستیان شولتس ادامه داد: بالاخره به عنوان ثمره تمام تلاش هایمان، امشب در تالار وحدت سمفونی ۹ دورژاک را اجرا کردیم که برای هر موزیسینی اجرای این سمفونی سکوی پرتابی محسوب می شود. این کار مهمی بود که با دانشجویان ایرانی موسیقی و نوازندگان غیر حرفه ای موسیقی در ایران انجام شد.

    رهبر ارکستر آی سو گفت: خوشحالم با موزیسین های جوان ایرانی کار می کنم چرا که آنها علاوه بر موزیسین بودن قلب رئوف، مهربان و بزرگی دارند و از کار کردن در کنار آنها احساس خوبی به انسان دست می دهد.

     وی افزود: سال قبل هم در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرده بودم و بعد از آن اجرا به این نتیجه رسیدم که سمفونی ۹ دورژاک را اجرا کنیم. البته خیلی ها می گفتند که این کار بزرگی است و شاید با این مجموعه نتوانید از عهده آن بر بیایید اما من به آنها گفتم حتما با این ارکستر سمفونی دورژاک را اجرا خواهیم کرد.

    شولتس درباره علاقه اش به موسیقی ایرانی تاکید کرد: سال قبل کنسرتی از کمانچه را در جشنواره موسیقی فجر دیدم که خیلی خوب بود؛ در واقع یکی از بهترین کنسرت های کمانچه ای بود که تا به حال دیده ام. در آن اجرا سازهای کمانچه، تار و تنبک همنوازی می کردند که بسیار برایم جالب و شنیدنی بود.

     

    رالف فان رات پیانیست و موزیکولوژیست هلندی

     از اجرای کنسرت در ایران شگفت زده شدم

    رالف فان رات پیانیست و موزیکولوژیست هلندی روز سه شنبه ۲۴ بهمن  با رسیتال پیانوی خود در تالار حافظ شیراز به روی صحنه رفت و موفق شد با اجرایی مثال زدنی تحسین هنرمندان موسیقی و حاضران در سالن را بَر انگیزد. او که از استقبال بی نظیر مردم شیراز و مردم تهران شگفت زده شده است درباره این اجرا به ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر گفت: “آنها مردم شاد و مهربانی بودند که با دید باز به موسیقی من گوش می کردند.”

    فان رات که ده‌ها جایزه‌ی ملی و بین‌المللی در حوزه‌ی نوازندگی پیانو به‌ دست آورده سعی دارد با اجرای  ترکیبی از قطعات کلاسیک و مدرن از موسیقی سراسر جهان به رسیتال پیانوی خودش تنوع ببخشد. او قصد دارد با اجرای آثاری از اسپانیا، فرانسه، اندونزی و ایران به نمایش فرهنگ های مختلف بپردازد. این پیانیست هلندی قطعاتی از کلود دبوسی، جوپ فرانسیس، چارلز کوچلینی وعلیرضا مشایخی را روی سن اجرا خواهد کرد.

    او علت انتخاب این اثر از علیرضا مشایخی که مورد استقبال فراوان بینندگان قرار گرفت را ملهم بودن این قطعه از فرهنگ و موسیقی اصیل ایرانی می داند و این نوید را می دهد که با اضافه شدن یک پیانیست مهمان، قطعه دیگری از مشایخی با اجرای دو پیانو را به روی صحنه خواهد برد. قطعه ای که از نظر خود او مدرن تر از تک نوازی پیانوی مشایخی است.

    این موزیکولوژیست هلندی که تجربه اجرا در کنار ارکسترهای بزرگی چون ارکستر فیلارمونیک روتردام، ارکستر لندن سیمفونیتا، ارکستر سمفونیک آرهوس و ارکستر فیلارمونیک دورتموند را دارد، جشنواره فجر را به علت گرد هم آوردن سبک های مختلف موسیقی مثل سنتی، پاپ، جاز و موسیقی نواحی مختلف ایران ،جذاب و متمایز می خواند و امیدوار است که بتواند در مدت کوتاه اقامت خود در ایران در دیگر اجراها نیز حضور پیدا کند.

    آنچه که فان رات را بیش از همه تحت تاثیر قرار داده است  تفاوت چشمگیر آن چه که از ایران دررسانه های غربی به تصویر کشیده می شود با تجربه شخصی او از حضور در ایران است. او  تصریح کرد: ” به جرات می توانم بگویم که بر خلاف آنچه تصور می کردم مردم ایران مهمان نواز ترین مردمی هستند که تا به حال دیده ام. من امیدوارم که بتوانم اجراهای دیگری نیز در ایران داشته باشم و حتما به دیگر دوستان و هنرمندان هموطنم سفر به ایران را توصیه خواهم کرد.”

    رالف فان رات «رسیتال پیانوی» خود را ۲۶ بهمن در ساعت ۲۱ و روز ۲۷ بهمن از ساعت ۳۰/۱۸ در تالار رودکی تهران در بخش بین الملل بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به روی صحنه خواهد برد.

    محمد علیزاده خواننده پاپ

    جشنواره موسیقی فجر باعث دیده شدن جوانان می شود

    محمد علیزاده گفت: جوانان جویای نام هستند و می خواهند دیده شوند و جشنواره موسیقی فجر این بستر را فراهم کرده است.

    این خواننده پاپ در گفتگو با ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر اظهار کرد: اجرا در جشنواره موسیقی فجر اولین کنسرت رسمی من محسوب می شود  و کم پیش آمده است که با مخاطبانم روبرو شوم. خوشحالم که به جشنواره موسیقی فجر دعوت شده ام چرا که مردم هم از این جشنواره استقبال خوبی می کنند.

    او اضافه کرد: در اجرایم کارهایی را می خوانم که مردم آنها را دوست دارند و با شنیدن این قطعات خاطراتشان مرور می شود.

    علیزاده اظهار کرد: سایر دوستانم که در بخش پاپ جشنواره شرکت کرده اند، بارها کنسرت داده اند و آلبوم منتشر کرده اند اما من هنوز نه کنسرتی داشتم و نه تجربه صحنه ای آنها را دارم.

    علیزاده در ارزیابی خود پیرامون حمایت جشنواره از جوانان گفت: اساتید بارها بری ارائه کارشان فرصت داشته اند و خودشان را نشان دادند و بنابرین فکر می کنم که دیگر نوبت جوانان است که به آنها فرصتی داده شود تا دیده شوند.

    وی درباره حضور سایر خوانندگان پاپ در جشنواره اظهار کرد: سایر گروه های پاپ اغلب دوستان من هستند و پیش از این هم با هم همکاری داشته ایم.

    این هنرمند درباره قطعاتی که قرار است در جشنواره اجرا کند، نیز توضیح داد: «جز تو»، «احساسی که به تو دارم»، «خیلی خوشحالم»، «شهر بارون»، «دو خط موازی»، «یه حرفایی می زنم» و…قطعاتی هستند که در این اجرا شنیده خواهند شد و احتمال دارد که یک قطعه آذری نیز برای مخاطبان اجرا کنم.

    او از امیر علیزاده به عنوان رهبر ارکستر یاد کرد و افزود: بهمن میرزاپور(گیتار)، علی پرنگهبان(گیتار بیس)، اشکان موسوی(ویلن)و…در این کنسرت هنرنمایی می کنند و مخاطبان شاهد اجرای نوازنده مهمان ساز کلارینت نیز خواهند بود.

    محمد علیزاده به همراه گروهش در روز شنبه ۲۸ بهمن ماه ساعت ۲۱:۳۰ در برج میلاد روی صحنه می روند.

     

    مسعود شعاری، عضو هیئت داوران گروه نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی

    جوانان آینده سازان هنر و موسیقی این بوم هستند

    «آینده سازان هنر و موسیقی این مرز و بوم، همین جوان های امروز هستند که ما در تلاشیم با برگزاری بخش های نوین در چشنواره های مختلف آنها را به خلاقیت و نوآوری تشویق کنیم.»

    مسعود شعاری ، عضو هیئت داوران گروه نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی با بیان این مطلب به ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر گفت :‌«‌ یکی از مهم ترین اهداف برگزاری یک جشنواره کشف استعداد های جدید و برنامه ریزی برای پرورش این استعدادهاست . چند سالیست که این موضوع نظر بسیاری از مسئولان را به خود جلب کرده تا برای کشف استعدادهای نسل جوان تلاش بیشتری کنند و بستری برای رشد و نمو آنها فراهم آورند . این مهم در صورتی تحقق می یابد که سرمایه گذاری های مادی و معنوی زیادی در این مورد انجام شود . زمانی این سرمایه گذاری ها به نتیجه می رسند که جوان ها با زمینه هایی که برایشان فراهم شده ، آشنا شوند و ارتباط برقرار کنند ، در غیر این صورت عرصه را ترک می کنند و موسیقی کشور کم کم رنگ خود را از دست می دهد.»

    شعاری در رابطه با معیار های انتخاب گروه های برگزیده می گوید :‌«‌ فاکتور های زیادی برای انتخاب کاری به عنوان برگزیده در نظر گرفته می شود ؛ انتخاب و نوع تنظیم قطعات ، تلفیق شعر و موسیقی ، صدا و ریتم کار،‌ احساس موجود در کار و نوع نوآوری که در قطعه به کار رفته اهمیت همگی از مواردی هستند که به آنها توجه زیادی می شود . »

    او در ادامه به این موضوع اشاره کرد: یکی از ارکان مهم موسیقی ایرانی اجرای تک نوازی هاست که مدتی است مورد بی مهری قرار گرفته.

    عضو هیئت داوران گروه نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی معتقد است که بسیای از ارکستر ها از گردهمایی سولیست های حرفه ای پدید آمده اند که اگر در این روزها نباشند و فعالیت نکنند بخش اعظمی از جشنواره از بین می رود .

    بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در بخش های کلاسیک ایرانی، کلاسیک غیر ایرانی ، آواز جمعی، آهنگسازی در دوبخش پایان نامه و بیداری اسلامی با دبیری حسن ریاحی برگزار می شود.

    سرپرست گروه همنوازان خاموش

    معرفی جوانان هنرمند  سطح هنر کشور را ارتقا می دهد

    تاکید بر کار گروهی و ویژگی بیانی نوین از جمله نکات مثبتی است که گروه همنوازان خاموش را به نسلی دیگر هدایت می کند.

    سرپرست گروه همنوازان خاموش با اعلام این خبر در گفت و گو با ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر تصریح کرد: بخش«نسل دیگر» با برنامه ریزی درست و دقت می تواند بخش بسیار تاثیر گذاری در موسیقی کشور باشد. معرفی جوانان هنرمند، سطح هنر کشور را ارتقا می دهد و علاوه بر آن مخاطب متوجه می شود که می توان با حفظ اصول و پایه موسیقی اصیل ایرانی سبک های جدید تری خلق کرد.

    وی افزود: کاری که ما سعی کردیم در همنوازان خاموش انجام دهیم و آن را با اجرای تحریر ها به صورت گروهی و ساخت آهنگ های متفاوت نشان دهیم که بسیاری از قطعات در طی تمرین و با همفکری تمامی اعضا کامل شد.

    آرمین جوانبخت ضمن تاکید بر گروهی بودن و یکسان بودن تمامی افراد در گروه گفت : اینکه نام من به عنوان سرپرست گروه در جشنواره ثبت شده تنها برای اجرای امور اداری جشنواره است در غیر این صورت از ویژگی های مهم گروه ما که برای خودمان باعث افتخار است، یکدست بودن و فعال بودن تمامی اعضای گروه است.

    گروه همنوازان خاموش که سه سال و نیم است که فعالیت خود را آغاز کرده و امسال برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر و در بخش نسلی دیگر شرکت می کند . این گروه ۴ نوازنده اصلی و ۲ نوازنده مهمان دارد که قطعات آماده شده برای اجرا در جشنواره به دست چهار عضو اصلی گروه ساخته شده است .

    او همچنین در باره روند اجرایی جشنواره گفت : ‌از طریق دوستانی که در سال های گذشته در جشنواره شرکت کرده بودند با روند جشنواره آشنا بودم و تجربه شخصی ام در این سال ثابت کرد که با زحمت های آقای ستایشگر این بخش پیشرفت قابل توجهی داشته و امیدواریم که این روند رو به رشد ادامه دار باشد.

    او درباره اجرای قطعات این گروه در جشنواره گفت: اجرای ما در جشنواره دو قسمت خواهد داشت که قسمت اول قطعاتی در دستگاه دشتی و همایون اجرا می شود و قسمت دوم ، قطعاتی در ابوعطا، افشاری و بیات ترک برای آن بخش آماده کرده ایم ساز های اصلی گروه ما تار، عود، کمانچه و سنتور است که ملودی ها را اجرا می کنند و نوازندگان مهمان  با سازهای کوبه ای ما را همراهی می کنند.

    بخش نسل دیگر در بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسقی فجر با حضور ۷ گروه جوان از ۲۵ بهمن ماه تا اول اسفند در فرهنگسرای ارسبان برگزار می شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=29817
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *