×
×

گزارش مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان: به فکر آینده استعدادها باشیم

  • کد نوشته: 297756
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۶ام شهریور ۱۳۹۸
  • ۰
  • مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان سه‌شنبه شب پنجم شهریورماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف در تالار وحدت تهران برگزار شد.

  • مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان سه‌شنبه شب پنجم شهریورماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف در تالار وحدت تهران برگزار شد.

    مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان سه شنبه شب پنجم شهریور ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف در تالار وحدت تهران برگزار شد.

    در ابتدای این مراسم که با قرائت قران کریم و پخش سرود ملی کشورمان همراه بود تیزری از روند برگزاری سیزذهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پخش شد.

    پس از پخش این کلیپ آراز وجودی از شرکت‌کنندگان بخش موسیقی نواحی جشنواره روی صحنه حاضر شد و قطعاتی را در حوزه موسیقی منطقه آذربایجان برای مخاطبان اجرا کرد.

    پس از اجرای تک نوازی تار این هنرمند نوجوان که با استقبال مخاطبان در تالار وحدت مواجه شد، سید عباس سجادی مجری مراسم روی صحنه حاضر شد و ضمن خوشامدگویی به حضار با قرائت ابیاتی مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان را آغاز کرد.

    پس از صحبت‌های سجادی، مبینا یوسفی، آناهیتا خانزاده، سینا کفاشی اصل، محمدرضا بهرامی، محمدجواد بهرامی، هومن بهزادی از هنرمندان شرکت‌کننده بخش موسیقی کلاسیک جشنواره هرکدام به صورت جداگانه به اجرای برنامه پرداختند.

    جشنواره‌ای که در دنیا بی‌نظیر است

    هومان اسعدی دبیر علمی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در ادامه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: به نسبت هفت دوره‌ای که در این جشنواره کار می‌کردیم، در این دوره فضایی را مشاهده کردیم که جشنواره سیزدهم را نسبت به دیگر جشنواره‌ها متمایز کرده است. حضور پرتعداد هنرمندان شرکت‌کننده، اجرای ۱۰۰ ساز در بخش‌های مختلف، شرکت هنرمندان از همه استان‌ها، درخشش هر سه گروه سنی در بخش‌های مختلف که نشان از استمرار جشنواره دارد و حضور ۱۱۰ استاد در بخش‌های مختلف، از ویژگی‌های این دوره بود.

    وی افزود: این جشنواره ترکیبی از سه جشنواره بزرگ است که در قالب یک جشنواره برگزار می‌شود. من قاطعانه می‌گویم که هیچ جشنواره‌ای در دنیا به اندازه جشنواره ملی موسیقی جوان نیست. این رویداد واقعاً یک رویداد منحصر به فرد است و من این بار نمی‌گویم کم نظیر و بر این باورم این جشنواره بی‌نظیری است. قطعاً در دهه‌های آتی ثمرات این جشنواره را مشاهده خواهید کرد.

    اسعدی ادامه داد: البته از اینجا دلخوری خودم را از مسئولان وزارتخانه‌های مرتبط اعلام می‌کنم که حمایت چندانی از این رویداد نکردند. من امیدی ندارم که حرف‌هایم شنیده شود اما باز هم می‌گویم باید مرکزی برای باروری این استعدادها تاسیس شود تا جوانان شرکت‌کننده به سمت موسیقی‌های دیگر نروند. این رویدادد نیازمند تاسیس یک بنیاد یا یک مجموعه است که امیدوارم به این دوره‌های کوتاه محدود نماند. اگر چنین رویکردی استمرار پیدا کنند، قطعاً دعای خیر مخاطبان موسیقی را نیز به همراه خواهد داشت. این رویداد حاصل یک همکاری جمعی توسط دوستان انجمن موسیقی ایرانی و استادان ارجمند موسیقی کشورمان است که بدون هیچ چشم‌داشتی با ما همکاری کردند.

    پس از صحبت‌های دبیر سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان مرتضی تقوی آلاشتی از شرکت‌کنندگان بخش موسیقی ردیف دستگاهی به تک نوازی سنتور پرداخت. پس از این بخش کلیپی با سخنرانی تعدادی از اعضای هیات داوران در قدردانی از مقام علمی هومان اسعدی پخش شد. در این فیلم حسین علیزاده، آذین موحد و حمیدرضا اردلان به تجلیل از ویژگی‌های این مدرس دانشگاه پرداختند.

    قدردانی ستاد برگزاری جشنواره ملی موسیقی جوان از هومان اسعدی دبیر هفت دوره اخیر این دوره، بخش بعدی مراسم اختتامیه را تشکیل می‌داد که در این بخش سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و حسین علیزاده نماینده هیات داوران با حضور در صحنه از هومان اسعدی قدردانی کردند.

    این آیین تجلیل در حالی برگزار شد که پدر و مادر این پژوهشگر و مدرس دانشگاه نیز در تالار وحدت حضور داشتند.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از برگزاری این بخش ضمن قدردانی از ستاد اجرایی جشنواره به ایراد سخنانی پرداخت. پس از صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کلیپی از بخش های مختلف سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان برای مخاطبان ارائه شد.

    اجرای موسیقی ردیف دستگاهی ایران، بخش بعدی آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان را تشکیل می‌داد. در این بخش باربد مشیدی، نگار سوهانی، حسین هلالی، سامیار مطلبی، علی چراغی، آروین رئوفی و کارن احمدی به اجرای قطعاتی در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایران پرداختند.

    استمرار؛ نقطه قوت «موسیقی جوان»

    حسین علیزاده آهنگساز و عضو هیات داوران سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان هم در این مراسم گفت: می گویند عدد سیزده نحس است اما خوشبختانه شما نشان دادید که جشنواره پرباری برگزار شده و عدد سیزده هم نحس نیست. این جشنواره یک رویداد دوست داشتنی است چرا که وقتی تداوم وجود داشته باشد و روندی قطع نشود، قطعا همه چیز به خوبی پیش می‌رود. متاسفانه در کشور همه موارد مقطعی پیش می‌رود کما اینکه بسیاری از اتفاقات خوب به دلیل عدم تداوم تغییر پیدا می‌کند. به اعتقاد من این جشنواره یک ایران، به معنای واقعی است و هر مدیری که چندین بار در وزارت ارشاد حضور پیدا کرد، دست به این جشنواره نزد.

    وی ادامه داد: این جشنواره به قدری پشتوانه محکمی داشت که هیچ مدیری به خود اجازه نمی داد که به جشنواره دست بزند به همین جهت تداوم و استمرار در این سال‌هایی که گذشت نقطه قوت جشنواره بوده است. البته توجه اصلی را مردم باید داشته باشند، چون این بچه‌ها هنرمندان قابلی هستند. این جشنواره سمبلی از ملت ایران است که از تمام اقوام و گونه‌های مختلف موسیقایی در آن هنرمندی می‌کنند و هر کسی که بخواهد آن را تغییر دهد، در واقع خود را کوچک کرده است.

    علیزاده تأکید کرد: این جشنواره تبدیل به رویدادی شده که نمی‌توان با آن شوخی کرد. البته ما هم با مردم که می‌گویند تکلیف این سرمایه‌ها چه می‌شود همراهیم. به همین جهت بر این باوریم که این رویداد نیازمند سازمانی است که باید در آن هنرمندان حضور داشته باشند تا به برنامه‌های دیگر کشیده نشوند. ما همه به‌صورت یک زبان، می‌خواهیم که فکر جدی برای استعدادهای این جشنواره بشود تا بچه‌ها بتوانند تبدیل به هنرمند آینده شود و پشتوانه فرهنگی ما باشند. در غیر این‌صورت این‌ها تبدیل به مطرب‌هایی می‌شوند که عاری از نگاه هنری و فرهنگی هستند و فقط جنبه نمایشی دارند. اگر جشنواره به این موضوع فکر نکنند همه زحمات به باد می‌روند.

    این آهنگساز باسابقه ضمن قدردانی از انجمن موسیقی ایران در برگزاری جشنواره موسیقی جوان توضیح داد: تا به حال ندیدم تا در یک نهاد دولتی یک عده این چنین با تلاش و ذوق کار کند. این عزیزان که نامی از آن‌ها نیست در طول یک سال نهایت تلاش خود را انجام می‌دادند و ما همواره این عشق را لمس می‌کنیم. علی ثابت‌نیا نشان داده که در موسیقی ثابت قدم بوده او اهل موسیقی است که همراه با همکارانش نهایت تلاش خود را برای استقرار جشنواره انجام داد.

    این مراسم با اجرای هنرمندان برگزیده موسیقی جوان و نیز برگزیدگان دوره سیزدهم به پایان رسید.

    https://musiceiranian.ir/?p=297756
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *