×
×

بسته خبری موسیقی ایرانیان برای بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر- ۲

  • کد نوشته: 29730
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۲۶ام بهمن ۱۳۹۱
  • ۰
  • گروه بوشهری«لیان» در حالی اولین برنامه تالار وحدت را در جریان برگزاری بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه برد که محسن شریفیان هزینه ها و درآمد حاصل از این اجرای شاد را به زلزله زدگان آذربایجان اهدا کرد.

    بسته خبری موسیقی ایرانیان برای بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر- ۲
  •  اجراهای روز سوم با ۹ اجرای کنسرت ادامه می یابد

      جمعه ۲۷ بهمن ماه، سومین روز از بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر،۹ اجرای موسیقی و ۲ فیلم مستند موسیقی به نمایش در می آید.

     ۀآآۀا‌ به گزارش ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ساعت ۱۸:۳۰ در سالن رودکی رسیتال پیانو توسط رالف فان رات درسالن رودکی اجرا می شود . در همان سالن ساعت ۲۱ پذیرای کوارتت گیتار تهران به نوازندگی مجید امانی و چهار فصل اهواز به نوازندگی وحید وحید پور در بخش رقابتی خواهد بود .

       در  فرهنگسرای ارسباران ساعت ۱۸:۳۰ گروه کر مهر وطن به سرپرستی مسعود نکوئی و کر ملل به سرپرستی دونا قوامی تهرانی در بخش رقابتی اجرا خواهند داشت  و ساعت ۲۱ در همان سالن گروه صنم به سرپرستی امیرعباس ستایشگر و با وا آواز پوریا اخواص در بخش نسل دیگر به روی صحنه می رود .

      پژوهشکده فرهنگ و هنر ساعت ۱۹ به استقبال گروه اردیبهشت به سرپرستی هادی فیض آبادی فراهانی و گروه اهورا ماهشهر که سرپرستی آن را محمدرضا نیاکان به عهده دارد ، در بخش رقابتی می رود.

      بخش پاپ جشنواره در این روز در دو  سانس  ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ میزبان فرزاد فرزین خواهد بود و در خانه هنرمندان ساعت ۱۰:۳۰ فیلم های مستند «صدا و سکوت» به کارگردانی پیتر گویر و نوربرت ویدمر و «مقام نوروز» به کارگردانی هادی آفریده را پخش می کند .

    بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به دبیری حسن ریاحی از ۲۵ بهمن تا اول اسفند برگزار می شود.

     

    در روز اولین روز بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر انجام شد:

    ادای احترام اهالی موسیقی به همایون خرم

    نخستین شب از اجراهای جشنواره موسیقی فجر با ادای احترام اهالی موسیقی و مخاطبان جشنواره به زنده یاد همایون خرم همراه شد.

    به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، اکثر اجرا های شب گذشته این جشنواره در حالی به روی صحنه رفت که یاد و خاطره استاد همایون خرم آهنگساز آثاری چون«تو ای پری کجایی» و «تنها ماندم» گرامی داشته شد.

    سامان احتشامی در حالی از ساعت ۲۱ در تالار وحدت به روی صحنه رفت که از پیش قرار بود این اجرا را به همایون خرم تقدیم کند. این نوازنده پیانو که سابقه همکاری با زنده یاد همایون خرم را نیز در کارنامه خود دارد در ابتدای این اجرا گفت: متاسفانه حدود ۲۵ روز قبل بزرگ مرد موسیقی کشورمان همایون خرم را از دست دادیم و من تصمیم گرفتم قسمت اول این اجرا را به ایشان تقدیم کنم.

    وی در ادامه افزود: مادر استاد خرم به دلیل علاقه ای که به دستگاه همایون داشت نام ایشان را همایون گذاشت و من نیز امشب گلچینی از قطعاتی را از آثار همایون خرم در فضای دستگاه همایون ساخته برای شما اجرا می کنم.

    پس از این سخنرانی کوتاه سامان احتشامی حاضران در سالن برای دقایقی به احترام همایون خرم به پا خواستند و با تشویق های ممتد خود به روح این آهنگساز فقید ادای احترام کردند. سامان احتشامی در ادامه برنامه حدود نیم ساعت از اجرای خود را به تکنوازی پیانو با محوریت اجرای تم های اصلی آثاری از ساخته های همایون خرم اختصاص داد.

    این در حالی بود که احسان خواجه امیری نیز در جریان برگزاری دو اجرایی که شب گذشته در ساعت های ۳۰/۱۸ و ۳۰/۲۱  در برج میلاد داشت ضمن اشاره به آثار ارزشمند همایون خرم گفت: متاسفانه چندی پیش ما استاد گرانقدر موسیقی کشورمان را که همگی ما با آثار او خاطرات بسیاری داریم را از دست دادیم.

    خواجه امیری همچنین افزود: در اینجا لازم می دانم که یادی از این آهنگساز بزرگ داشته باشم و به همین مناسبت نیز قطعه بعدی این اجرا را به روح زنده یاد استاد همایون خرم تقدیم می کنم.

    اجرای خواجه امیری در هر دو سئانس با استقبال جالب توجه مخاطبان همراه بود و تقریبا اکثر صندلی های سالن را مخاطبان جشنواره پر کرده بودند.

    این در حالی بود که محسن شریفیان سرپرست گروه«لیان» نیز در اجرای شب گذشته خود در تالار وحدت با یادی از مرحوم همایون خرم گفت: استاد همایون خرم متولد بوشهر بود و البته فراتر از بوشهر همه ما او را دوست داشتیم. ضروری می دانم در این اجرا یاد این استاد فقید را نیز گرامی بداریم.

    سه اجرای«کر ثمین»، «گروه آوازی سونات» و «سه نوازی رضا عسگر زاده، حسام اینانلو و آزاده احمدی» در فرهنگسرای ارسباران و همچنین سه اجرای دیگر سالن رودکی که توسط گروه های«نوفه»، «تریو کلاسیک» و «رسیتال گیتار» برگزار شد با استقبال مخاطبان روبر شد تا شب اول جشنواره موسیقی فجر به یکی از پر تماشاگرترین شب های این جشنواره در بیست و هشت دوره گذشته تبدیل شود.

    بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از ۲۵ بهمن ماه الی اول  اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزاری می شود.

     

    معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از جشنواره موسیقی فجر بازدید کرد

     حمید شاه آبادی ، رئیس شورای سیاست گذاری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شب گذشته از اجرای گروه لیان به سرپرستی محسن شریفیان که در تالار وحدت برگزار شد ، دیدن کرد.

     معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با ستاد خبری بیست و هشتمین  جشنواره بین المللی  موسیقی فجر در رابطه با آغاز جشنواره امسال و اجرای گروه لیان گفت :« این که جشنواره امسال با اجرای یک گروه محلی آغاز شده ، امری خوشحال کننده و ما آن را به فال نیک می گیریم . هدف از این برنامه ریزی این است که نشان دهیم که چقدر برای موسیقی محلی اهمیت قائل هستیم .  »

    وی همچنین ادامه داد :« هدف اصلی جشنواره برگزاری جشن ۲۲ بهمن است. بنابراین در این ایام باید به شادی مردم دقت بیشتری کرد که این امر تا حد زیادی در اجراهای موسیقی پاپ و یا کارهایی همانند گروه لیان اتفاق می افتد.  استقبال مردم  از این اجرا بیانگر آن است که این گروه در کار خود بسیار توانمند هستند و همچنین بیان می کند که ما برای پیشرفت موسیقی محلی به وجود چنین گروه هایی نیاز داریم. »

    رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره در رابطه با دیگر بخش خارجی جشنواره امسال تصریح کرد:« امسال هم برگزارکنندگان و هم هنرمندان جشنواره تلاش کردند تا کیفیت کارهای جشنواره را بالا ببرند. در بخش بین الملل ما اجرا ها و گروه های توانمندی داریم، در بخش موسیقی محلی و مقامی چهار اثر درخشان داریم. در بخش رقابتی کار و رقابت بین گروه ها فشرده تر است و این امر به خوبی در تلاش هنرمندان مشهود است . »

    شاه آبادی در ادامه افزود: « در فرهنگسرای ارسباران بخش نوینی در حال برگزاری  است که امسال برای اولین بار بخش استعدادهای جوان به جشنواره موسیقی فجر اضافه شده است .»

     او با بیان این مطلب در رابطه بخش استعدادهای درخشان مفید ارزیابی کرد و گفت:« این بخش برای معرفی بیشتر جوانان هنرمند نخبه و فعال در کشور معرفی شده و کارهای ارائه شده هم بیانگر آن است که هنرمندان نسل جوان درک بالایی از هنر موسیقی دارند و پختگی و عمق بالای هنری این نسل ما را به موسیقی آینده کشور بیشتر امیدوار می کند. »

    او در ادامه در باره بخش جدید پخش فیلم های مستند که در خانه هنرمندان برگزار می شود اظهار داشت : « این بخش فیلم های ساخته شده در رابطه با موسیقی را دنبال می کند. هنری که شاید به دلیل محدودیت های موجود در کشور کمتر مجال پرداخت به آن در کشور وجود دارد . جشنواره موسیقی فجر فرصتی است که تمامی زوایای هنر موسیقی مورد بررسی قرار بگیرد به خصوص تلفیق این هنر با هنرهای دیگر. »

      بخش آهنگ سازی ار جشنواره امسال در دو قسمت کلاسیک ایرانی با موضوع بیداری اسلامی و کلاسیک غیر ایرانی با موضوع پایان نامه ها در حال برگزاری است. معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با بخش آهنگسازی که در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با موضوع انقلاب اسلامی و  در این دوره با موضوع  بیداری اسلامی برگزار می شود گفت :« رویکرد و هدف جشنواره مهم ترین و قابل توجه ترین بخش آن است. با برگزاری این جشنواره ما نشان می دهیم که در موسیقی کشورمان هدف و معنای عمیقی وجود دارد . در این بخش به دنبال آهنگساز ها و قطعاتی هستیم که این معنا را همراه خود داشته باشند. صرف نظر از انتشار قطعات هنرمندان پس از پایان جشنواره، نتیجه این بخش به دنبال بیان فرق بین موسیقی کشور ما با بخشی از موسیقی های سایر ملل است. »

    در بخش رقابتی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر:
    گروه موسیقی چنگ در جشنواره موسیقی فجر به صدا در می آید
    جشنواره موسیقی فجر یکی از امکاناتی است که دراختیار گروه های فعال قرار می گیرد و ما هم باید به نحو احسن از این فرصت استفاده کنیم و کارمان را ارائه دهیم.
    سرپرست گروه موسیقی چنگ با اعلام این خبر در گفت وگو با ستاد خبری بیست وهشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر گفت: گروه«چنگ» در کنسرت پیش رو قطعه «یادگاران» از ساخته های خودم را اجرا خواهد کرد و تصنیف «شهرمن» نیز که بر روی شعر شفیعی کدکنی ساخته شده است، به مخاطبان ارائه می شود.
    او بیان اینکه در این اجرا سنتور می نوازد، بیان کرد: شهریار ظریفی(تار)، سیامک اسکندری(کمانچه)، مهدی بصیر(قیچک باس)، مهران توکلیان(تنبک)، نازنین غنی زاده(کمانچه)، میلاد قریشی(دف و دمام)، فریدون مداح(نی)، امیر نیکبخت(تارباس) و…در این کنسرت هنرنمایی خواهند کرد.
    گروه موسیقی «چنگ» در بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر قطعاتی از موسیقی کلاسیک ایرانی را در روز ۲۹ بهمن ماه ساعت ۱۹ در پژوهشکده فرهنگ و هنر برای مخاطبان اجرا می کند.
    بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از ۲۵ بهمن تا ۱ اسفند در تهران و جهار استان دیگر ایران برگزار خواهد شد.

    در شب اول جشنواره موسیقی فجر

    شادیانه های «لیان» به زلزله زدگان آذربایجان تقدیم شد

    گروه بوشهری«لیان» در حالی اولین برنامه تالار وحدت را در جریان برگزاری بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه برد که محسن شریفیان هزینه ها و درآمد حاصل از این اجرای شاد را به زلزله زدگان آذربایجان اهدا کرد.

    به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، این اجرا با حضور اهالی موسیقی، مسئولان برگزاری جشنواره مانند حمید شاه آبادی(معاون امور هنری وزارت ارشاد)، حسن ریاحی(دبیر جشنواره) و علی ترابی(دبیر اجرایی جشنواره) و همچنین دوستداران موسیقی بوشهری از جمله حمید فرخ نژاد(برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر) از ساعت ۳۰/۱۸ در تالار وحدت آغاز شد.

    گروه «لیان» در این برنامه اجرایش را با قطعه ای ریتمیک و شاد درباره حضرت محمد(ص) با عنوان«محمد رسول الله(ص)» آغاز کرد و حاضران در تالار مملو از جمعیت وحدت همراه با دست زدن های خود این اجرا را همراهی کردند.

    محسن شریفیان در ادامه اجرا ضمن خوشامدگویی به حاضران، به معرفی قطعه«فلک‌ناز» پرداخت و گفت: قطعه فلک ناز را ما به طور اتفاقی نزد دریانوردان بوشهری یافتیم که ظاهرا سبقه ای بسیار طولانی دارد و رفته رفته به محافل و مجالس نیز راه یافته است. شعر کنونی این اثر را مسکین شیرازی در دوره زندیه سروده و تا به امروز نیز با همین شعر اجرا می شود.

    در بخش دیگری از این اجرا محسن شریفیان ضمن اشاره به هموطنان زلزله زده آذربایجانی گفت: من از جانب خودم و گروه«لیان» تمامی هزینه ها و درآمد حاصل از این اجرا را به آذربایجانی های عزیزی تقدیم می کنم که چندی که در زلزله ماه های گذشته دچار آسیب شده بودند.

    سایر قطعات گروه لیان همچون قطعات آغازین برنامه دارای ریتم های پر تحرک و جذاب بودند که با همراهی مردم به اجرا در می آمدند؛ از جمله این قطعات می توان به «ماهی‌فروش»، «حصار»، «تینا»، «خیام‌خوانی» و «دینگومارو» اشاره کرد.

    شریفیان همچنین در بخشی از این اجرا یادی از مرحوم همایون خرم کرد و گفت: استاد همایون خرم متولد بوشهر بود و البته فراتر از بوشهر همه ما او را دوست داشتیم. ضروری می دانم در این اجرا یاد این استاد فقید را نیز گرامی بداریم.

    در ادامه نیز قطعه«تیفون عقرب» نیز برای حاضران اجرا شد که البته پس از این قطعه باز هم محسن شریفیان به سخن آمد و ضمن تشکر از دست اندرکاران جشنواره تقاضا کرد تا بیش از گذشته به موسیقی محلی بها دهند و شرایط حضور آن را در اجراهای زنده فراهم کنند.

    گروه«لیان» را در این اجرای شاد آکا صفوی(خواننده) ، حسین سنگ‌سر، مرتضی پالیزدان، محمود بردک‌نیا، همایون نصیری، حمید اکبری، امین فیروزپور، هادی منوچهری و محسن شریفیان همراهی کردند.

    بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به دبیری حسن ریاحی از ۲۵ بهمن ماه تا اول اسفند ماه در تهران و چهار استان دیگر برگزار می‌شود.

     

    نوازنده بخش استعدادهای جوان:

    دعوت از نوازندگان جوان باعث ایجاد شوق و انگیزه می شود

    مهرداد عالمی که سال گذشته در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شرکت کرده است، اینبار در قالب گروه دو نفره رسیتال ویلنسل و پیانو را در بخش استعداده های جوان به روی صحنه می برد .

    او در گفت و گو با ستاد بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر گفت :«‌ دعوت از جوانان مستعد برای اجرای زنده در جشنواره ها نه تنها باعث ایجاد شوق و انگیزه در جوانان هنرمند می شود بلکه تمرین های فشرده و زیاد باعث پیشرفت کار می شود . ما برای اجرای زنده در جشنواره روزانه ۸ تا ۱۰ ساعت تمرین می کنیم و این سطح کاری ما را هم بالا می برد.»

    مهرداد عالمی از سال ۸۴ تا ۹۰ هرسال در جشنواره موسیقی فجر حضور مستمر داشته و با تجربه ای که در این سال ها کسب کرده روند پیشرفت جشنواره را مثبت ارزیابی کرد :«‌برگزاری جشنواره یکی از بزرگترین اتفاقاتی است که می تواند جدا از نشان دادن اسم و کار هنرمند ، مردم را با سبک های موسیقی و ساز های مختلف آشنا کند. در سال های گذشته بعد از اجرا بسیاری از افراد برای اولین بار با ساز ویلن سل ، جایگاه آن و نحوه نوازندگی آن آشنا شدند و این اجرا ها بسیاری از افراد را به یادگیری این ساز و سبک موسیقی کلاسیک علاقه مند کرد. »

    او که در اجرایش در جشنواره قطعاتی از موسیقی دانان برجسته مثل باخ و گابریل فوره می نوازد ضمن تاکید بر الزام مداوم بودن این برنامه ها ، بیان کرد :‌«‌با وجود تاثیرگذار بودن جشنواره موسیقی فجر ، یک جشنواره و یک گردهمایی هنرمندان در طول سال تاثیر کمتری بر موسیقی کشور دارد تا زمانی که ما بتوانیم در طول سال بیشتر از یک بار هنرمندان را کنار هم جمع کنیم و کارهایشان را بررسی کنیم. این کار باعث پیشرفت و ایجاد انگیزه بین هنرمندان می شود و یا می توان از بین همین نخبگان و استعدادهای درخشان گروه ویژه ای برای نوازندگی و ساخت موسیقی ترتیب داد تا سطح کیفی موسیقی کشور بالاتر برود.»

    رسیتال ویلنسل و پیانو ۲۸ بهمن ماه ساعت ۱۸:۳۰ در سالن رودکی اجرا می شود.

    بخش استعدادهای درخشان از بخش های جدیدی است که امسال برای اولین باربا حضور ۸ گروه موسیقی در شاخه موسیقی کلاسیک به جشنواره  موسیقی فجر اضافه شده است .

    دربخش جنبی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر

    فرزاد فرزین «هموطن» را در جشنواره موسیقی فجر می‌خواند

    فرزاد فرزین ـ خواننده موسیقی پاپ ـ‌ جدیدترین قطعاتش را در جشنواره موسیقی فجر اجرا می‌کند.

    به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، فرزاد فرزین که تاکنون چهار آلبوم موسیقی را با عنوان‌های «شراره»، «شوک»، «شانس» و «شلیک» را به بازار موسیقی عرضه کرده است، گزیده‌ای از قطعات خود را در جشنواره موسیقی فجر اجرا می‌کند.

    «تو مال منی»، «هموطن»، «صلح»، «می‌دونم»، «با تو»، «دوریت»، «شانس شورشی»، «عذاب»، «بچه»، «به تو مدیونم»، «ماه من»، «یک زن»، «دونه دونه»، «پشت صحنه»، «بیا بیا»، «حس خوب»، «کی‌می‌تونه» و«سوپراستار» از جمله قطعاتی هستند که دراین کنسرت اجرا می‌شوند.

    آهنگسازی و ترانه تمام قطعات نیز بر عهده فرزاد فرزین بوده است.

    زایا سلیمان سرپرستی این ارکستر را برعهده دارد و احمد امین‌پور(پرکاشن)، مهرداد معافی(گیتار)، آیین کشیشی(گیتارباس)، آرمن کشیشی(گیتار اسپانیش)، کسری خدیور(ویلن)، محمدعلی شاکردوشان‌لو(کیبورد)، ایمان جعفری‌پویان(ساکسیفون) و…در این کنسرت هنرنمایی خواهند کرد.

    فرزاد فرزین در بخش پاپ بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به روی صحنه خواد رفت.

    در بخش فیلم مستند موسیقی:

    صدا و سکوت مقام نوروز را روایت می کنند

     خانه هنرمندان در سومین روز از جشنواره امسال دو فیلم مستند پخش خواهد کرد .

    به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، اولین فیلم آماده برای پخش ، “‌صدا و سکوت “‌است . کارگردانی این مستند که محصول مشترکی از کشور های آلمان و سوئیس است  به عهده پیتر گویر و نوربرت ویدمر است و نگاهی به نقاط مختلف دنیا و به ثمر رسیدن ایده های هنرمندانی مثل انور براهام ، آروو پرت ، دینو سالتوزی و … به همراه مانفرد آیشر.

    مانفرد آیشر موسس شرکت ای سی ام ،‌ مطرح ترین تهیه کننده موسیقی در ۴۰ سال اخیر و کاشف بسیاری از موسیقی دانان بزرگ جهان بوده است. علاوه بر این خودش هم موسیقی دان برجسته ای است که مهارت بی نظیری در خلق ایده های نوگرا در موسیقی دارد.

    مستند بعدی که در این روز پخش می شود مقام نوروز ، محصولی از ایران و به کارگردانی هادی آفریده است . این مستند ۲۷ دقیقه ای به پای صحبت استاد پور عطایی از دوتارنوازان مشهور خطه خراسان ذر رابطه با مقام های موسیقایی می نشیند.

    بخش فیلم‌های مستند موسیقی  با ۹ فیلم  از ۲۵ بهمن تا اول در ساعت ۱۰:۳۰ در خانه هنرمندان برگزار می شود. ورود برای عموم آزاد است.

    https://musiceiranian.ir/?p=29730
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *