×
×

از کنسرت و آلبوم «بادآباد» تا بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر

  • کد نوشته: 29674
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۵ام بهمن ۱۳۹۱
  • ۱ دیدگاه
  • قرار بر این بود آلبوم «بادآباد» چندی پیش با آهنگسازی میدیا فرج‌نژاد و خوانندگی اشکان کمانگری روانه بازار موسیقی کشور شود که انتشار این اثر با تاخیر روبرو شد و شایعه‌هایی مبنی بر عدم صدور مجوز به این آلبوم شنیده می‌شد، به همین بهانه به سراغ میدیا فرج‌نژاد رفته‌ایم که در ادامه گفتگوی موسیقی ایرانیان با این اهنگساز را می‌توانید دنبال کنید.

    از کنسرت و آلبوم «بادآباد» تا بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر
  • میدیا فرج «موسیقی ایرانیان – سودا مولائی: قرار بر این بود آلبوم «بادآباد» چندی پیش با آهنگسازی میدیا فرج‌نژاد و خوانندگی اشکان کمانگری روانه بازار موسیقی کشور شود که انتشار این اثر با تاخیر روبرو شد و شایعه‌هایی مبنی بر عدم صدور مجوز به این آلبوم شنیده می‌شد، به همین بهانه به سراغ میدیا فرج‌نژاد رفته‌ایم که در ادامه گفتگوی موسیقی ایرانیان با این اهنگساز را می‌توانید دنبال کنید.

    کنسرت بادآباد و ادامه فعالیت های گروه سواران
    کنسرت بادآباد با تمام دشواری ها و شیرینی هایش به پایان رسیده و از آبان ماه که کنسرت بادآباد را به روی صحنه بردیم پیگیر ادامه فعالیت سواران بوده ام و پیشنهاد های مختلفی نیز برای برگزاری کنسرت در تهران و شهرستان ها از سوی موسسات برگزار کننده کنسرت داشتم که در حال بررسی بهترین گزینه ها هستیم . در کل برگزاری کنسرت در ایران کار دشواری ست و از پیچیدگی های خاص خود برخوردار است چه از نظر چند و چون کیفی و چه مسیر های سخت برگزاری کنسرت که در تهران و شهرستان ها به فراخور سخت تر نیز می شود . به عنوان مثال ما برای اجرای اثری که در تهران روی صحنه بردیم در برخی از شهرستانها دچار مشکل هستیم ، چرا که در نقاطی از کشور هنوز برای برگزاری کنسرت با نوازندگی نوازنده خانم  مخالفت به عمل می آید و در اثر بادآباد نوازندگی خانم زند که به عنوان نوازنده قانون با گروه همکاری می کنند ، تنها یک حضور کم رنگ نیست و برای اجرای این قطعات با ساز قانون تمرین ها سخت و دشواری به عمل آمده ، حذف و یا جایگزین کردن ایشان با نوازنده دیگر پیامدهایی را بر کیفیت اثر خواهد داشت .و یا در همین تهران همانطور که می دانید روند اخذ مجوز آنقدر کند طی شد که گروه مجوز اجرایش را تنها یک هفته پیش از کنسرت گرفت! حال این قوانین دست و پا گیر و نامشخص، ما را مجبور به بررسی های بیشتر  می کند و در حقیقت اجازه فعالیت آسان و آزادانه را از هنرمند می گیرد. به هر شکل بنده و دیگر اعضای گروه تلاش خود را خواهیم داشت تا فعالیت ها سواران به بهترین نحو انجام پذیرد . در حال حاضر نیز کنسرت هایی را در تهران و شهرستان ها در پیش رو داریم که در اخبار آتی اعلام خواهد شد .

    زمان انتشار آلبوم بادآباد
    روند اخذ مجوز های آلبوم بادآباد نیز تازگی ها به پایان رسیده است و اثر آماده پخش است . دلایلی بسیاری وجود داشت که موجبات طولانی شدن زمان انتشار را فراهم آورد از جمله تاکید بنده و آقای کمانگری بر روی هر چه بهتر بودن کیفیت میکس و مستر اثر در کنار طرح جلد متفاوت کار نسبت به دیگر آلبومهای موسیقی اصیل ، که عکاسی و طراحی آن زمان طولانی را به خود اختصاص داد ، یادداشت جناب استاد محمد علی بهمنی در باره ی اثر بادآباد همه و همه در کنار روند کند ارشاد باعث شد تا این آلبوم مراحل پیش از انتشارش زمان طولانی تری را نیاز داشته باشد . آخرین اتفاقی هم که حادث شد ، ایراداتی بود که شورای موسیقی ارشاد مبنی بر بلند بودن صدای همخوان زن بر آلبوم وارد کرد . البته با اعتراض ما و جلسه ی مجدد شورا این مسئله حل شد و اثر در نهایت دست نخورده به انتشار خواهد رسید !

    از میانه های ضبط این اثر بود که آوای بارباد برای انتشار این اثر اعلام آمدگی کرد و پس از انجام مراحل مختلف بادآباد را برای اخذ مجوز به آوای باربد سپردیم . در هفته ی جاری نیز بناست تا زمان دقیق پخش را  اعلام کنیم .

    اثر جدید در دست ساخت!
    جدای از آلبوم های بادآباد و خواب خورشید که هر دوی آنها در دست انتشار هستند و به زودی در دسترس علاقه مندان قرار خواند گرفت مشغول آهنگسازی دو اثر جدید نیز هستم که به زودی ثبت و ضبط خواهند شد . بنده سالهاست که احساس می کنم در موسیقی ایرانی به بخشهایی کم توجهی شده است که از قضا بسیار اهمیت دارند و بخش بزرگی از موسیقی اصیل را شامل می شوند . یکی از مهمترین این بخش ها ساز و آواز است . همین کم توجهی ها پیامدهایی را نیز به بار آورده که از آن جمله می توان به ضعف خوانندگان معاصر در خواندن آواز و روی آوردن آنها به خواندن تصنیف و ضربی اشاره کرد . در نظر دارم اثری را مبتنی بر ساز و آواز به انجام برسانم و دین خودم را به این شیوه از موسیقی اصیل ایرانی ادا کنم ، چرا که قدرت این بخش از موسیقی بود که من را از ابتدا شیفته و مفتون موسیقی اصیل کرد . در همین راستا و با توجه به نگرشم به ساز و آواز ، پیشنهاد این اثر را به آقای کمانگری دادم و از قضا این دغدغه در بین ما مشترک بود و همین موجبات تمرین ها و همفکری های بسیاری را فراهم ساخته است که ماحصل آن را به زودی ضبط و منتشر خواهیم کرد.

    آلبومی دیگر را نیز در دست ساخت دارم در آواز اصفهان و دستگاه همایون بر روی اشعار ازفروغ فرخزاد ، فریدون مشیری ، شفیعی کدکنی و … که فضای متفاوتی را نسبت به دیگر آثارم دارا هستند و در نظر دارم با ارکستر اصیل ایرانی در کنار ارکستر سمفونیک به ضبط بیانجامند که به طور حتم در بخش ایرانی گروه سواران به اجرا خواهد پرداخت .

    بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر
    در صورت کلی جشنواره موسیقی تاثیرات مثبتی در جهت رشد و پرورش موسیقی دارد اما نه در زمانی که ما یک هفته در طول سال را به موسیقی در کشورمان اختصاص می دهیم و در باقی به موسیقی با رویکردی سفارشی نگاه می شود، همچنین در جشنواره موسیقی باید گروه‌های مختلف از هر ژانری حضور داشته باشند تا بتوانیم به نتیجه دلخواه برسیم.

    این رخداد وقتی ارزشمند است که از استادان و گروه‌های تاثیرگذار دعوت شود ولی زمانی که این اتفاق نیافتد جشنواره ارزش خود را از دست می دهد. جشنواره نیاز به اطلاع رسانی دقیق‌تر دارد، رادیو و تلویزیون نیز باید  حامی این حرکت باشد تا همه مردم با جشنواره موسیقی و نتایج آن آشنا شوند و از آن استقبال کنند و گروه های برتر را به خوبی بشناسند ولی عملا هیچ کدام از این موارد در حال حاضر وجود ندارد.

    حضور گروه‌های بین المللی مطرح جهان اعتبار جشنواره هستند که باید به این موضوع در سطح وسیع تر پرداخته شود، چنین رویدادی به لحاظ برگزاری باید برای همه جذاب باشد یعنی اینکه مردم، گروههای برتر، اساتید و… از آن حمایت کنند در غیر این صورت جشنواره موسیقی هر سال بیشتر دچار رکود می شود.

    به طور کلی ما یکی از کاملترین موسیقی های جهان را داریم و نباید فقط یک هفته در طول سال را به آن اختصاص دهیم در نتیجه باید در طول سال چندین جشنواره تخصصی موسیقی داشته باشیم تا موسیقی ایرانی در سطح بین المللی مطرح شود.

    هنر و فرهنگ در هر کشوری حرف اول را می زند. کشوری که به هنر و فرهنگش نپردازد گویی به هیچ چیز نپرداخته و هیچ تلاشی به نتیجه نمی رسد در کشوری که ضعف فرهنگی در آن دیده می شود و اگر به این دو مقوله مهم اهمیت ندهیم پیشرفتی نخواهیم کرد زیرا بسیاری از مردم حتی مفهوم واقعی هویت و هنر خود را نمی دانند و با آن ناآشنا هستند ، جشنواره موسیقی می تواند خوراک فرهنگی مناسبی برای مخاطبان باشد.

    اما متاسفانه تبلیغات در عرصه موسیقی بسیار کم است و به نوعی موسیقی مهجور واقع شده است و به آن به چشم فرزند نامشروع نگاه می شود ، به گونه ای که نمی شود وجودش را انکار کرد اما بودنش نیز مصداق سرافکندگی است ، در حالیکه موسیقی در بسیاری از کشورها نماد فرهنگ آن کشور است و باید بازتاب خبری در سطح وسیع داشته باشد. زمانی جشنواره موسیقی مناسب برای گروه‌های جوان است که آنان بتوانند هنر خود را به گوش مخاطبان برسانند و این نیاز به حمایت و تبلیغات دارد.

    https://musiceiranian.ir/?p=29674
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *