×
×

حسین علیشاپور در گفتگو با موسیقی ایرانیان: دهه ۳۰ تا ۵۰ دوران طلایی موسیقی ایران بود

  • کد نوشته: 293549
  • نرگس ذکایی
  • شنبه, ۲۶ام مرداد ۱۳۹۸
  • ۰
  • حسین علیشاپور می‌گوید اهمیت دادن به موسیقی و ارج نهادن به هنرمند اعم از آهنگساز و ترانه‌سرا در جامعه باعث شد که در یک برهه از تاریخ ایران بین سال‌های ۳۰ تا ۵۰ به عنوان دوران طلایی باشد.

    حسین علیشاپور در گفتگو با موسیقی ایرانیان: دهه ۳۰ تا ۵۰ دوران طلایی موسیقی ایران بود
  • یک خواننده می‌گوید اهمیت دادن به موسیقی و ارج نهادن به هنرمند اعم از آهنگساز و ترانه‌سرا در جامعه باعث شد که در یک برهه از تاریخ ایران بین سال‌های ۳۰ تا ۵۰ به عنوان دوران طلایی باشد.

    حسین علیشاپور از خوانندگان توانمند و صاحب سبک در آواز ایرانی است که لحن و شیوه‌ی خاص خودش را دارد. در روزگاری که بیشتر خوانندگان موسیقی ایرانی در دامِ تقلید گیرافتاده‌اند، علیشاپور از این دام گریخته است.

    علیشاپور خواننده آواز ایرانی و پژوهشگر موسیقی در گفت‌وگو با سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، درباره آثار فاخر و ماندگاری که از گذشتگان به جا مانده گفت: به نظرم امکاناتی که بزرگان موسیقی از آن‌ها برای تولید موسیقی ماندگار استفاده می‌کردند نه تنها از امکانات امروزه محدود‌تر نبود بلکه امکانات نرم‌افزاری، حمایت‌ها و مهم بر شمرده شدن تولید آثار فاخر موسیقی از الان خیلی بیشتر بود.

    علیشاپور درباره موسیقی ایران در دهه ۳۰ تا ۵۰، عنوان کرد: علاوه بر همه امکاناتی که گفتم حس و حال خوب و آزادی عمل در خلق و آفرینش را هم اضافه کنید. اگر امکانات را به منزلۀ این بگیریم که ما نوازندگان خوبی در سطح ملی تربیت می‌کردیم تعداد آن‌ها از موسیقی‌سازان امروزه خیلی بیشتر بود. اهمیت دادن به موسیقی و ارج نهادن به هنرمند اعم از آهنگساز و ترانه‌سرا در جامعه باعث شد که در یک برهه از تاریخ ایران بین سال‌های ۳۰ تا ۵۰ (البته قبل از آن هم وجود داشت) به عنوان دوران طلایی باشد. آثار ماندگار و فاخری به وجود بیاید که بماند و به نوستالژی تبدیل شود. آن چیزی که در وهلۀ اول اهمیت قرار داشت آزادی عمل هنرمند، مهم برشمرده شدن و ارج هنرمند موسیقی و خوشدلی و سواد بود.

    آهنگ خوب باید عیار هنری و سواد موسیقیایی داشته باشد

    وی در پاسخ به این سوال که آثار ماندگار دوباره تولید خواهند شد یا خیر توضیح داد: بله  این اتفاق صورت می‌گیرد به شرط این که توجه به سواد، ریشه، ادب، ذات هنر و توجه به نغمه و آهنگ و صدای خوب صورت گیرد. آهنگ خوب بباید عیار هنری و مقبولیت عامه و سواد موسیقایی داشته باشد، مهم‌ترین چیزهایی که الآن وجود ندارند. اگر این‌ها با هم جمع شوند شاید دوباره آثار فاخری به آن شکل خلق شود.

    علیشاپور درباره نقاط ضعف موسیقی امروز ایران گفت: نقاط ضعف موسیقی امروز ما مصرفی بودن در حوزه‌های کلاسیک و موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی پاپ است. دوم نزول عواملی چون زمان، شرایط و انگیزه‌های خلق نقاط ضعف موسیقی امروز ما هستند. از نظر من اگر بخواهیم بگوییم نقاط قوت چیست فقط می‌توانیم به وارد شدن سیستم‌های جدید ضبط و تولید و سرعت گرفتن آن‌ها اشاره کنیم وگرنه از نظر کیفی نقطۀ قوتی نمی‌بینم.

    https://musiceiranian.ir/?p=293549
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *