×
×

ناگفته‌های اردوان کامکار از «سنتوری»

  • کد نوشته: 2867
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۷ام شهریور ۱۳۸۹
  • ۳۱۲ دیدگاه
  • اردوان کامکار که کار اجرای موسیقی ساز سنتور فیلم سینمایی «سنتوری» را بر عهده داشته است، بیان کرد: پخش بدون مجوز موسیقی فیلم «سنتوری» ضربه‌ی بزرگی به من زد و قصد دارم که به زودی آلبوم موسیقی این فیلم را منتشر کنم

  • اردوان کامکار که کار اجرای موسیقی ساز سنتور فیلم سینمایی «سنتوری» را بر عهده داشته است، بیان کرد: پخش بدون مجوز موسیقی فیلم «سنتوری» ضربه‌ی بزرگی به من زد و قصد دارم که به زودی آلبوم موسیقی این فیلم را منتشر کنم.

    عضو گروه موسیقی «کامکارها» در گفت‌وگویی با خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) همزمان با انتشار نسخه‌ی مجوزدار فیلم «سنتوری»، یادآور شد: من تحت هیچ شرایطی قبول نمی‌کردم موسیقی این فیلم را بنویسم و شاید آقای داریوش مهرجویی یک سال در این باره با من صحبت می‌کرد و من تمایلی نداشتم. در این میان، تعدادی از شاگردان خودم را به او معرفی کردم و حتی از اساتید آن زمان «پرویز مشکاتیان» را برای اجرای سنتور این فیلم پیشنهاد کردم؛ اما باز که او برای تحقیق رفت، به نتیجه نرسید و تمایل داشت که من موسیقی فیلم را بنویسم و من هم چون سال‌ها با او دوست بودم، قبول کردم که این کار را انجام بدهم.

    کامکار توضیح داد: اجرای موسیقی فیلم « سنتوری» کار بسیار غیرعادی در موسیقی فیلم به شمارمی‌رود، چون من باید در تمام صحنه‌ها حضور داشتم و این کار بسیار وقت می‌گرفت و مشکلات بسیاری را به همراه داشت. البته در برخی از صحنه‌ها من فقط نظارت داشتم، ولی با این وجود این کار هم، زمان‌بر بود.

    این نوازنده‌ی سنتور درباره‌ی روند کار در اجرای موسیقی فیلم «سنتوری» بیان کرد: در ابتدای تصویربرداری قرار بود که من فقط به هنرپیشه (بهران رادان) یاد بدهم که چگونه این قطعات را بنوازد که اصلا امکان‌پذیر نبود و بعد تصمیم گرفتیم که فقط فیگورهای نوازندگی را به او بیاموزم که این هم کاری سخت و زمان‌بر بود. بنابراین قرار شد که نماهای نزدیک را خود بنوازم و باز مجبور شدم که وقت بیشتری را بر روی تصویربرداری این فیلم بگذارم.

    عضو گروه موسیقی «کامکارها» درباره آواز «محسن چاووشی» به عنوان خواننده قطعات فیلم «سنتوری» گفت: من در انتخاب خواننده نقشی نداشتم و این انتخاب خودشان بود. البته محسن چاووشی خواننده نازنینی است ولی من تحت هیچ شرایطی حاضر نیستم که روزی من ساز بزنم و او بخواند. جزء محالات است. من فقط به خاطر شخص داریوش مهرجویی این کار را انجام دادم چون اساسا سبک کار ما دو نفر با یکدیگر متفاوت است.

    اردوان کامکار درباره آهنگسازی برای این فیلم تصریح کرد:من باید رابطه‌ای بین موسیقی پیشرفته سنتی ایران و موسیقی درجه سه پاپ پیدا می‌کردم. به عبارتی باید این فیلم موسیقی عامه‌پسندی داشت ولی در عین حال کاری خارق العاده بود.

    وی ادامه داد: این نوع آهنگسازی را سناریوی فیلم «سنتوری» نیاز داشت. به عبارتی هنرپیشه‌ی نقش اول این فیلم، به خاطر نوازندگی فوق‌العاده‌اش در سنتور معروف بود و او اصلا خواننده نبود. بلکه برای پول درآوردن در هنگام نوازندگی سنتور، آواز می‌خواند.

    این هنرمند تصریح کرد:من می‌خواستم این کار به نحو احسن انجام شود و بنابراین به مهرجویی فرصت دادم که در این‌باره تحقیق کند. چون نخواستم حق نوازنده سنتور دیگری را ضایع کنم و سبک کار من هم به گونه‌ای نیست که بخواهم موسیقی پاپ درجه سه یا چهار کار کنم.

    این نوازنده سنتور با اشاره به اینکه موسیقی فیلم «سنتوری» به صورت غیرمجاز در بازار پخش شد به ایسنا گفت: این کار ضربه بزرگی به حق و حقوق من زد. در حالی که هرگز چنین ضربه‌ای به حق و حقوق کارگردان و یا تهیه‌کننده این فیلم وارد نشد و من هنوز نمی‌دانم که چه کسی این آلبوم را وارد بازار کرد. چون مستر این موسیقی فقط پیش من و تهیه‌کننده‌ی فیلم (زنده یاد فرازمند) بود و هیچ کس دیگری مستر این موسیقی را نداشت و مطمئنا من که کار خودم را خراب نمی‌کنم و زحمتم را به باد بدهم. نمی‌دانم چگونه این موسیقی وارد بازار شد و نمی‌خواهم هم به دنبال مقصر بگردم.

    عضو گروه موسیقی کامکارها ادامه داد: به هر حال، این کار ضربه بزرگی به من زد. چون من در فیلم «سنتوری» دستمزد درخور شخصیتم نگرفتم و صاحب امتیاز اثر نیز خودم هستم و قصد داشتم که بعد از اخذ مجوز فیلم، آن را به صورت آلبوم منتشر کنم.

    اردوان کامکار ادامه داد: البته مجوز انتشار این آلبوم را دریافت کردم و تا ۱۰ روز دیگر موسیقی این فیلم وارد بازار موسیقی می‌شود اما به اعتقاد من تا حدودی جذابیت اولیه‌اش را از دست داده است، چون کار لو رفته و فقط قاچاقچی از این کار سود برد و اتفاق مخوفی بود.

    او در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره‌ی مدت زمان فیلمبرداری فیلم «سنتوری» یادآور شد: کار از اول زمستان شروع شد و اول بهار نیز به پایان رسید و من هم به غیر از برخی صحنه‌های کوچک، برای فیلمبرداری تمام صحنه‌ها می‌رفتم. البته وقتی مخاطب، فیلم را نگاه می‌کند به ریزه‌کاری‌هایش توجه نمی‌کند ولی واقعیت اینگونه بود که هیچ یک از بازیگران این فیلم که موسیقی می‌نواختند، با این کار آشنا نبودند و موسیقی کار باید به دو صورت زنده و ضبط شده در صحنه اجرا می‌شد.

    کامکار درباره نوازندگی بهرام رادان در فیلم «سنتوری» نیز گفت: رادان نوازندگی سنتور را بلد نبود، ولی بازیگر بااستعدادی بود و توانست فیگورها را یاد بگیرد، البته آن هم صد در صد نشد و در برخی از صحنه‌ها معلوم است.

    این هنرمند درباره وضعیت موسیقی فیلم در ایران گفت: موسیقی فیلم در ایران درسطح فاجعه است؛ البته شاید شرایط این شکل را حاکم کرده است. گاه بر حسب نیاز و جبر زمانی، کم و کاست‌هایی در موسیقی فیلم دیده می‌شود برای مثال در هنگام ساخت موسیقی فیلم، گاه مجبور می‌شویم که از نرم‌افزارهای کامپیوتری استفاده کنیم، اما اینکه به یک موسیقی نازل، آسمانی بگوییم فاجعه است.

    او افزود: دلیل اینکه کمپانی‌های سینمایی بزرگ و هالیوود در کارشان موفق هستند، این است که به کارهای موسیقی فیلم بسیار اهمیت می‌دهند. من چندی پیش برای یک فیلم در کشور ترکیه یک موسیقی پنج دقیقه‌ای ساختم که به اندازه کل بودجه فیلم «سنتوری»، دستمزد گرفتم و تمام تلاشم را کردم که بهترین کارم را ارائه دهم.

    اردوان کامکار درباره اینکه آیا حاضر است یکبار دیگر برای فیلم‌هایی موسیقی بسازد و در سینمای ایران فعالیت کند، گفت: اگر فیلمی به لحاظ هنری برای من نکته‌ی مثبتی داشته باشد و یا برای من پول و معروفیت بیاورد، قبول می‌کنم وگرنه هرگز حاضر نیستم که به سینما بروم.

    https://musiceiranian.ir/?p=2867
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *