×
×

نواي «بائلاما» و «كمانچه» در هم آميخت

  • کد نوشته: 2734
  • 13 سپتامبر 2010
  • 8 دیدگاه
  • ایسنا: نواي «كمانچه» و «بائلاما»ي كيهان كلهر و اردال ارزنجان در نخستين شب از بداهه‌نوازي اين دوهنرمند در تالار وحدت تهران طنين‌انداز شد. شامگاه گذشته 21 شهريورماه ،تالاروحدت در انتظار اولين حضور كيهان كلهر در كنار همتاي تركش؛«اردال ارزنجان» بود. هنرمندي كه پيش از اين با همراهي كلهر آلبوم « تا بي‌كران دوردست» را منتشر […]

  • ایسنا: نواي «كمانچه» و «بائلاما»ي كيهان كلهر و اردال ارزنجان در نخستين شب از بداهه‌نوازي اين دوهنرمند در تالار وحدت تهران طنين‌انداز شد.
    شامگاه گذشته 21 شهريورماه ،تالاروحدت در انتظار اولين حضور كيهان كلهر در كنار همتاي تركش؛«اردال ارزنجان» بود.
    هنرمندي كه پيش از اين با همراهي كلهر آلبوم « تا بي‌كران دوردست» را منتشر و كنسرت‌هاي متعددي در اقصي نقاط جهان برپا كرده بود.
    اين اولين حضور «اردال ارزنجان» نوازنده برجسته «بائلاما» در ايران محسوب مي‌شد.
    اردال ارزنجان ازسال 1985 با علاقمند شدن به بررسي آداب و رسوم منطقه محل زندگي خود در كلاسهاي موسيقي «عارف ساء» شركت كرد و بعدها در سال 1989 با ورود به مدرسه دولتي موسيقي تركيه در گروه علوم پايه وارد شد و در حوزه تكنيك بدون مضراب نواختن «باقلاما» تحقيق كرد و دانشگاه را با ارائه پايان‌نامه‌اي با عنوان «اجرا و نتاسيون تكنيك با انگشت نواختن در ساز بائلاما» به پايان رساند.
    او در سال 1994 بعد از آماده كردن نخستين آلبوم تك نوازي خود با نام « توره» آلبوم‌هاي ديگري همچون «غريب»، «در راه‌هاي غربت»،«آناتولي»،«عشق ما ترانه‌هاي ملي» و … را به صورت انفرادي و يا با حضور هنرمندان مطرح جهاني منتشر كرد.
    «ارزنجان» در سال 96 نيز در شهر «كلن» با حمايت رييس جمهور آن كشور همراه با «عارف ساء» و«ارول پارلاك» كنسرتي با همراهي اركستر فيلارمونيك كلن اجرا كرد.
    او كه از برترين شاگردان «عارف ساء» به شمارمي‌آيد و از جمله هنرمندان برجسته ترك در حوزه نوازندگي «باقلاما»ست،در نيمه اول سال 2004 در شهر وين با حمايت رييس‌جمهور اتريش كنسرتي داد و از پاييز همان سال با همراهي كيهان كلهر كمانچه‌نواز برجسته ايراني كنسرت‌هاي متعددي در كشورهاي مختلف برپا كرد.
    اجراي شب گذشته ـ 21 شهريور ماه در تهران ـ با تك نوازي «بائلاما» توسط ارزنجان و به سبك «شـلپه» آغاز شد. بعد از نيم ساعتي ارزنجان بارديگر با همراهي كلهر در صحنه حاضر شد و بداهه نوازي كمانچه و «بائلاما» براساس مقام‌هاي علوي و مقام‌هاي غرب ايران آغاز شد.
    كلهر پيش از اين در نشست خبري اين كنسرت عنوان كرده بود:«در اين اجرا، بداهه‌نوازي اهميت زيادي دارد و ما براساس مقام‌هاي علوي تركيه كه تا حدود زيادي به مقام‌هاي موسيقي غرب ايران شباهت دارد، كار خواهيم كرد. آلبوم «تا بيكران دور دست» تجربه‌اي در همين راستاست و احتمالا كنسرت آتي ما شبيه به آن خواهد بود».
    او همچنين گفته بود:« در موسيقي علوي، مقام‌ها تا حد زيادي شبيه مقام‌هاي كردي است و از آنجا كه من هيچ وقت موسيقدان مقامي نبوده‌ام و تنها دست به تقليد زده‌ام، دوست داشتم آن را ياد بگيرم و گوش كنم. اما اين موسيقي براي ارزنجان موسيقي مادري‌اش است كه خيلي شباهت به موسيقي كردي ما دارد».
    اجرا با نواي «بائلاما» آغاز شد و به تدريج نواها با كشيده شدن آرشه بر كمانچه درهم آميخت. گاه صداي بائلاما بالا مي‌رفت و گاه در سكوت آن، اين كمانچه بود كه مي‌نواخت. بداهه‌نوازي اين دو هنرمند يكساعتي در سكوت تماشاگران و اوج و فرود كمانچه و بائلاما ادامه داشت.
    كلهر درباره دلايل برپايي اين كنسرت مشترك و ديگر تجربه‌هاي خود با هنرمندان و گروه‌هاي موسيقي بين‌المللي گفته بود:«هميشه دوست داشتم چنين كاري انجام دهم و موسيقي ايراني را از يك طريق ديگر به خارج از مرزها ببرم. اين تداخل و علاقه‌اي كه ميان اشخاص با فرهنگ‌هاي مختلف پيش مي‌آيد، تريبون ديگري به موسيقي ايران زمين مي‌دهد و زاويه ارائه موسيقي ايراني را براي موزيسين ايراني بيشتر مي‌كند. اين موسيقي صدا، هدف و طعم جديدي دارد و براي من به عنوان هنرمند، بار هنري متفاوتي در بر مي‌گيرد. اين كاري بود كه من تا به حال انجام نداده بودم و دوست داشتم آن را تجربه كنم، اما در عين حال اين جامعه‌ي موسيقي است كه بايد قضاوت كند. وظيفه‌ي من كاركردن است و نمي‌توانم قضاوت‌كننده باشم».
    اين اجرا امشب و فردا شب 22 و 23 شهريورماه نيز در تالار وحدت ادامه دارد و بعد از آن اين دو هنرمند يك روز در باغ عفيف‌آباد شيراز نيز اجرا خواهند داشت.

       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *