×
×

نوای «بائلاما» و «کمانچه» در هم آمیخت

  • کد نوشته: 2734
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۲ام شهریور ۱۳۸۹
  • ۸ دیدگاه
  • ایسنا: نوای «کمانچه» و «بائلاما»ی کیهان کلهر و اردال ارزنجان در نخستین شب از بداهه‌نوازی این دوهنرمند در تالار وحدت تهران طنین‌انداز شد. شامگاه گذشته ۲۱ شهریورماه ،تالاروحدت در انتظار اولین حضور کیهان کلهر در کنار همتای ترکش؛«اردال ارزنجان» بود. هنرمندی که پیش از این با همراهی کلهر آلبوم « تا بی‌کران دوردست» را منتشر […]

  • ایسنا: نوای «کمانچه» و «بائلاما»ی کیهان کلهر و اردال ارزنجان در نخستین شب از بداهه‌نوازی این دوهنرمند در تالار وحدت تهران طنین‌انداز شد.
    شامگاه گذشته ۲۱ شهریورماه ،تالاروحدت در انتظار اولین حضور کیهان کلهر در کنار همتای ترکش؛«اردال ارزنجان» بود.
    هنرمندی که پیش از این با همراهی کلهر آلبوم « تا بی‌کران دوردست» را منتشر و کنسرت‌های متعددی در اقصی نقاط جهان برپا کرده بود.
    این اولین حضور «اردال ارزنجان» نوازنده برجسته «بائلاما» در ایران محسوب می‌شد.
    اردال ارزنجان ازسال ۱۹۸۵ با علاقمند شدن به بررسی آداب و رسوم منطقه محل زندگی خود در کلاسهای موسیقی «عارف ساء» شرکت کرد و بعدها در سال ۱۹۸۹ با ورود به مدرسه دولتی موسیقی ترکیه در گروه علوم پایه وارد شد و در حوزه تکنیک بدون مضراب نواختن «باقلاما» تحقیق کرد و دانشگاه را با ارائه پایان‌نامه‌ای با عنوان «اجرا و نتاسیون تکنیک با انگشت نواختن در ساز بائلاما» به پایان رساند.
    او در سال ۱۹۹۴ بعد از آماده کردن نخستین آلبوم تک نوازی خود با نام « توره» آلبوم‌های دیگری همچون «غریب»، «در راه‌های غربت»،«آناتولی»،«عشق ما ترانه‌های ملی» و … را به صورت انفرادی و یا با حضور هنرمندان مطرح جهانی منتشر کرد.
    «ارزنجان» در سال ۹۶ نیز در شهر «کلن» با حمایت رییس جمهور آن کشور همراه با «عارف ساء» و«ارول پارلاک» کنسرتی با همراهی ارکستر فیلارمونیک کلن اجرا کرد.
    او که از برترین شاگردان «عارف ساء» به شمارمی‌آید و از جمله هنرمندان برجسته ترک در حوزه نوازندگی «باقلاما»ست،در نیمه اول سال ۲۰۰۴ در شهر وین با حمایت رییس‌جمهور اتریش کنسرتی داد و از پاییز همان سال با همراهی کیهان کلهر کمانچه‌نواز برجسته ایرانی کنسرت‌های متعددی در کشورهای مختلف برپا کرد.
    اجرای شب گذشته ـ ۲۱ شهریور ماه در تهران ـ با تک نوازی «بائلاما» توسط ارزنجان و به سبک «شـلپه» آغاز شد. بعد از نیم ساعتی ارزنجان باردیگر با همراهی کلهر در صحنه حاضر شد و بداهه نوازی کمانچه و «بائلاما» براساس مقام‌های علوی و مقام‌های غرب ایران آغاز شد.
    کلهر پیش از این در نشست خبری این کنسرت عنوان کرده بود:«در این اجرا، بداهه‌نوازی اهمیت زیادی دارد و ما براساس مقام‌های علوی ترکیه که تا حدود زیادی به مقام‌های موسیقی غرب ایران شباهت دارد، کار خواهیم کرد. آلبوم «تا بیکران دور دست» تجربه‌ای در همین راستاست و احتمالا کنسرت آتی ما شبیه به آن خواهد بود».
    او همچنین گفته بود:« در موسیقی علوی، مقام‌ها تا حد زیادی شبیه مقام‌های کردی است و از آنجا که من هیچ وقت موسیقدان مقامی نبوده‌ام و تنها دست به تقلید زده‌ام، دوست داشتم آن را یاد بگیرم و گوش کنم. اما این موسیقی برای ارزنجان موسیقی مادری‌اش است که خیلی شباهت به موسیقی کردی ما دارد».
    اجرا با نوای «بائلاما» آغاز شد و به تدریج نواها با کشیده شدن آرشه بر کمانچه درهم آمیخت. گاه صدای بائلاما بالا می‌رفت و گاه در سکوت آن، این کمانچه بود که می‌نواخت. بداهه‌نوازی این دو هنرمند یکساعتی در سکوت تماشاگران و اوج و فرود کمانچه و بائلاما ادامه داشت.
    کلهر درباره دلایل برپایی این کنسرت مشترک و دیگر تجربه‌های خود با هنرمندان و گروه‌های موسیقی بین‌المللی گفته بود:«همیشه دوست داشتم چنین کاری انجام دهم و موسیقی ایرانی را از یک طریق دیگر به خارج از مرزها ببرم. این تداخل و علاقه‌ای که میان اشخاص با فرهنگ‌های مختلف پیش می‌آید، تریبون دیگری به موسیقی ایران زمین می‌دهد و زاویه ارائه موسیقی ایرانی را برای موزیسین ایرانی بیشتر می‌کند. این موسیقی صدا، هدف و طعم جدیدی دارد و برای من به عنوان هنرمند، بار هنری متفاوتی در بر می‌گیرد. این کاری بود که من تا به حال انجام نداده بودم و دوست داشتم آن را تجربه کنم، اما در عین حال این جامعه‌ی موسیقی است که باید قضاوت کند. وظیفه‌ی من کارکردن است و نمی‌توانم قضاوت‌کننده باشم».
    این اجرا امشب و فردا شب ۲۲ و ۲۳ شهریورماه نیز در تالار وحدت ادامه دارد و بعد از آن این دو هنرمند یک روز در باغ عفیف‌آباد شیراز نیز اجرا خواهند داشت.

    https://musiceiranian.ir/?p=2734
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *