درجریان ثبت ساز تار به عنوان میراث فرهنگی کشور آذربایجان در فهرست میراث معنوی یونسکو و اعتراض مقامات ایران به این اقدام یک جانبه از سوی این کشور، مدیر روابط بینالملل و برنامههای فرهنگی وزارت فرهنگ و گردشگری آذربایجان،با استناد به مقررات کنوانسیون میراث جهانی، ارسال تار را از سوی ایران نیز به یونسکو مجاز ،اما منوط به بحث و گفتگو با طرف آذربایجانی دانست.
به گزارش APA ـ خبرگزاری آذربایجان ـ “واصف عیوض زاده” اعلام کرد که طرف ایرانی میتواند درهر زمان این اثر را برای ثبت، به کمیسیون فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ارسال کند.
به گفته وی، طبق یکی از مواد کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس، اگر کشوری عنصر فرهنگی خاصی را به این کمیسیون معرفی کند، آن عنصر فرهنگی مشخصا از طرف همان کشور و به نام آن کشور درفهرست یونسکو معرفی و ثبت خواهد شد و اگر کشورهای دیگری نیز حامل همان عناصر فرهنگی باشند، آن کشورها نیز میتوانند درآینده آن اثر را به یونسکو ارسال کنند،اما طبیعتا کشورهای مورد نظر دراین مورد(مشخصا ثبت تار) باید با کشور اذربایجان مذاکره کنند چرا که کشور اذربایجان قبل از همه این اثر را معرفی و ثبت کرده است.
طبق این اظهارات، ایران نیز میتواند درآینده پرونده تار را به کمیسیون میراث معنوی یونسکو ارسال کند با این تفاوت که به دلیل پیشدستی کشور آذربایجان در ثبت این اثر، طرف ایرانی، ملزم به بحث و گفتگو با طرف آذربایجانی خواهد بود.
این جوابیه همچنین اعلام کرده است که این کشور در معرفی و ثبت هنر نوازندگی تار آذربایجانی در یونسکو از سوی این کشور مقررات بینالمللی و همه اصول کنوانسیون حفاظت ازمیراث معنوی را در نظر داشته است.
به گفته وی، سند ویژهای که در این زمینه به یونسکو تسلیم شده، براساس همین مقررات وحاصل یک دوره کار یکساله بوده است.
“عیوض زاده”گفت که اسناد ارائه شده، ازجمله فیلم و دیگر اطلاعاتی که از سوی این کشور به یونسکو تسلیم شده، مرتبط با فعالیتهایی است که در منطقه آذربایجان جریان داشته ودر چارچوب مقررات شناخته شده، بوده است.
وی گفت:«هیچ ادعایی برعلیه هیچ کشوری نشده و این در سند به اجرای تار در برخی دیگر کشور ها ازجمله ایران، ترکیه و عراق اشاره شده است. با این حال تار آذری، ویژگیهای خاص خود را دارد.»
لازم به ذکر است که در متن خبر منتشر شده از سوی یونسکو درباره ثبت ساز تار، هیچ اشارهای دال بر ثبت صرفا “سبک آذربایجانی” در نوازندگی و یا ساخت تار نشده و بدون هرگونه تمایز یا اشارهای به سبک قفقازی یا حتی آذربایجانی چه در نوازندگی و چه ساخت این اثر، تنها از ساخت ساز “تار” وروشهای نوازندگی آن،بدون هیچ توضیح دیگری، به نام کشور آذربایجان نام برده شده است. همچنین دراین بیانیه هیچ نامی نیز از کشورهای همسایه، ازجمله ایران، نیامده است.
دیدگاهتان را بنویسید