×
×

کوروش ادیم: سراغ پرتره هنرمندان سینما و تئاتر می‌روم

  • کد نوشته: 257144
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۱ام اردیبهشت ۱۳۹۸
  • ۰
  • کوروش ادیم: سراغ پرتره هنرمندان سینما و تئاتر می‌روم

    کوروش ادیم: سراغ پرتره هنرمندان سینما و تئاتر می‌روم
  • تجربه ثبت «لبخند شاعر»/ سراغ پرتره هنرمندان سینما و تئاتر می‌رومکوروش ادیم بیان کرد به دلیل علاقمندی به شعر، کلید خوردن کتاب پرتره‌هایم با عنوان «لبخند شاعر» با شعرا آغاز شد اما علاقمندم بتوانم پرتره‌هایی از هنرمندان سینما و تئاتر نیز منتشر کنم.

    کوروش ادیم هنرمند عکاس که کتاب جدیدش با عنوان «لبخند شاعر» در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شد، درباره ایده اولیه شکل‌گیری این کتاب به خبرنگار مهر گفت: ایده اولیه شکل‌گیری این کتاب عکس، از دلِ ایده بزرگ‌تری درآمد که به واقع به علاقمندی من به تهیه آرشیوی از عکس‌های شعرا بر می‌گشت و این موضوع مربوط به چند سال اخیر بود. طی این چند سال موقعیت پیدا نمی‌کردم تا بتوانم این کتاب را منتشر کنم اما همیشه دوست داشتم تصاویری از زندگی شعرا را به صورت مجموعه‌ای گردهم بیاورم.

    وی در ادامه توضیح داد: این فرصت در سال ۱۳۹۵ دست داد که به طور متمرکز – چون کتاب دوم مجموعه شعرم در حال چاپ بود- ارتباط بیشتری با شعرا داشته باشم و تصمیم گرفتم با برنامه‌ریزی از تعدادی شاعر عکس بگیرم. ایده «لبخند شاعر» از همین ایده، به ذهنم آمد و به پروژه‌ای در دل یک پروژه بزرگ‌تر تبدیل شد، بنابراین تعداد عکس‌هایی که از پروژه وجود دارد، خیلی بیشتر از ۷۰ فریم عکسی است که در کتاب چاپ شده است و عکس‌هایی که ثبت شده خیلی متنوع‌تر از لبخند یا خنده شاعر است.

    ادیم درباره همکاری شعرا با وی در ثبت بخشی از زندگی‌شان، بیان کرد: بسیاری از شعرا لطف داشتند و با رویی گشوده همکاری لازم را داشتند و طبق جدول زمان‌بندی که دستیارانم و دوستان نشر بوتیمار هماهنگ می‌کردند، با شعرا تماس می‌گرفتیم. البته از این میان، نشد که از برخی شعرا عکس بگیرم که به دلیل اختلاف‌سلیقه با ناشر با این کار مخالفت کردند اما بعدها ناشر تغییر کرد و کتاب در نشر «ورا» به چاپ رسید. امیدوارم روزی بتوانم از تمامی شعرا عکس بگیرم و این کتاب به صورت کامل‌تری چاپ شود.

    وی در پاسخ به اینکه چرا برای آغاز از شاعرها عکاسی کرده، گفت: من در آرشیوم طی حدود ۲۸ سالی که عکاسی می‌کنم، نه تنها از شاعرها که از خیلی از اصحاب اندیشه، ادبیات و هنر عکس دارم اما شاید عکس‌هایی که دارم با هدف ارائه منسجم، ثبت نشده‌اند. این عکس‌ها، پرتره‌هایی از هنرمندان تجسمی، تئاتر و سینماگران است اما چون علاقمندی خاصی به شعر دارم بنابراین طبیعی است کلید خوردن کتاب پرتره‌هایم، با شعرا آغاز شود اما علاقمندم بتوانم از هنرمندان سینما و تئاتر و شاخه‌های مختلف ادبی پرتره‌هایی را منتشر کنم.

    این هنرمند عکاس در پاسخ به اینکه به غیر از عکاسی پرتره، آیا شما برنامه‌ای برای عکاسی از شاعران یا هنرمندان دارید؟ توضیح داد: بله، همان طور که در پاسخ به سوال قبل گفتم، عکس‌هایی از هنرمندان دارم که بعضاً عکس‌هایی فراتر از عکس پرتره صرف است و برخی پرتره محیطی و برخی مستندنگارانه است اما تا به حال ارائه نشدند و فعلاً نیز ایده‌ای برای ارائه آنها ندارم مگر اینکه بعدها ذیل یک پروژه یا عنوان متفاوت، فکر جداگانه‌ای برایشان داشته باشم.

    وی درباره ویژگی‌های متمایزکننده عکس‌های کتاب «لبخند شاعر» گفت: در این کتاب تمام شاعرها به جز دو نفر که در قید حیات نیستند، همه در حال خندیدن هستند یعنی ویژگی این کتاب و پرتره‌ها این است که شاعرها در حال خنده هستند یا در وضع لحظه‌ای خوبی قرار داشتند و به لحاظ زیبایی شناسی، ویژگی خاصی وجود ندارد که آنها را از پرتره‌هایی که از شعرا یا ادبا گرفته شده، متمایز کند و از ابتدا نیز هیچ ادعایی نداشتم.

    ادیم در پایان بیان کرد: به این دلیل که ۷۰ شاعر را در حال خنده می‌بینید، این کتاب قابل توجه است اما در همان پروژه، عکس‌های متنوعی وجود دارد که حتماً روزی با ایده‌های متفاوتی می‌توانم آنها را به نمایش بگذارم یا کتاب‌های متفاوتی چاپ شود برای مثال من از برخی شعرا، عکس طنز یا پرتره محیطی دارم که حتی ممکن است از خیلی عکس‌هایم بهتر باشند.

    کتاب «لبخند شاعر» مجموعه‌ای از ۷۰ عکس پرتره از لحظه لبخند زدن شاعرها است که توسط کوروش ادیم ثبت و توسط نشر «ورا» منتشر شده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=257144
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *