×
×

گزارشی از نشست کنسرت کیهان کلهر و اردال ارزنجان

  • کد نوشته: 2558
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۵ام شهریور ۱۳۸۹
  • ۰
  • کیهان کلهر در نشست خبری کنسرتش که صبح امروز، ۱۵ شهریورماه در تالار وحدت برگزار شده بود، گفت: اصولا یکی از پروژه‌هایی که همیشه دوست داشتم، بداهه و دو نوازی با همراهی «اردال ارزنجان» است که سال‌ها با هنرمندان بین‌المللی در تورهای مختلف تجربه کرده‌ام. وی با اشاره به اینکه بداهه نوازی در این کنسرت […]

  • کیهان کلهر در نشست خبری کنسرتش که صبح امروز، ۱۵ شهریورماه در تالار وحدت برگزار شده بود، گفت: اصولا یکی از پروژه‌هایی که همیشه دوست داشتم، بداهه و دو نوازی با همراهی «اردال ارزنجان» است که سال‌ها با هنرمندان بین‌المللی در تورهای مختلف تجربه کرده‌ام.

    وی با اشاره به اینکه بداهه نوازی در این کنسرت اهمیت بسیاری دارد، بیان داشت: در این اجرا، بداهه‌نوازی اهمیت زیادی دارد و ما بر اساس مقام‌های موسیقی علوی ترکیه که تا حدود زیادی به موسیقی غرب ایران شباهت دارد، کار خواهیم کرد. در این کنسرت، قطعاتی از آلبوم «تا بیکران دور دست» نیز احرا خواهیم کرد.

    این آهنگساز و نوازنده با تاکید بر تک‌نوازی «اردال ارزنجان» در ابتدای کنسرت اظهار داشت: از آنجایی که ارزنجان تا به حال در ایران کنسرتی نداشته و سازی ننواخته، به همین دلیل چند دقیقه اول را به او اختصاص دادم تا به تنهایی بنوازد.

    وی تاکید کرد: اجرای با این تکنیک ویژه در تمام دنیا شناخته شده است و اجرای او در ایران نیز اردال ارزنجان منحصر به فرد خواهد بود.

    کلهر در خصوص مقام‌های موسیقی علوی که در این کنسرت از آنها استفاده می‌کند، عنوان داشت: در موسیقی علوی، مقام‌ها تا حد زیادی شبیه مقام‌های کردی است و از آنجا که من هیچ وقت موسیقدان مقامی نبوده‌ام و تنها دست به تقلید زده‌ام، دوست داشتم آن را یاد بگیرم و گوش کنم. اما این نوع موسیقی برای ارزنجان، موسیقی مادری‌اش محسوب می‌شود که شباهت بسیاری به موسیقی کردی ما دارد.

    وی با اشاره به اینکه پیش از این، کنسرت‌های متعددی با «اردال ارزنجان» در اروپا و آمریکا داشته است، گفت: در این برنامه با تکیه بر بداهه‌نوازی از قطعات گذشته بهره می‌گیریم و نکته‌ حساس این کنسرت نیز همان بداهه‌نوازی است.

    این نوازنده‌ چیره دست کمانچه در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره‌ چگونگی آشنا‌یی با ارزنجان گفت: او نوازنده‌ای بسیار شناخته‌شده‌ای در ترکیه و از معروف‌ترین شاگردان «عارف ساء» است. او موزیسین بسیار حساس، دقیق و ظریفی است و در این آشنایی مطالعات زیادی روی موسیقی ترکیه انجام دادم و در کنار هم ساز زدیم. قبل از برگزاری این کنسرت نیز با هم یک لوح فشرده ضبط کردیم.

    وی با اشاره به شرایط فعلی دنیا و پیشرفت تکنولوژی و نزدیک شدن انسان‌ها به هم، بیان داشت: در شرایط فعلی دنیا که همه چیز به واسطه‌ تکنولوژی تداخل پیدا کرده و آدم‌ها به یکدیگر نزدیک شده‌اند، نداشتن ارتباط با بقیه اجتناب‌ناپذیر است. بخشی از این ارتباطات، فرهنگی و هنری است که به آشنا‌ شدن هنرمندان کشور‌های مختلف منجر می‌شود. موسیقی زبان بین‌المللی دارد و به یک زبان خاص تکلم نمی‌شود به همین دلیل هم در این برخورد اجتماعی فرهنگی تا حدود زیادی راحت‌تر عمل می‌کند.

    کلهر در بخش دیگری از این نشست در خصوص‌ اجرای مجدد کنسرت ارکسترال اظهار داشت: همواره دوست دارم زمانم را میان پروژه‌های مختلف تقسیم کنم و به همین دلیل بخشی از زندگی‌ام را به یک کار خاص اختصاص داده‌ام و در این مقطع نیز ترجیح می‌دهم وقت بیشتری برای ضبط داشته باشم و برای استودیو‌یی کردن کار فکر کنم.

    کلهر در پاسخ به سوال درباره‌ ساخت موسیقی فیلم گفت: تاکنون تنها برای دو پروژه موسیقی ساختم و از آنجا که با کارگردانان فیلم رابطه ندارم هیچ وقت سفارشی در این حوزه نداشتم. کار فیلم تخصص می‌خواهد‌، البته با آنچه ما در ایران انجام می‌دهیم، هرکسی می‌تواند کار کند، اما در آن سوی مرزها این حوزه کار تخصصی است و نیاز به تجربه و مهارت خاص خود دارد. اگر با کارگردان خوبی که فیلم‌اش را دوست داشته باشم برخورد کنم بدم نمی‌آید چنین تجربه‌ای داشته باشم.

    وی در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ حضور نوازندگان جوان و انتقاد برخی از مخاطبان به این بخش گفت: شک نداشته باشید که نوازنده‌های بهتری وجود دارد، اما می‌خواستم برای هر سازی یک نوازنده داشته باشم و قطعا جا برای همه نبود. من در آن مقطع زمانی یک تعداد نوازنده می‌توانستم انتخاب کنم و این بی‌انصافی است که بگوییم آنها کارشان را به خوبی انجام نداده‌اند. اگر بخواهیم با نسل جوان‌تر کار کنیم، بی‌شک نارسایی‌هایی وجود دارد، ولی با در نظر گرفتن تمام آنچه دیدیم به اعتقاد من بچه‌ها در گروه‌نوازی خیلی موفق بودند.

    کیهان کلهر در خصوص دلایل برپایی کنسرت‌های مداوم طی چند ماه اخیر در ایران بیان داشت: از این به بعد در ایران زیاد کنسرت خواهم داشت، چون در این مقطع به دلیل شرایط اجتماعی باید تمرکز بیشتری روی ایران داشته باشم. در این زمان همه‌ ما باید بیشتر از قبل در کنار مردم حضور داشته باشیم تا آنها از این حالت خمودگی دور کنیم. هنرمندان در این مقطع می‌توانند حضور خوبی داشته باشند، زیرا با این اتفاق آنها بخشی از فعالیت خود را انجام می‌دهند و وقتی آنها فعال شوند اجتماع نیز فعال خواهند شد.

    به گزارش برنا، کنسرت مشترک کیهان کلهر و اردال ارزنجان در روزهای ۲۰، ۲۱ و ۲۲ شهریورماه در تالار وحدت و ۲۵ شهریور ماه در باغ عفیف‌آباد شیراز برگزار می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=2558
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *