سی و سومین نشست «آئین آواز» با بزرگداشت بامداد فلاحتی خواننده جوان موسیقی ایرانی و اجرای چند برنامه شامگاه سه شنبه ۱۰ اردیبهشت در فرهنگ سرای ارسباران برگزار شد.
به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، سی و سومین نشست «آئین آواز» با بزرگداشت بامداد فلاحتی خواننده جوان موسیقی ایرانی و اجرای چند برنامه موسیقایی شامگاه سه شنبه ۱۰ اردیبهشت در فرهنگ سرای ارسباران برگزار شد.
شهرام صارمی نوازنده و پژوهشگر موسیقی ایرانی در ابتدای این برنامه گفت: امروز یکی از بهترین نشستهای «آئین آواز» به دلیل تجلیل از بامداد فلاحتی هنرمند جوان و فعال کشور برگزار شده است. او هنرمندی است که نزد بزرگان موسیقی همچون فریدون شهبازیان، هادی منتظری، سیامک آقایی بهره برده و مسیر آموزشی پرباری را پشت سرگذاشته است. وی نزد اسماعیلی، جلال ذوالفنون تمبک و سه تار و آواز را نزد احمد ابراهیمی، رامبد صدیف، حسین عمومی و علی اصغر شاهزیدی گذرانده است. البته گروهی از تجلیل بامداد فلاحتی متعجب شدند زیرا گویا تجلیل در کشور ما حتماً باید از کسی باشد که از بین ما رفته یا آن قدر پیر باشد که متوجه مراسم نشوند.
سید حسین فلاحتی پدر با مداد فلاحتی گفت: به اندازه تمام ذرات موجود در عالم خدا را شاکرم که اولادهای خوبی به ما داد. صدا در بین اجداد و نسب ما موروثی بوده است. بامداد از سه چهارسالگی در اکثر مجالس با من بود و زمزمه میکرد. البته ای کاش تجلیل افراد موقعی باشد که حضور دارند. بامداد در سن هشت سالگی یک دهه عاشورا اجرا کرده و نزد پرویزمشکاتیان سلفژ و صداسازی بهره برده است که ما به پیشنهاد استاد ذوالفنون نام هنری بامداد را نیز به شناسنامه سیدمرتضی فلاحتی اضافه کردیم.
تجربه نوحه خوانی در هیأت شیخ دار یزد
بامداد فلاحتی نیز در این برنامه یادگیری دستگاهها، آواز و کسب تجربه از بزرگان را مسیر اولیه هر هنرمندی دانست و گفت: سه جرقه در زندگی من تأثیرگذار بود. اجراهای آئینی، خواندن قرآن کریم با صوت، حضور دکتر حسین عمومی و در آخر ۱۵ ساعت تمرین روزانه و ممارست در یادگیری موسیقی و یادگیری مستمر نزد اساتید که برایم تجربههای گرانقدری بودند. من دو دهه در هیأت شیخ دار شهریزد نوحه میخواندم، موسیقی سوگواری و آئینی هم در عرصه شعر هم ملودی و هم نوع اجرا متفاوت است.
این خواننده با روایتی از دوران مختلف زندگی هنری خود تاکیدکرد: اگر قرار باشد سه گاه یا ماهور بخوانم ا علم و احساس این کار را انجام میدهم. من در اجرای آواز قید و بندی در کاربرد سبکهای آوازی ندارم و همیشه غیر از موسیقی اصیل به موسیقیهای دیگر هم گوش میدهم و با تمرین و ممارست آوازی متفاوت میخوانم. هنوز معتقدم راه زیاد در پیش دارم گاهی مخاطبان میخواهند شبیه کسانی بخوانم که آنان دوست دارند ولی من شبیه خودم میخوانم.
مهران مهرنیا نوازنده تار و آهنگساز موسیقی ایرانی نیز در بخش دیگر نشست عنوان کرد: ای کاش هنرمندان جوان هم ردیف بامداد را بیشتر در سالن میدیدیم. ما باید قدر جوانان را قبل از پیر شدن و از کارافتادگی بدانیم. بامداد فلاحتی آواز موسیقیایی و ارتباط مستقیم با مخاطب را درک کرده است. وی به واسطه خانواده و درک جایگاه آئین موسیقی میآید و با مخاطب همزاد پنداری میکند این ارج نهادن به مخاطب برای ارائه پیام فرم را ایجاد میکند تا ردیف وشعر خوب در مخاطب تأثیر بگذارد.
مهرنیا در ادامه افزود: اندیشه، فرهنگ و هنر از تونل لذت عبور میکند و بامداد فلاحتی خیلی زود به این درک رسیده است. اتصال بامداد به یک سنتی که سینه به سینه منتقل شده به پدر و خاندانش همچون وحید تاج وابسته است. بامداد ارتباط با موضوع، فرهنگ را از فضای مجازی نمیگیرد بلکه از پدر میگیرد و به خیلی از امور مقیداست.
آواز خوانی بامداد فلاحتی و حسین فلاحتی با گروه مسیحا از مدرسین شهر یزد به سرپرستی مجتبی حبیبی با همراهی مهدی نیک خوی ویلن، نیما سعید مقدم ویلن آلتور، فرشید سعادتمند ویلن سِل، ناصر المعمار پیانو، امید حاجی زاده کاخن، حامد نصیری زاده تنبک و پِرکاشن، مجتبی حبیبی تار و محمد نصیری زاده دّف از بخشهای دیگر این مراسم بود.
دیدگاهتان را بنویسید