×
×

برای هشتمین سالروز درگذشت خالق «وحدت»

  • کد نوشته: 2512
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۸ام شهریور ۱۳۸۹
  • ۱۴ دیدگاه
  • در آستانه‌ی ۹ شهریور ماه و هشتمین سالروز درگذشت فرهاد مهراد، همچنان وکیل خانواده‌ی این هنرمند از اعتراض خانواده‌ی فرهاد به پخش بدون اجازه‌ی آثار این خواننده ایرانی از صدا و سیما معترض است و می‌گوید: «وضعیت برگزاری جایزه‌ی «فرهاد» نامشخص است و امیدواریم در شرایط مساعد برگزار شود.»

    صالح نیکبخت وکیل خانواده‌ی فرهاد

  • در آستانه‌ی ۹ شهریور ماه و هشتمین سالروز درگذشت فرهاد مهراد، همچنان وکیل خانواده‌ی این هنرمند از اعتراض خانواده‌ی فرهاد به پخش بدون اجازه‌ی آثار این خواننده ایرانی از صدا و سیما معترض است و می‌گوید: «وضعیت برگزاری جایزه‌ی «فرهاد» نامشخص است و امیدواریم در شرایط مساعد برگزار شود.»

    صالح نیکبخت وکیل خانواده‌ی فرهاد درباره‌ی آخرین وضعیت جایزه و پخش آثار فرهاد گفت: در آستانه‌ی سالگرد فوت «فرهاد» به عنوان نخستین خواننده‌ی پاپ که صدای او در اندک زمانی با استقبال عموم مردم موجه شد، باید بگویم که هنوز صدا و سیما بدون اخذ رضایت از ورثه‌ی نامبرده ( همسر و خواهر او) صدا و موسیقی‌های مربوط به آواز و ترانه‌های این هنرمند را از رادیو و تلویزیون و کانال‌های مختلف پخش می‌کند. و بعضا از موسیقی ترانه‌های او در بعضی از برنامه‌ها که شاید افراد دیگر هم برای صدا و سیما تهیه کرده باشند، استفاده می‌کند و این موضوع همچنان مورد اعتراض ورثه‌ی آن مرحوم است.

    وی یادآور شد:متأسفانه علی‌رغم اینکه در سال گذشته اقداماتی از طرف خانواده‌ی فرهاد با وکالت من صورت گرفت تا حقوق مادی و معنوی این خواننده‌ی معروف تامین شود، تا کنون نه صدا و سیما این حقوق را پرداخت کرده و علی‌رغم اعتراض خانواده‌ی «فرهاد» به انتشار موسیقی و صدای او به این کار ادامه داده است. به همین جهت اعتراض این خانواده به جای خود باقی است و همچنان بحث درباره‌ی اینکه صداوسیما یک نهاد فرهنگی و آموزشی است و خانواده نخواستند از طریق مراجع قضایی اقدام کنند نیز وجود دارد.

    نیکبخت در عین حال گفت:ولی در نهایت طبق آخرین صحبت‌هایی که با همسر ایشان داشتم، مقرر شد به زودی مجددا به صدا و سیما به صورت رسمی این موضوع را اعلام کنیم، چنانچه همچنان به پخش صدا و موسیقی ترانه‌های فرهاد ادامه دهند، از طریق قانونی اقدام کنیم.

    این وکیل درباره‌ی روند برگزاری جایزه‌ی «فرهاد» نیز به ایسنا گفت: از سال گذشته، کسی که قرار بود این جایزه را برگزار کند و متولی این کار شود و موسسه‌ای به نام «خانه‌ی فرهاد» از طرف مراجع قضایی به ترتیب از انجام این کار عزل و موسسه نیز به حکم دادگاه منحل شده است.

    وی خبر داد:خانواده‌ی فرهاد در نظر دارند با توجه به شرایط فعلی در کشور، خود به نحو مقتضی و با هماهنگی با خوانندگان، موسیقی‌دانان، شاعران، نویسندگان و طرفداران فرهاد نسبت به برگزاری این جشنواره در شرایط مساعد اقدام نمایند.

    فردا – نهم شهریور ماه – مصادف با ششمین سالروز درگذشت فرهاد مهراد – خواننده ایرانی – است.

    فرهاد مهراد ۲۹ دی ماه ۱۳۲۲ در تهران به‌دنیا آمد. او در سال ۴۸ ترانه «مرد تنها» را برای فیلمی به کارگردانی مسعود کیمیایی خواند و پس از آن «جمعه»، «هفته خاکستری»، «آیینه‌ها»، «گنجشگک اشی‌مشی»، «آوار»، «شبانه۲» با صدای فرهاد ثبت شدند.

    یک‌روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی -۲۳ بهمن‌ماه ۱۳۵۷ -، با صدای این خواننده‌ی معاصر، ترانه‌ی «وحدت» – در وصف پیامبر اکرم (ص) ماندگار شد و پای ثابت موسیقی‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.

    بنا بر این گزارش، از این هنرمند معاصر در سال ۱۳۷۲ آلبوم‌های «خواب در بیداری» و سال ۱۳۷۶ «برف» منتشر شده است.

    برخی از اهالی مطرح عرصه‌ی سینما و تئاتر تاکید دارند که ضروری است هنرپیشه‌های سینما و تئاتر، ساعت‌ها ترانه‌های ماندگار فرهاد را گوش دهند، چرا که کمتر خواننده‌ای همانند فرهاد بر ارزش و محتوای واژگان تاکید داشته است.

    گفته می‌شود، زمانی که توده‌های مردم‏ کمتر با شعر نو عجین و آشنا بودند، شعر نو با صدای فرهاد‏،‌ برای توده مردم ‌آشنا شد و مورد استقبالشان قرار گرفت.

    از مهرماه ۱۳۷۹ بیماری، فرهاد مهراد جدی شد و در سال ۱۳۸۱ برای درمان به فرانسه رفت و سرآخر در نهم شهریورماه همان سال ، پس از مدتی اغما در بیمارستان، در سن ۵۹ سالگی درگذشت و در سیزدهم شهریور در گورستان تیه در پاریس دفن شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=2512
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *