×
×

سفارش ساخت آثار مناسبتی مثبت است

  • کد نوشته: 2507
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۶ام شهریور ۱۳۸۹
  • ۰
  • آهنگساز سمفونی “مقاومت” گفت: به عنوان یک آهنگساز بر خود واجب می دانم مجموع آموخته ها در حوزه موسیقی را به شکلهای مختلف مطرح کنم از همین رو ساخت آثار سفارشی را در کارنامه کاری هنرمند مثبت ارزیابی می کنم. مجید انتظامی آهنگساز سمفونی مقاومت و رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران در گفتگو با خبرنگار […]

  • آهنگساز سمفونی “مقاومت” گفت: به عنوان یک آهنگساز بر خود واجب می دانم مجموع آموخته ها در حوزه موسیقی را به شکلهای مختلف مطرح کنم از همین رو ساخت آثار سفارشی را در کارنامه کاری هنرمند مثبت ارزیابی می کنم.

    مجید انتظامی آهنگساز سمفونی مقاومت و رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران در گفتگو با خبرنگار مهر انتقاد از اجرای آثار سفارشی از سوی رسانه ها را به “خانه نشین کردن هنرمند” تعبیر کرد و گفت : در همه جای دنیا معمول است که سازمانهای دولتی برای تبیین سیاستهای فرهنگی و سیاسی خود آثاری در حوزه های مختلف هنری به هنرمندان سفارش می دهند اما متاسفانه در ایران عنوان سفارشی بودن آثار در حوزه های مختلف هنری به خصوص هنر موسیقی از سوی رسانه ها به گونه ای مورد انتقاد قرار گرفته است که انگار هنرمند حرکتی خلاف واقعیت انجام داده و همین انتقادهای بی دلیل است که هنرمند را رفته رفته گوشه نشین و منزوی می کند.

    وی در ادامه افزود : بخش خصوصی هیچگاه سفارش سمفونیهایی چون “مقاومت”،”ایثار” و یا حتی “انقلاب” را به آهنگساز نمی دهد زیرا بخش خصوصی به فکر تامین منافع خودش است و می داند از ساخت و اجرای چنین آثاری سرمایه ای که صرف کرده باز نخواهد گشت بنابراین ارکسترسمفونیک تهران به عنوان ارکستری دولتی قطعاتی از این دست را اجرا می کند زیرا همه نوازنده های ارکستر زیر نظر وزارت ارشاد که یک نهاد وابسته به دولت است فعالیت می کند و من به عنوان یک هنرمند مستقل برای اجرای قطعات مناسبتی دعوت به کار می شوم و البته با کمال میل می پذیرم زیرا نمی توانم به صرف سفارشی بودن کار در خانه بنشینم و فعالیت نکنم.

    این آهنگساز در ادامه افزود : نفس ساخت آثار سفارشی بد نیست زیرا علاوه بر اجرای قطعه ای ارزنده یک عده نوازنده جوان ارکسترسمفونیک، دست اندرکاران این مجموعه و همچنین آهنگساز صاحب کار می شوند و در نهایت اشتغال و درآمد زایی ایجاد می شود. آهنگساز و نوازنده هر دو تحصیلات عالی موسیقی دارند و باید هنر خود و یا اجرای آثار به اصطلاح فاخر را به نمایش بگذارند و حالا اگر قطعات فاخر در بین مخاطب خریداری ندارد و یا از حوصله عامه مردم خارج است بحث دیگری است و باید آسیب شناسی شود.

    مجید انتظامی طرح سفارشی بودن آثار از سوی رسانه ها را عاملی برای ایجاد ذهنیت منفی در مخاطب دانست و گفت : طرح سفارشی بودن آثار که به کرات در رسانه ها مطرح می شود نوعی پیشداوری و ایجاد دافعه در ذهن مخاطب نسبت به اثر ایجاد می کند و همین نگاه منفی به خود آهنگساز نیز منتقل می شود و لطمه می بیند درحالی که من به عنوان یک آهنگساز باید زندگی کنم و آموخته های خود را به شکلهای مختلف مطرح کنم. اگر سفارشهایی از این دست به من داده می شود به این دلیل است که نوع آهنگسازیها به گونه ای است که مورد پسند مخاطب است و ارتباط بیشتری با این آثار برقرار می کنند و این استقبال به این معنا نیست که من فقط آثارس سفارشی می سازم بنابراین انتقادهای بی دلیل به لحاظ روحی به هنرمندان لطمه وارد می کند و نتیجه دیگری در برندارد.

    آهنگساز سمفونی “این فصل را با من بخوان” در ادامه به چرایی عدم فعالیت در حوزه موسیقی فیلم اشاره کرد و گفت : به هنر موسیقی فیلم مثل گذشته بها داده نمی شود و متاسفانه شاهد هستیم هر تازه واردی که خرده سوادی از هنر موسیقی دارد به عنوان آهنگساز مطرح می شود درحالی که در دوره ای از تاریخ هنر این سرزمین موسیقی فیلمهایی چون بای سیکل ران، دستفروش، ناصرالدین شاه آکتور سینما، از کرخه تا راین، بوی پیراهن یوسف و آثار ارزشمند دیگری ساخته می شد که هم در سینمای ایران و هم در موسیقی ماندگار بود اما در حال حاضر خبری از آن روزهای باشکوه نیست به همین دلیل ناگزیریم که به ساخت آثار سفارشی فاخر رو آوریم و از انجام این کار ناخشنود نیستم زیرا ساخت آثاری از این دست در جای خود خوب است. البته قبول دارم برخی از آثار سفارشی که ساخته شده آنقدر نازل بوده که نگاههای پر از سوءظن در مخاطب را ایجاد کرده است.

    وی در ادامه افزود : من به عنوان یک آهنگساز دلسوز از جان خود مایه می گذارم و زمانی که سفارشی را می پذیریم تمام انرژی و دانش خودم را به کار می گیرم تا اثر شایسته ای را ارائه دهم و ایرادی به ماهیت اثر وارد نباشد زیرا سعی می کنم سلیقه های مختلف هنر موسیقی را درنظر بگیرم و فضاهای تازه ای را هم در رنگ آمیزی صوتی و هم در سازبندی اثر ایجاد کنم.

    رهبر مهمان ارکسترسمفونیک تهران در پایان صحبتهای خود به ویژگیهای سمفونی”مقاومت” اشاره کرد و گفت : این سمفونی یکی از شاخص ترین آثار من است و نوع آهنگسازی این اثر به لحاظ فرم و فضا ملودی در نوع خود کم نظیر است. هنوز تمرینات ارکسترسمفونیک آغاز نشده است و قرار است پس از تعطیلات ارکستر از تاریخ ۱۳ شهریور تمرینات را آغاز کنیم در مجموع اجراهای سمفونی “مقاومت” تغییراتی ایجاد نشده اما قطعاتی از موسیقی کلاسیک که با حال و هوای این سمفونی متفاوت است و فضاهای دیگری از هنر موسیقی را تداعی می کند در کلیت اثر گنجانده ام.

    https://musiceiranian.ir/?p=2507
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *