«سهگاهوار» در دستگاه سهگاه با سنتور رضامهدوی و تار مهسا عظیمی نواخته و منتشر شده است.
به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، بداههنوازی، پیشدرآمد، چهارمضراب و رِنگ مخالف محتوای شنیداری آلبوم «سهگاهوار» به حساب میآید که همه آنها یکجا و به شکل یک قطعه بلند بیکلام در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. پیشتر آلبوم «افشار» با همکاری مهدوی و عظیمی منتشر شده است.
در بروشور این آلبوم به قلم مهسا عظیمی آمده است: «در روزگاری که دستگاه سهگاه و آواز افشاری کمتر به گوش میرسد و رو به فراموشی میرود و از طرف دیگر جای خالی آلبومهایی به شکل کاملاً بداهه که حس واقعی نوازندگان در استودیو سرلوحه کار قرار میگیرد، حس میشود. درصدد تولید مجموعهای شامل دو آلبوم، یکی در آواز افشاری و دیگری در دستگاه سهگاه برآمدم. در این مجموعه بداههنوازی اولویت ذهنیام بود. بداههنوازی، ساختن آنی جملات ملودیک و ریتمیک موسیقی است اما این کار مستلزم آن است که نوازنده یک نقشه و مسیر منطقی برای راهنمایی الهاماتش و ممانعت از انحراف گیجکننده داشته باشد و به غیر از داشتن تکنیک نوازندگی بتواند در لحظه و تشخیص زمان مناسب با شهامت و تصمیم سریع، ذهنیتش را بر جان ساز منتقا کند. البته تجمع این صفات در یک شخص قطعاً بدون اشکال نخواهد بود. تا به امروز آلبومهای متنوعی با ساختار موسیقی دستگاهی به شکل مهندسیوار طراحی و ضبط شده اما در طول این سالها آلبومی به شکل کاملاً بداهه کمتر شنیده شده است. به اعتقاد من این شیوه از بداههنوازی در جامعه موسیقی امروز ایران جای جلوهگری بیشتری برای نوازندگان دارد…»
دیدگاهتان را بنویسید