بهروز کریمی که بهعنوان پدر شعبده بازی ایران شهرت دارد سالهاست به واسطه اجراهایی که در سالهای قبل در برنامههای مختلف تلویزیونی داشته به چهره آشنایی برای مردم ایران به خصوص دهه شصتیها تبدیل شده است.
در این گفتگو کریمی بیشتر درباره فعالیتهایش در تئاتر و سینما، رویکرد جدیتر تلویزیون به برنامههای سرگرمیمحور مانند «عصر جدید» و حضور هنرجویانش و اعضای انجمن هنرمندان سرگرمیهای نمایشی در این برنامه، ماجرای سوت جادوییاش و تفاوت کارهایش با دیوید کاپرفیلد و کریس انجل دو شعبده باز شناخته شده جهانی سخن گفت.
به نظرتان بهترین شعبدهبازها چه کسانی هستند؟
از نظر من چارلی چاپلین و حتی ادیسون شعبدهبازان خوبی هستند!
چرا ادیسون؟
چون ادیسون برق را کشف کرده است. من به کسانی که کارهای عجیب میکنند، شعبدهباز میگویم. مثلاً هرکس خوب قلم بزند، شعبده باز است و یا به فوتبالیستها میگویند جادوگر چون کاری که میکنند آنقدر خوب است که انگار جادو میکنند.
در چند سال اخیر رویکرد تلویزیون در مورد تولیدات سرگرمیمحور تغییر کرده و علاقه بیشتری به ساخت چنین برنامههایی نشان میدهد که نمونهاش «خندوانه» و یا برنامههای استعدادیابی مثل «عصر جدید» است. نظرتان در مورد چنین رویکردی چیست؟
کاری که احسان علیخانی پیریزی کرده کار بسیار خوبی است و حتی معتقدم خیلی دیر انجام شده است. برنامههای با رویکرد سرگرمی همیشه بیننده خودش را داشته است و این مدل برنامههای استعدادیابی در همه جای دنیا وجود دارد. البته داورها باید در زمینه سرگرمیهایی که ارائه میشود سررشته داشته باشند و من اطلاع دارم بسیاری از هنرمندان ما به دلیل ناآشنایی داوران با کاری که آنها میکنند، در این مسابقه شرکت نکردهاند. مثلاً به این فکر کنید یک شعبده باز بخواهد کار بازیگران را داوری کند، خب معلوم است که اشتباه داوری میکند؛ چون چیزی از بازیگری نمیداند.
شعبدهبازهایی که در برنامه «عصر جدید» شرکت کردند از هنرجویان شما بودند؟
سعید فتحی روشن، هنرجوی من بوده و رشته منتال را پیش من یاد گرفته است. محمد حیدری و محمد خواجی که پازل زندگی را اجرا کردند و کامیار یاراحمدی معروف به خلیفه که نبضش را در برنامه متوقف کرد هم از اعضای انجمن هستند. کاری را که خلیفه روی صحنه انجام داد با مشورت من اجرا کرد؛ کاری که بسیار شگفتانگیز بود و حتی رکورد کریس انجل را هم زد اما متأسفانه داوران کار متفاوت او را درک نکردند.
دیدگاهتان را بنویسید