بردیا کیارس میگوید وقتی ارکستر ملی دو ماه است تمرین نکرده، معنیاش جز تعطیلی آن نیست.
به گزارش خبرآنلاین، کیارس که ۲۸ آذر ۱۳۸۹ به عنوان رهبر ارکستر ملی معرفی شد و پس از چند اجرای موفق، آخرین بار شهریور امسال در شیراز نیز چوب رهبری این گروه بزرگ موسیقی را به دست گرفت، از آنچه این روزها بر این ارکستر میگذرد، بیخبر است.
این رهبر جوان ارکستر ملی به خبرآنلاین میگوید: «بعد از اجرای شیراز، دو ماه میشود که ارکستر ملی تمرینی نداشته و حداقل تا دی نیز کنسرت یا برنامهای برای آن پیش بینی نشده است.»
او با اشاره به اینکه قرار بوده ارکستر ملی در تمام طول سال، حداقل هفتهای سه بار تمرین کند، میافزاید: «وقتی یک ارکستر برای مدتی تمرین نمیکند، معنیاش این است که تا اطلاع ثانوی تعطیل شده و برنامهای ندارد.»
بردیا کیارس با اعلام بیخبری از وضعیت فعلی و اینکه کسی از مسئولان با او تماس نگرفته است، ادامه میدهد: «ارکستر ملی یاید تمرینات مدام و مستمر داشته باشد، چرا که یک گروه مناسبتی نیست که در مواقع خاص روی صحنه برود و همیشه باید در اوج آمادگی بوده و بر اساس برنامههای سالانهاش پیش برود.»
این نوازنده و آهنگساز با اشاره به اینکه با عشق و انگیزه زیاد این کار را بر عهده گرفته و امید داشته تا ارکستر ملی از سوی مدیران به خوبی پشتیبانی شود، تاکید میکند: «اینکه تمرینهای گروه نوازندگان را تعطیل کنیم و بگوییم چون کاری نکردهاید، حقوقی هم نمیگیرید، تنها باعث دلسردی هنرمندان میشود و در آینده کاری ارکستر ملی تاثیر منفی میگذارد.»
کیارس ضمن آنکه شرایط دیگر ارکسترهای بزرگ زیر مجموعه وزارت ارشاد را هم خوب ارزیابی نمیکند، میگوید: «با وجود تمام تواناییها و زحمات استادم، آقای نادر مرتضیپور به عنوان رهبر، ارکستر سمفونیک تهران هم مثل ارکستر ملی در جایگاه اصلیاش قرار ندارد و در دو سال گذشته کنسرتی از آثار بزرگ کلاسیک را برگزار نکرده است.»
او میافزاید: «متاسفانه با ارکستر سمفونیک تهران دارند مسافر کشی میکنند. چرا که به هر مناسبتی، برنامهای برایش تدارک میبینند که در راستای هدف اصلی تاسیس آن نیست.»
بردیا کیارس با اشاره به اینکه مدیران میآیند و میروند، ادامه میدهد: «این رویه مسئولان تنها باعث میشود خاطره بدی از آنان به یاگار بماند و زحمت مدیران بعدی را زیادتر میکند، چرا که باید کارها را از نو آغاز کنند.»
رهبر ارکستر ملی با ابراز تاسف از شرایط فعلی نوازندگان ایرانی تاکید کرد: «یک زمانی در ارتباط با فرار مغزها و چهرههای باتجربه موسیقی هشدار میدادیم که حالا این نگرانی گسترش یافته و امروز باید نگران از دست دادن استعدادهای جوان باشیم که با وضعیت فعلی شرایط مناسبی برای کارشان فراهم نیست.»