×
×

نفس تازه‌ای از موسیقی آذربایجان در «تالار وحدت» دمیده شد

  • کد نوشته: 238617
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۲۴ام اسفند ۱۳۹۷
  • ۰
  • مدیر برگزاری کنسرت «دلنوازان آذربایجان» در تشریح حال و هوای اجرای این برنامه در تالار وحدت طی روزهای پایانی هفته گذشته از اجرای یک موسیقی متفاوت با حضور استادان مطرح سخن گفت.

    نفس تازه‌ای از موسیقی آذربایجان در «تالار وحدت» دمیده شد
  • مدیر برگزاری کنسرت «دلنوازان آذربایجان» در تشریح حال و هوای اجرای این برنامه در تالار وحدت طی روزهای پایانی هفته گذشته از اجرای یک موسیقی متفاوت با حضور استادان مطرح سخن گفت.

    دامون شش بلوکی پژوهشگر و مدیر برگزاری کنسرت «دلنوازان آذربایجان» در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به برگزاری با کیفیت این کنسرت که چهارشنبه‌شب ۲۲ اسفندماه با همکاری انجمن موسیقی ایران در تالار وحدت تهران برگزار شد، توضیح داد: در این کنسرت که به سرپرستی، آهنگسازی و خوانندگی فرامرز گرمرودی میزبان مخاطبان موسیقی بود الشن منصوراف نوازنده کمانچه، علی آقا سعدی اف نوازنده تار، شیرزاد فتحعلی اف نوازنده بالابان، سرنا و توتک، کامران کریم اف نوازنده نقاره آذربایجانی، حسام‌الدین عزیزاف نوازنده بم نقاره، هاشیم غالب اف نوازنده بم تار، فرید بابایف نوازنده بم کمانچه گروه اجرایی را تشکیل می‌دادند. که خوشبختانه این اجرا با تکیه بر قدرت نوازندگان جهانی موسیقی کشور آذربایجان که اسامی آن‌ها را معرفی کردم مخاطبان شاهد یک اجرای بسیار مستحکم و خوبی بودند.

    وی درباره قطعات اجرا شده کنسرت که طی دو بخش به مخاطبان عرضه شد، بیان کرد: همنوازی گروه اجرای بر اساس قطعات فولکلور، درآمد و رنگ همایون شوشتری، تصنیف «نیمه گئتدین» با شعری از حسین جاوید و آهنگسازی فرامرز گرمرودی، در آمد سه گاه، رنگ و تصنیف «منیم جانوم» با شعر و آهنگ فرامرز گرمرودی، در آمد دشتی، رنگ و تصنیف «چاره نئدیر» با شعر و آهنگ فرامرز گرمرودی آثاری بودند که در بخش اول کنسرت به مخاطبان ارائه شد. در بخش دوم نیز موغام راست شامل درآمد، رنگ و تصانیف با اشعار فضولی، علی آقا واحد، ایلقار فهمی و فرامرز گرمرودی با آهنگسازی فرامرز گرمرودی پیش روی مخاطبان قرار گرفت، این در حالی بود که رضا پرویز زاده، محمد امین اکبرپور، پروین بهمنی، رضا مهدوی، سیامک جهانگیری از جمله هنرمندانی بودند که در برنامه حضور داشتند.

    شش بلوکی درباره ویژگی‌های این آنسامبل گفت: آنسامبل دلنوازان آذربایجان یا «کونول آنسامبلی» از گروه مطرح موسیقی کشور آذربایجان است که بسیاری از منتقدان و پژوهشگران مطرح موسیقی این کشور در نقدهای خود از ایجاد یک نفس تازه در موسیقی آذربایجان برای توصیف این گروه استفاده می‌کنند. به هر حال همان گونه که قبلاً هم اشاره کرده بودم این گروه معتبر موسیقی جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر به سرپرستی استاد فرامرز گرمرودی «موغام شور»، «موغام همایون» و «موغام چهارگاه» را برای مخاطبان موسیقی مقامی اجرا کرده بود این در حالی است که اضافه کردن آنسامبلی از سازهای بم از جمل بم تار، بم کمانچه و حتی بم نقاره صدادهی ارکستر را بزرگ‌تر نشان می‌دهد که در کنسرت اخیر تهران نیز این موضوع مشهود بود و امیدوارم مخاطبان از برنامه راضی بوده باشند.

    https://musiceiranian.ir/?p=238617
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *