×
×

عکس ها از عبدالله حیدری

  • کد نوشته: 22603
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۸ام شهریور ۱۳۹۱
  • ۱ دیدگاه
  • همایون شجریان نخستین تجربه آواز با ساز تنبور را به آهنگسازی سهراب پورناظری همراه با گروه تازه تاسیس خود به نام “سیاوش” از ششم تا هشتم مهرماه در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود. به گزارش خبرنگار مهر، همایون شجریان خواننده گروه تازه تاسیس “سیاوش” با اعلام این خبر در نشست رسانه ای […]

  • همایون شجریان نخستین تجربه آواز با ساز تنبور را به آهنگسازی سهراب پورناظری همراه با گروه تازه تاسیس خود به نام “سیاوش” از ششم تا هشتم مهرماه در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود.

    به گزارش خبرنگار مهر، همایون شجریان خواننده گروه تازه تاسیس “سیاوش” با اعلام این خبر در نشست رسانه ای که صبح امروز با حضور سهراب پورناظری و محمد حسین توتونچیان برگزار شد درباره دلایل تشکیل این گروه موسیقی گفت: پیش از این با سهراب پورناظری در گروه همنوازان حصار همکاری داشته ام. اما هیچگاه فرصتی ایجاد نشده بود که به شکل مستقل با این آهنگساز همکاری داشته باشم، از سوی دیگر قصد داشتم گروه تازه ای تشکیل دهم که این گروه در راستای فعالیت‌های خودم باشد، درست مانند گروه موسیقی”آوا” سالها پیش پدر تشکیل داده اند که برخی از فعالیت های خود در قالب این کنسرت روی صحنه برده اند.

    وی در ادامه افزود: از همین رو درنظر داشتم تا گروه ثابتی را تشکیل دهم تا آهنگسازان جوان با ایده‌های تاره به همراهی نوازنده های خوب موسیقی ایران اجرای برنامه داشته باشند. یکی از انگیزه هایی که اسم این گروه موسیقی را “سیاوش” گذاشتم این بود که پدرم از ۵۰ سال پیش که فعالیت خود در عرصه آواز را به طور حرفه ای آغاز کرده بود با اسم “سیاوش” معرفی شد، به همین دلیل است که اسم گروه را به پاس قدردانی از پدر به این نام گذاشتم و تازه ترین کنسرت خود را با این عنوان روی صحنه خواهیم برد.

    این خواننده جوان درباره همکاری با سهراب پورناظری گفت: همراهی با سهراب پورناظری و همچنین اجرای آثاری از پورناظری بزرگ “کیخسرو پورناظری” فرصت مغتنمی برای من بود.در ابتدای صحبت با سهراب پورناظری آثار خاصی دیده می شد و این آثار انگیزه ای شده تا پایه اولیه برگزاری این کنسرت بنا گذاشته شد و بعد سه تصنیف و تنبور و چند آواز دیگر نیز اضافه کردیم.

    در ادامه این نشست سهراب پورناظری درباره اجرای قطعات این اجرا گفت: این کنسرت که با عنوان” آیینه ها” برگزار می شود در دو بخش روی صحنه می روددر بخش نخست سه نوازی سازهای تنبور،کنتباس ،عود و سازهای کوبه ای روی صحنه می رود و د ر بخش دوم این اجرا آواز در اصفهان و دستگاه نوا بدون آنتراکت اجرا می شود. کلام آوازی در این اجرا از خیام، حافظ و مولانا اسن و اشعار تصنیف ها هم از هومن کیایی و مهسا زمانیان خواهد بود.

    وی در پاسخ به این سئوال که همنشینی سه ساز تنبور به عنوان یکی از سازهای موسیقی مقامی، کنتباس به عنوان یکی ساز موسیقی کلاسیک و عود به عنوان ساز موسیقی ردیف در اجرا با چه فرمی شنیده می شود گفت: بهترین عنوانی که برای بخش سازی این کنسرت می توان گذاشت این است که من به شخصه در شیوه آهنگسازی خود تصور و برداشت های روزمره خود از زندگی را به دور از هیجان های معمول که آهنگسازی رایج معمول  است و بسیار پخته تر از گذشته و با در نظرگرفته ایدئولوژی و جهان بینی سه شاعر مختلف خیام ، حافظ و مولانا آهنگسازی کرده ام.در واقع من هیچ زمان نقشه راه برای آهنگسازی ندارم و براساس احساسات درونی خود با فرم نوین کار می کنیم.

    پورناظری  در ادامه افزود: در بخش آوازی هم از قطعه اول که کاری از پدرم با عنوان” یاوران” است آغاز کرده ام. فضای کار در این بخش از قالب کاملا سنتی آغاز و به فضای موسیقی امروز می رسد در این بخش فرم اجرا وقادار به موسیقی ایران است .

    همایون شجریان در ادامه این نشست درباره نخستین تجربه خود در حوزه آواز و همراهی با ساز تنبور به عنوان یک ساز موسیقی مقامی و محبوب گفت: این تجربه را در مجموع تمرین هایی که داشتم بسیار دوست داشتم. ضمن اینکه همراهی من با ساز تنبور ۲۰ دقیقه است و حال اینکه این همراهی با ساز کنتباس است که فضای باس را ایجاد می کند و درعین حال ساز عود هم در ترکیب این همراهی قرار دارد.حال اینکه اگر فضای موسیقایی تنبور بیش از بیست دقیقه بود شاید نمی توانستم ازپس آن برآییم .

    در ادامه صحبت های شجریان ، پورناظری چنین تاکید کرد: در صحبت ها به محبوبیت ساز تنبور اشاره شد که لازم می دانم این توضیح را بدهم که ساز تنبور اولین بار با گروه موسیقی شمس و فعالیت هایی که پدرم درعرصه موسیقی مقامی روی این ساز انجام داد معرفی شد. در واقع ساز تنبور از بعد از فعالیت های موسیقایی پدرم در جایگاه ویژه ای قرار گرفت. در این اجرا هم تنبور نوازی در دستگاه نوا و آواز اصفهان است اما برداشت من از این ساز در این اجرا برداشت یک موزیسین چند بعدی از موسیقی است.

    در ادامه این نشست همایون شجریان در پاسخ به این سئوال که آیا سه شب اجرا در دو سانس متفاوت به اجرا لطمه وارد نمی کند گفت: ترجیح من برای اجرا این است هر شب یک اجرا داشته باشم اما اجرای دو سانس در روز از کیفیت کار کم نمی‌کند و من به عنوان خواننده شرایط اجرای خوب و یا کیفیت را فراهم می کنم.

    در پایان این نشست محمد حسین توتوتچیان درباره کم و کیف فروش بلیت های این کنسرت گفت: هنوز تبلیغات و نشست مطبوعاتی ما برگزارنشده بود که مجموع بلیت های این کنسرت به پایان رسید و برای اینکه اجرای این کنسرت به بازار سیاه کشیده نشود ۸ مهرماه را نیز برای اجرا درنظر گرفته ایم که ۸۰ درصد از کل بلیت های روز پایانی کنسرت نیز به اتمام رسیده است.

    لازم به ذکر است قیمت بلیت های این کنسرت از ۲۵ تا ۸۰ هزارتومان قسمت گذاری شده است.

    عکس / عبدالله حیدری

     

    https://musiceiranian.ir/?p=22603
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *