×
×

فضای رقابتی موسیقی به بخش خصوصی می‌رود

  • کد نوشته: 222698
  • 28 دی 1397
  • ۰
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که استدلال دست‌اندرکاران جشنواره موسیقی فجر بر این است که آن را غیر رقابتی برگزار کنند و حوزه رقابتی را به بخش خصوصی بدهند. او با این حال گفت که نسبت به این استدلال قضاوتی ندارد.

    فضای رقابتی موسیقی به بخش خصوصی می‌رود
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که استدلال دست‌اندرکاران جشنواره موسیقی فجر بر این است که آن را غیر رقابتی برگزار کنند و حوزه رقابتی را به بخش خصوصی بدهند. او با این حال گفت که نسبت به این استدلال قضاوتی ندارد.

    سیدعباس صالحی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ درباره حذف جایزه باربد از جشنواره موسیقی فجر گفت: بنده در فضای جشنواره موسیقی بلکه در همه جشنواره‌ها به مسیری که دبیرخانه حرکت می‌کند احترام می‌گذاریم،  سعی کردم به عنوان وزیر دخالت حداقلی را در این حوزه داشته باشم تا به نظر نرسد که مسیر با یک نگاه دستوری از بالا حرکت می‌کند، البته استدلال دبیرخانه موسیقی بر این بود که جشنواره موسیقی ما غیر رقابتی است. من قضاوتی درباره این استدلال ندارم.

    او ادامه داد: برخی جشنواره‌ها رقابتی هستند که در یک فضای رقابتی آثار در کنار هم قرار می‌گیرد اما در جشنواره موسیقی فجر دوستان تاکید داستند فضای غیر رقابتی حفظ شود و فضای رقابتی را به بخش خصوصی بدهیم. حوزه رقابتی حوزه سلیقه‌ها است.

    صالحی با بیان این که جدول جشنواره را به او ارائه کردند و آماده است، اظهار کرد: جشنواره‌ها متفاوتند برخی رقابتی تعریف می‌شوند برخی هم غیر رقابتی. جشنواره موسیقی غیر رقابتی تعریف شده است.

    او گفت: اجمالا استدلال به این شکل بود که ما جشنواره موسیقی فجر را به شکل غیر رقابتی حفظ کنیم و بخش رقابتی را به بخش خصوصی بدهیم. عملا در هر گونه انتخابی، نوعی سلیقه و داوری وجود دارد. استدلال ما این بود فضای دولتی را از نمره دادن در حوزه موسیقی دور کنیم.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به این که چرا در برنامه‌های موسیقایی حضور کمرنگ‌تری دارد و آیا امسال در اجراهای سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا می‌کند، گفت: من سال گذشته در جشنواره حضور داشتم و امسال هم حضور خواهم داشت.

    صالحی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره نبود و ایجاد فضای شغلی برای هنرجویان و دانشجویان رشته موسیقی اظهار کرد: این موضوع شاید با آن چیزی که باید وجود داشته باشد، فاصله داریم اما ما یک گردش نسبتا رو به رشد را در فضای موسیقی ایرانی داریم. ممکن است بگوییم همه گروه‌ها و افراد یکسان از این فضا استفاده نمی‌کنند، امروز مبلغی بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان گردش سالانه موسیقی ایرانی است. نمی‌خواهم بگویم به همه به یک شکل برمی‌گردد اما به هر حال گردش مالی را در فضای موسیقی داریم.

    او که در حاشیه جشن صد سالگی هنرستان موسیقی با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد: آن چه به نظر می‌آید ما باید برای آن تلاش کنیم در دو قسمت است، گردش مالی در موسیقی باید ارتقا پیدا کند یعنی مصرف ما در موسیقی باید به نحوی باشد که این گردش مالی را ارتقا بدهد، بخش دیگر این است که باید فضاهای متفاوتی را برای عرضه موسیقی که بتواند گردش مالی را بالا برد باید فراهم شود. یکی از حوزه‌های آن هم بحث پردیس‌های مجازی و فرصت‌های مجازی حضور گروه‌های موسیقی است. ما تا بخواهیم به سمت احداث سالن‌ها برویم زمان خواهد برد. فضایی که بتواند سریعا فرصتی را ایجاد کند تا گروه‌های موسیقی به گردش مالی برسند استفاده از پردیس‌ها و فضاهای مجازی است.

    صالحی همچنین درباره آموزش موسیقی بیان کرد: به نظر می‌رسد در حوزه آموزش‌های پایه موسیقی که می‌تواند مبنایی برای موسیقی آینده ایران باشد باید بیش از آن چه الان هست، جدی عمل کنیم. اگر دنبال یک موسیقی قوی و ناب ایرانی هستیم، حتما از پایه آغاز می‌شود، پس باید روی پایه کار کنیم. سابقه صد سالگی هنرستان موسیقی ایران اعتباری به موسیقی کلاسیک و آموزشی ما داده که حتما می‌توان روی این اعتبار حساب کرد و نباید آن را دست کم بگیریم و تداوم این موضوع را داشته باشیم.

    او ادامه داد: ما گفت‌وگوهایی را با آموزش و پرورش آغاز کرده‌ایم. هنرستان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پایگاه قابل توجهی برای هنر متعالی و متفاوت ایرانی بوده‌اند. وقتی به سابقه‌ها نگاه می‌کنیم هنرستان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از انقلاب اسلامی یک پایگاه جدی برای رشد موسیقی ایرانی در شاخه‌ها متنوع بوده است، همچنین بخشی از هنر معاصر ایرانی مدیون هنرستانهایی است که برخی با قدمت صد ساله و برخی با قدمت کمتر وجود دارند.

    وزیر ارشاد گفت: متاسفانه به نظر می‌آید به خاطر پاره‌ای از ناهماهنگی‌هایی که بین وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش وجود دارد، نقطه‌های تلاقی خوبی برقرار نشده است. اخیرا نامه‌نگاری‌ها و صحبت‌های مقدماتی انجام شده است با این نگاه که چگونه می‌توانیم هنرستان‌ها را به عنوان یک پایگاه جدی هنر ایرانی قرار بدهیم. امیدواریم گفت‌وگوهایی که با وزارت آموزش و پرورش داریم فرصتی را ایجاد کند تاتوجه مضاعفی به هنرستان‌های موسیقی داشته باشیم.

       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *