×
×

به درخواست خانواده زنده یاد فرهاد و با صدور دستور موقت دادگاه عمومی تهران

  • کد نوشته: 21827
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱ام شهریور ۱۳۹۱
  • ۶ دیدگاه
  • در پی طرح دعوی از سوی خانواده مرحوم «فرهاد مهراد» در مجتمع قضایی شهید صدر تهران به خواسته منع پخش آثار این خانواده، شعبه ۸۰ دادگاه عمومی حقوقی این مجتمع دستور موقت مبنی بر منع پخش آثار «فرهاد» از کلیه کانال‌های رادیو و تلویزیون صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد

  • در پی طرح دعوی از سوی خانواده مرحوم «فرهاد مهراد» در مجتمع قضایی شهید صدر تهران به خواسته منع پخش آثار این خانواده، شعبه ۸۰ دادگاه عمومی حقوقی این مجتمع دستور موقت مبنی بر منع پخش آثار «فرهاد» از کلیه کانال‌های رادیو و تلویزیون صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد.

    محمدصالح نیکبخت وکیل مدافع خانواده “فرهاد مهراد” در نشستی با بیان اینکه دستور موقت دادگاه در این زمینه مانند همه احکام دیگر لازم‌الاجراست، گفت: دستور موقت دادگاه مبنی بر منع پخش آثار مرحوم “فرهاد مهراد” از کلیه کانال‌های رادیو و تلویزیون حدود ۱۰ روز پیش به صداوسیما ابلاغ شده و همه کانال‌های سیما و همچنین همه کانال‌های رادیو از پخش صدا و سیمای “فرهاد” و آهنگ‌های او در این کانال‌ها ممنوع شده‌‌اند.

    وی تصریح کرد: اگر صداوسیما احکام قانونی را اجرا نکند همان‌طور که در قانون مجازات اسلامی هم وجود دارد می‌توان مدیرانی که از اجرای این دستور مرجع قضایی خودداری کنند را تحت تعقیب کیفری قرار داد ولی پیش از همه چیز به جای این اقدامات من متاسف هستم که باید بگویم صداوسیما نه تنها قانون را اجرا نمی‌کند بلکه به طور غیرقانونی و بدون اجازه وراث مرحوم “فرهاد”، آثار او را پخش می‌کند.

     وکیل مدافع خانواده “فرهاد” با بیان اینکه این مساله دستبرد به حقوق معنوی و فرهنگی و صنفی هنرمندان است، افزود: صداوسیما از این موضوع پا را فراتر گذاشته و از اجرای حکم دادگاه هم که به موجب رای شماره ۴۰۲ حدود ۱۰ روز پیش به آنان ابلاغ شده خودداری کرده است و ما ناگزیر شدیم که این موضوع را به اطلاع مردم شریف ایران به ویژه هواداران صدای “فرهاد” برسانیم و نیز سایر هنرمندان کشور را از ظلمی که به آنان و “فرهاد” در صداوسیما یا سایر مراکز فرهنگی می‌رود، مطلع کنیم.

    نیکبخت یادآور شد: این دستور موقت برای همه کانال‌های رادیو و تلویزیون سازمان صداوسیما لازم‌الاجراست و به طور طبیعی چون می‌بایستی دفتر حقوقی صداوسیما این موضوع را به اطلاع مدیران همه شبکه‌ها و کانال‌ها می‌رساند و ظاهرا نرسانیده‌اند، طبق قانون این حق برای ما وجود دارد که متخلف را مورد تعقیب قانونی قرار دهیم.

    وی تصریح کرد: اگر تاکنون این کار را انجام نداده‌ایم صرفا به این جهت است که بزرگ‌ترین مجازات برای یک تشکیلات فرهنگی و علمی بی‌اعتمادی مردم است.

    وکیل مدافع خانواده “فرهاد” گفت: اگر چنین وضعی ادامه پیدا کند ناگزیریم به درخواست خانم پوران گلفام همسر “فرهاد” شکایت کیفری را نیز مطرح کنیم.

     نیکبخت با بیان اینکه پیگیری این موضوع به چهار سال پیش برمی‌گردد، یادآورشد: در اواخر پاییز ۸۷ برای اولین بار طی نامه‌ای از صداوسیما درخواست کردم که با توجه به قانون حق مولفین و مصنفین ـ که حدود ۵۰ سال از تصویب آن می‌گذرد و صداوسیما باید مروج آن باشد ـ نسبت به انتشار صدای فرهاد و آهنگ‌های او با رعایت حق قانونی ورثه اقدام کنند.

    وی ادامه داد: متعاقب این امر طی نامه‌ای که صداوسیما برای خانم فرهاد فرستاد، درخواست کردند که ایشان برای مذاکره در این مورد به صداوسیما مراجعه کنند لذا هر چند این مکاتبه از طرف اینجانب صورت گرفته بود و بایستی من طرف مذاکره می‌بودم، صداوسیما نامه را مستقیما برای خانم گلفام فرستاد.

    وکیل مدافع خانواده “فرهاد” گفت: ما با ارسال اظهارنامه قانونی از سازمان صداوسیما درخواست کرده بودیم که بدون هماهنگی با خانم پوران گلفام و همچنین وکیل برادر و خواهر “فرهاد”، هیچ اقدامی به عمل نیاورد و صداوسیما آهنگی از او پخش نکنند.

    نیکبخت اظهار کرد:‌ به دنبال این نامه در اواخر زمستان ۸۷ جلسه‌ای در اداره‌کل حقوقی صداوسیما برگزار کردیم و در آن کارشناسان حقوقی اداره با حسن نیت از ما خواستند که پیشنهادات خود را اعلام کنیم، لذا خانم گلفام و آقای کاشی‌گر با مشورت و همراهی با کارشناسان مرکز موسیقی ایران و دوستانی که در این مورد صاحب‌نظر بودند یک پیشنهاد معقول را در این مورد به اینجانب ارائه کردند و من نیز این پیشنهاد را طی نامه‌ای به صداوسیما ارسال کردم.

    وی افزود: اگر قبلا صداوسیما به نامه‌های ما حداقل از طریق مکاتبه یا تلفن به خانم گلفام پاسخ می‌داد متاسفانه این بار اصلا جوابی داده نشد و من چون چنین وضعی را پیش‌بینی می‌کردم همه مکاتبات را از طریق پست سفارشی انجام دادم تا صداوسیما مانند الان که پخش آهنگ‌های فرهاد را انکار می‌کند، بعدا نگوید مکاتبه‌ای انجام نشده است.

    وکیل مدافع خانواده “فرهاد” با بیان اینکه ما مجبور شدیم علیه صداوسیما شکایت کنیم، گفت: خانواده فرهاد نظر به مساله مادی ندارند ولی قبل از هر چیز آنچه که از همه بیشتر اهمیت دارد احترام به قانون و حفظ حقوق دیگران است زیرا مطمئنم صداوسیما تنها در مورد فرهاد این اقدام را نمی‌کند بلکه در مورد همه هنرمندان در رشته‌های مختلف ـ چه آنها که زنده‌اند و چه آنها که فوت کرده‌اند ـ همین اقدام را می‌کند و بالاخره کسی باید در این زمینه متوسل به قانون شود.

    نیکبخت با بیان اینکه به همین جهت هم ما شکایت کردیم و هنوز هم نظر خانواده فرهاد همان نظر قبلی است، ادامه داد: می‌توان این موضوع را با مذاکره و جلب نظر کارشناسان مرکز موسیقی ایران و ریاست محترم این مرکز با تعیین حق و حقوق خانواده فرهاد در مورد پخش آثار او حل و فصل کرد.

    وی اظهار کرد:‌ البته خود ما از اینکه مردم ما ممکن است از شنیدن صدای فرهاد محروم شوند ناراحتیم و امیدواریم صداوسیما نه تنها به این خاطر بلکه در همه موارد با رعایت قانون عمل کند نه اینکه مانند نوار فروشان غیرقانونی و یا کسانی که سی‌دی‌ها را کپی می‌کنند آثار فرهاد و سایر هنرمندان کشور را بدون حفظ حقوق آنان پخش کنند.

     وکیل مدافع خانواده “فرهاد” همچنین گفت که پس از صدور دستور موقت از سوی شعبه ۸۰ دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی شهید صدر تهران، این شعبه برای ورود به ماهیت این پرونده وقت رسیدگی در مهرماه سال جاری تعیین کرده است.

    نیکبخت تصریح کرد: سازمان صداوسیما در لایحه‌ای که به تاریخ ۹۱/۴/۱۹ تسلیم دادگاه کرده از اصل انکار کرده است که کانال‌های صداوسیما، صدا و آهنگ‌های فرهاد را منتشر می‌کند لذا من در اینجا از همه مردم تقاضا دارم چنانچه لازم باشد و درخواست شد برای ادای شهادت در مورد اینکه چه زمان‌هایی آثار فرهاد از صداوسیما پخش شده و آنها را شنیده‌اند در دادگاه حضور یابند.

    وی افزود: خوشبختانه در این مدت ده‌ها مورد با ذکر روز، ساعت و حتی دقیقه و نام، پخش آثار فرهاد از صداوسیما به ما اطلاع داده شده است و من از اینکه صداوسیما چنین موضوعی را منکر می‌شود تاسف می‌خورم.

    به گزارش ایسنا، نیکبخت هم‌چنین در مورد صحبت‌های مطرح شده پیرامون “موسسه خانه فرهاد” گفت: یکی از شرکای “موسسه خانه فرهاد” اظهاراتی چه علیه خانواده فرهاد و چه علیه من یا آقای کاشی‌گر مطرح کرده است که ما در این مورد سکوت کردیم و نمی‌خواستیم به این موضوعات پاسخ دهیم ولی برای اطلاع شما به استحضار می‌رسانیم که در ۲۲ اردیبهشت ۸۸ مطابق حکمی که از شعبه ۱۰۹ دادگاه حقوقی مجتمع قضایی عدالت صادر شد و اتفاقا ریاست آن مجتمع تصدی پرونده را به عهده داشتند حکم به انحلال موسسه فرهنگی هنری خانه فرهاد داده شد و دیگر چیزی به نام موسسه فرهنگی هنری خانه فرهاد وجود ندارد.

    وی ادامه داد: لذا هر یک از اعضای آن موسسه ادعایی در این مورد داشته باشند از پایه بی‌اساس است زیرا چنین موسسه‌ای منحل اعلام شده و حکم دادگاه هم قطعی شده است. لذا هرگونه ادعایی به هر جهت و به هر نامی و با هر انگیزه و داعیه‌ای به نام “موسسه فرهنگی و هنری خانه فرهاد” در مجامع توسط اعضای سابق موسسه مطرح شود غیرقانونی است و در حال حاضر همه اموال و یادگارهای فرهاد در موزه سینما و در تشکیلاتی به نام خانه فرهاد ـ بدون اینکه عنوان موسسه فرهنگی و هنری داشته باشد ـ تجمیع شده و حفظ می‌شود.

    وکیل مدافع خانواده “فرهاد” اظهار کرد: امسال نیز به علت همزمانی سالگرد فوت فرهاد با تشکیل اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها و نزدیکی باغ فردوس به محل اجلاس، این مراسم به روز شنبه چهارم شهریور ماه سال جاری موکول شده است و من از طرف خانواده فرهاد مراتب سپاسگزاری خود را از مسئولین موزه سینما به ویژه استاد ارجمند جناب آقای عزت‌الله انتظامی اعلام می‌کنم.

    https://musiceiranian.ir/?p=21827
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *