×
×

«موسیقی، غذای روح» کتاب شد/ خاطره‌ای از همایون خرم

  • کد نوشته: 217657
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۰ام دی ۱۳۹۷
  • ۰
  • «موسیقی، غذای روح» عنوان یک اثر تالیفی است که با نگاه روانشناختی به موجودیت هنر موسیقی و تاثیر آن بر زندگی و روح انسان در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

    «موسیقی، غذای روح» کتاب شد/ خاطره‌ای از همایون خرم
  • «موسیقی، غذای روح» عنوان یک اثر تالیفی است که با نگاه روانشناختی به موجودیت هنر موسیقی و تاثیر آن بر زندگی و روح انسان در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

    کامران همت پور نویسنده کتاب «موسیقی، غذای روح» در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جزییات این کتاب توضیح داد: من از همان دوران طفولیت در خانواده ای بزرگ شدم که هم پدر، هم مادر و هم نزدیکانم همگی اهل موسیقی بودند و این موضوع باعث شد به خودی خود جذب این هنر ارزشمند شوم و در دورانی که موسیقی را به صورت جدی نزد بزرگانی چون استاد امیراشرف آریانپور، استاد جلال ذوالفنون و استاد همایون خرم فرامی‌گرفتم این شیفتگی دوچندان و موسیقی برایم غذای روح شد.

    وی ادامه داد: من همچنان بر این باورم که موسیقی می تواند به مثابه یک غذای روح مورد استفاده قرار گیرد و اتفاقا بر همین اساس بود که مطالعات خود را در این زمینه آغاز کردم و با همراهی و همکاری صمیمانه استاد پناهی از متخصصان روانشناسی به چارچوبی دست پیدا کردیم که بتوانیم این مطالعات را در قالب تجربه اجرایی به مخاطبان معرفی کنیم از این رو از مدت ها پیش کار تالیف کتاب را آغاز کرده و عمده تمرکز خودم را روی تاثیر «موسیقی بر روح» و «روح بر موسیقی» گذاشتم که نتیجه اش همین اثری شد که با عنوان «موسیقی غذای روح» در بازار موسیقی عرضه شده است.

    این تهیه کننده آثار موسیقایی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در ابتدای تالیف کتاب تلاش شده تا نگاه مختصری به تاریخ موسیقی درجهان و ایران داشته و سپس به معرفی سازهای ایرانی بپردازیم. بررسی علمی تاثیر موسیقی روی موجودات زنده از جمله مغز انسان و بررسی تاثیر موسیقی روی گیاهان و اینکه چه موسیقی خوب است و چه موسیقی بد از جمله نکات دیگری است که در این کتاب به آن پرداخته شده و امیدوارم بتواند اثر پژوهشی قابل قبولی برای علاقه مندان موسیقی باشد.

    همت پور در پایان تصریح کرد: سال ها پیش وقتی استاد همایون خرم در قید حیات بود، متوجه شد که من روی کتابی با عنوان «موسیقی، غذای روح» کار می کنم و به همین دلیل گفت «مادرم همیشه می گفت موسیقی غذای روح است و این جای خوشحالی و البته شگفتی است که تو مشغول تالیف کتابی با این عنوان هستی». به هر حال این کتاب با تمرکز روی نکات روانشناختی حوزه موسیقی نوشته شده و امیدوارم به گونه ای برای مخاطبان ارائه شود که حتی مخاطبان غیرتخصصی موسیقی نیز به اهمیت حضور موسیقی در زندگی انسان ها پی ببرند.

    https://musiceiranian.ir/?p=217657
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *