×
×

از هفتم تا نهم مرداد در استادیوم تنیس ورزشگاه انقلاب

  • کد نوشته: 2155
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲ام مرداد ۱۳۸۹
  • ۳ دیدگاه
  • موسیقی ایرانیان – مهناز تقی زاده: قطعه سیمرغ آخرین اثر حمید متبسم به خوانندگی همایون شجریان و اجرای ارکستر بزرگ سازهای ملی به رهبری محمرضا درویشی در روزهای هفتم تا نهم مرداد ماه در استادیوم تنیس ورزشگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد و فروش بلیت این برنامه از ساعت ده صبح روز دوشنبه در سایت شجریان و سه مرکز فروش بلیت آغاز خواهد شد

  • موسیقی ایرانیان – مهناز تقی زاده: قطعه سیمرغ آخرین اثر حمید متبسم به خوانندگی همایون شجریان و اجرای ارکستر بزرگ سازهای ملی به رهبری محمرضا درویشی در روزهای هفتم تا نهم مرداد ماه در استادیوم تنیس ورزشگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد و فروش بلیت این برنامه از ساعت ده صبح روز دوشنبه در سایت  شجریان و سه مرکز فروش بلیت آغاز خواهد شد.
    به گزارش روابط عمومی پروژه سیمرغ (simorq.org)؛ تصنیف این اثر که برای ارکستر بزرگ سازهای ملی ایران٬ گروه کر و خواننده نوشته شده حدود پنج سال به طول انجامیده و مراحل تمرین ارکستر با حضور حدود چهل نوازنده و خواننده از آبان ماه سال گذشته آغاز شده است.
    اولین اجرای سیمرغ در روزهای هفتم تا نهم مرداد در استادیوم تنیس مجموعه ورزشی انقلاب به روی صحنه خواهد رفت. در این اجراها ارکستر سازهای ملی به همراهی گروه کر و رهبری محمدرضا درویشی و خوانندگی همایون شجریان ابتدا قطعه سیمرغ را اجرا خواهند کرد. این قطعه در شش قسمت داستان زال و سیمرغ را روایت خواهد کرد. این قطعه با دیباچه‌ای برای ارکستر و گروه کر آغاز شده و دربخش دوم که «زادن زال» نام دارد؛ داستان تولد زال نقل می‌شود. در بخش‌های بعدی این قطعه که به ترتیب «سام و زال»٬ «سیمرغ و زال» و «بازگشت زال» نام دارد٬ داستان زندگی زال و رهاشدن او در البرز کوه٬ مراقبت سیمرغ از او و رشد و نمو زال نقل می‌شود تا جایی که زال جوانی برومند بدل شده و آوازه‌اش به سام نریمان می‌رسد و پدر شرمگین از رها کردن فرزند در پی یافتن او می‌شتابد و فرزند عمل نکوهیده پدر را می‌بخشد.
    پنج قسمت نخست سیمرغ در مایه‌های چهارگاه٬ همایون٬ ماهور و آواز اصفهان تصنیف شده ولی در بخش پایانی قطعه٬ ارکستر به نوا تغییر کوک داده تا داستان عاشقانه «رودابه و زال» به زبان موسیقی و آواز نقل شود. پایان با شکوه قطعه سیمرغ در هم‌آوایی همایون شجریان٬ گروه کر و ارکستر قطعاً یکی از به یادماندنی‌ترین لحظات در خاطرات علاقه‌مندان به موسیقی درج خواهد شد.
    حمید متبسم درباره آخرین اثر خود که در نوع خود اثری منحصر به فرد است می‌گوید: «دستمایه‌ی قطعه «سیمرغ» داستان زندگی زال است که فردوسی در این داستان نه تنها به حماسه پهلوانی‌ها پرداخته بلکه به نکات ظریف و راهنمای زندگی انسان مانند سرنوشت، گذشت و عشق نیز اشاره کرده است و تاکید «سیمرغ» نیز درست بر این دغدغه‌هاست و در واقع همین‌جاست که «سیمرغ» به‌عنوان یک قطعه موسیقی راهش را از دیگر آثار موسیقی آوازی ایران و دیگرآثار خود من نیز جدا می‌کند.».
    آهنگساز سیمرغ شاهنامه فردوسی را بهترین و بالاترین هدف برای پدید آوردن این اثر می‌داند: «من سال‌ها به تصویر کردن موسیقایی حماسه‌های شاهنامه فکر کرده‌ام و برای شروع کار نیاز به تجربه و جسارت قدم گذاشتن به یک چنین راهی داشتم.»
    پیش از قطعه سیمرغ٬ ارکستر بزرگ سازهای ملی قطعه «ونوشه» که اثری است برای سه تار و ارکستر را می‌نوازد. این اثر اولین اثر «حمید متبسم» است که در سال ۱۳۶۹ به رشته تحریر درآمده و در آلبوم «بامداد» ارایه شده است. این اولین اجرای صحنه‌ای از ونوشه محسوب می‌شود که خود آهنگساز در نقش تکنواز سه‌تار حاضر خواهد بود.
    ارکستر بزرگ ساز‌های ملی «سیمرغ» با حضور نوازندگان برجسته و جوانی همچون «سینا جهان‌آبادی» نوازنده کمانچه و مایستر ارکستر٬ «آزاد میرزاپور» نوازنده تار٬ «پاشا هنجنی» نوازنده نی٬ «علی پژوهشگر» نوازنده بربت٬ «رضا آبایی» نوازنده قیچک٬ «پویا سرایی» نوازنده سنتور و «لوریس هویان» سرپرست گروه کر کار خود را از آبان سال گذشته آغاز کرده‌اند و تا کنون بیش از بیست جلسه تمرین با هدایت محمدرضا درویشی انجام داده‌اند. از دیگر اعضای این گروه می‌توان به پویان بیگلر٬ آذر زرگریان٬ سیاوش برهانی٬ پدیده احرار نژاد و سحر سخایی نوازندگان تار٬ مسلم علی‌پور٬ سینا اعلم٬ علیرضا دریایی٬ مهرنوش بهنام‌نیا٬ سهیل صادقی نوازندگان کمانچه٬ مرجان راوندی و مسعود عابدینی نوازندگان بربت٬ شیما شاه‌محمدی و سمانه باروتی٬ حامد افشاری و بیتا قاسمی نوازندگان قیچک و قیچک باس٬ جلال پورسعید٬ آوا ایوبی و ترگل خیلیقی نوازندگان تارباس و نیما خادم‌لو٬ مازیار یونسی٬ مهیار تهماسبی٬ سایه صدیفی٬ گلاره وزیری‌زاده٬ شقایق نیری و آفتاب درویشی خوانندگان گروه کر یاد کرد. مدیریت این ارکستر به عهده «بهرنگ تنکابنی» است.
    این کنسرت توسط شرکت دل‌آواز برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ده صبح روز دوشنبه مرداد ماه با مراجعه به سایت شجریان بلیت تهیه کنند.

    گفتنی است مرکز رایساز٬ پشتیبانی سایت فروش بلیت (۷- ۸۸۷۲۷۰۴۶) آماده پاسخگویی به مشکلات فروش آنلاین بلیت کنسرت و همچنین رزرو تلفنی بلیت است. همچنین مرکز موسیقی بتهوون (۹-۸۸۳۱۳۸۶۸)٬ مرکز موسیقی ققنوس (۲۲۷۲۸۰۰۷ – ۲۲۷۳۸۰۰۷) و فروشگاه کافه کهن (۶-۸۸۸۱۴۴۹۵) نیز آماده ارایه بلیت به علاقه‌مندان هستند

    https://musiceiranian.ir/?p=2155
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *