×
×

مجموعه قصه‌های صمدبهرنگی منتشر می شود

  • کد نوشته: 21451
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۱۲ام مرداد ۱۳۹۱
  • ۰
  • قرار است که ۲۲ قصه صمد بهرنگی چون «اولدوز و کلاغ‌ها، اولدوز و عروسک سخنگو، حسن کچل، یک هلو هزار هلو، ماهی سیاه کوچولو و …» به همت بعضی بازیگران تئاتر خوانده شود و حسین علیزاده، آهنگساز این مجموعه باشد. مجموعه‌ای که موسسه فرهنگی- هنری خورشید آوا، ناشر آن است. حسین علیزاده، آهنگساز در گفت‌وگو […]

  • قرار است که ۲۲ قصه صمد بهرنگی چون «اولدوز و کلاغ‌ها، اولدوز و عروسک سخنگو، حسن کچل، یک هلو هزار هلو، ماهی سیاه کوچولو و …» به همت بعضی بازیگران تئاتر خوانده شود و حسین علیزاده، آهنگساز این مجموعه باشد. مجموعه‌ای که موسسه فرهنگی- هنری خورشید آوا، ناشر آن است.

    حسین علیزاده، آهنگساز در گفت‌وگو با خبرگزاری میراث فرهنگی در پاسخ به این‌که  موسیقی ایرانی تا چه اندازه قابلیت تصویر کردن و همراهی با قصه ها را دارد، بیان می‌کند:«شاید موسیقی ایرانی به شکل اکادمیک خود، نتواند با قصه‌ها و متن‌های نمایشی همراه شود اما این نوع موسیقی قابلیت تبدیل شدن دارد. من برای آن که بتوانم قصه‌های صمد را بر بال موسیقی سوار کنم کافی است از قالب خود بیرون بیایم و با حس و حال صمد یکی شوم؛ حسی که این بار نه به وسیله واژه که از طریق نت به مخاطب منتقل می‌شود.»

    صمد بهرنگی متعلق به روزگاری است که ادبیات کودک شکل نگرفته بود و کسانی چون او، علی اشرف درویشیان، م.آزاد و شاملو، حرف ها و نارضایتی های خود از شرایط اجتماعی و سیاسی موجود را در قالب ادبیات کودکانه بازگو می کردند؛ چه شباهتی میان شرایط امروز جامعه با روزگار صمد آهنگساز فیلم«آواز گنجشک‌ها»  را برآن داشته تا به چنین کاری دست بزند و برای قصه‌های صمد، موسیقی بسازد؟ این پرسشی است که علیزاده این‌گونه پاسخش می‌دهد:«امروز، روزگار مبارزه مسلحانه یا به اصطلاح مبارزه چریکی به سرآمده؛ امروز، حتا رگه هایی از خشونت را می توان در داستان‌های صمد بهرنگی دید؛ خشونتی که برای بچه امروز بی‌معناست اما نمی‌توان نقش صمد را در ادبیات فارسی نادیده گرفت؛ چه بخواهیم چه نخواهیم صمد بهرنگی، بخشی از تاریخ ادبیات ماست و بابک چمن آرا، مدیر موسسه خورشیدآوا با انتشار این مجموعه بیش از هرچیز درپی ثبت یک دوره از ادبیات است.»

    موسیقی این مجموعه، آن‌گونه که حسین علیزاده می‌گوید« بر ساده پردازی استوار است به این معنی که نه قرار است قصه ها به صورت اپرا اجرا شود و نه نمایش رادیویی. از سوی دیگر امکانات کمّی برای تولید این‌گونه آثار به قدری کم است که ناچاری از حداقل امکانات حداکثر استفاده را بکنی بنابراین تنها به رنگ آمیزی داستان‌های صمد پرداخته و برای این کار از سازهای ایرانی استفاده می‌کنم.

    مجموعه قصه‌های صمدبهرنگی با آهنگسازی حسین علیزاده را موسسه خورشیدآوا به مدیریت بابک چمن‌ارا منتشر می‌کند.

    https://musiceiranian.ir/?p=21451
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *