×
×

تقدیر از محمدرضاشجریان در افتتاحیه «دستخط»

  • کد نوشته: 213549
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۴ام آذر ۱۳۹۷
  • ۰
  • رییس انجمن خوشنویسان ایران بر حفظ و انتشار میراث هنری در کشورتاکید کرد و گفت: کشور امارات با خرید آثار هنری ایرانی به دنبال ساختن موزه و تاریخ سازی برای خود است و ما نتوانستیم از این سرمایه بهره ببریم تا با فرهنگ معرف خود در جهان باشیم. به گزارش خبرآنلاین، غلامحسین امیرخانی، رییس انجمن […]

    تقدیر از محمدرضاشجریان در افتتاحیه «دستخط»
  • رییس انجمن خوشنویسان ایران بر حفظ و انتشار میراث هنری در کشورتاکید کرد و گفت: کشور امارات با خرید آثار هنری ایرانی به دنبال ساختن موزه و تاریخ سازی برای خود است و ما نتوانستیم از این سرمایه بهره ببریم تا با فرهنگ معرف خود در جهان باشیم.

    به گزارش خبرآنلاین، غلامحسین امیرخانی، رییس انجمن خوشنویسان ایران در آیین افتتاح نمایشگاه خوشنویسی با عنوان «دستخط» از سیاستگذاری ها در کشور انتقاد کرد و گفت: جهان امروز، اطلاعات صحیحی ازما ندارد و ما در راستای معرفی فرهنگ خود ناتوان بودیم وافراد ضعیفی را در بخش های فرهنگی  به خارج از ایران فرستادیم. می توان با کمک بخش های غیر دولتی ترکیبی از رشته های هنری که جهان مشتاق معنا و طالب فرم آن است در قالب یک تور هنری برگزار کنیم تا معرف این تاریخ و فرهنگ باشد.

    در ادامه گزیده‌ای از اظهارات استاد امیرخانی را به نقل از ایرنا می خوانید:

    وی با اشاره به پیوند موسیقی و ادبیات از صدای محمدرضا شجریان یاد کرد و گفت: صدای استاد شجریان با آن موسیقی دلپذیر و جذاب چنان  قلب و عاطفه را تسخیر می کند که کلام و اشعاردر جامعه جاری می شود و بر همین اساس اگر در هند، پاکستان و افغانستان «بیدل» (میرزا عبدالقادر بیدل دهلوی) را بیشتر از ایران می شناسند به دلیل پیوند این اشعار با موسیقی است.

    امیرخانی گفت: در اواخر دهه ۳۰ موضوع خط و خوشنویسی بسیارکمرنگ شده بود. استادان به اندازه انگشتان دست هم نبودند و افراد مشتاق به سختی و مشقت به صورت خصوصی به خانه های آنها رجوع می کردند و انجمن خوشنویسان ایران توانست تشکیلاتی را فراهم کند تا همه جوانان و مشتاقان به راحتی بتوانند آموزش ببینند تا در سایه این تشکیلات این هنر را به گونه ای باز تولید کنیم  که از حد فراموش شد ن به گسترش واعتلا آن منتهی شود.

    چهره ماندگارخوشنویسی با اشاره به تاثیر انجمن خوشنویسان در فراگیری این هنر در کشور گفت: امروز حدود سیصد شعبه در کشور داریم و همچنین شانزده شعبه در خارج از ایران فعالیت می کند که به وسیله آن اجازه قطع رابطه افراد با هنرو ادبیات ایران را نمی دهیم.

    وی با اشاره به ضرورت برنامه ریزی بلند مدت در حوزه فرهنگ گفت: فرهنگ باید برنامه‌ پنجاه ساله داشته باشد و اگر وزیری لیاقت دارد در کارش ابقا شود. وزیر فرهنگ نباید با رویکردهای سیاسی جابه جا شود.

    نمایشگاه خوشنویسی «دستخط» حدود ۷۰ اثر از غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی و مجتبی ملک‎زاده بزرگان خوشنویسی ایران عصر جمعه در فرهنگسرای نیاوران افتتاح می شد.
    ۶۰۶۰

    https://musiceiranian.ir/?p=213549
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *